ایران از نظر رشد سرطان پستان، در جایگاه نخست

مسئول کلینیک پستان ابن سینا گفت: آمار ابتلا به سرطان پستان در آمريكا و اروپا با توجه به جمعيت، پنج برابر ايران است، اما روند رو به رشد اين بيماري در ايران در مقايسه با آمريكا و اروپا، بسيار بالاست و متاسفانه کشور ما از نظر رشد بيماري در دنيا در جايگاه اول قرار دارد.

2

سرویس خبر به دخت/

به گزارش خبرنگار مهرخانه، دكتر محمد هادي‌ زاده در مراسم افتتاحيه كلينيك پستان در مركز درمان ناباروري و سقط مكرر ابن‌سينا با اشاره به افزايش آمار سرطان پستان در كشور، گفت: در ايران به دلیل محدوديت‌ها و عدم آگاهي زنان نسبت به اين بيماري، سرطان پستان افزایش یافته است. برای آگاهی بخشی به زنان در این زمینه بیش از گذشته، به کمک رسانه ها نیاز داریم.

وي گفت: در اغلب اوقات تشخيص اصلي سرطان پستان توسط خود فرد انجام مي‌شود. اگر يك زن بتواند خود را معاينه كند و متوجه تغييرات احتمالي شود، مسلما این کار از ساير روش‌هاي تشخيصي مثل ماموگرافي مفید تر است.
هادی زاده با بیان اینکه مطابق آمارهاي رسمي سالانه در دنيا 1.6 ميليون نفر مبتلا به سرطان پستان مي‌شوند، افزود: اين آمار در ايران به 10 هزار نفر در سال مي‌رسد. به گونه‌اي كه مي‌توان گفت اكنون بين 50 تا 60 هزار نفر مبتلا به سرطان پستان در مراحل مختلف درمان داريم و متاسفانه در حال حاضر با سیر صعودی سرطان پستان در کشور مواجه هستیم.
مسئول کلینیک پستان ابن سینا تصریح کرد: آمار ابتلا به سرطان پستان در آمريكا و اروپا با توجه به جمعيت، پنج برابر ايران است، اما روند رو به رشد اين بيماري در ايران در مقايسه با آمريكا و اروپا بسيار بالاست و متاسفانه کشور ما از نظر رشد بيماري در دنيا در جايگاه نخست قرار داريم.
هادی زاده در ادامه به بررسی ريسك‌ فاكتورها و عوامل ابتلا به سرطان پستان پرداخت و گفت: مهم‌ترين عامل در ابتلا به اين بيماري، جنسيت است. ميزان ابتلاي مردان به سرطان پستان 2.8 درصد و در زنان نزديك به 98 درصد است. سن نيز مي‌تواند فاكتور مهم ديگري در ابتلا به سرطان پستان باشد، به گونه‌اي كه با افزايش سن، آمار سرطان پستان در زنان نيز افزايش مي‌يابد.
وی افزود: تا قبل از 45 سالگي از هر هشت مورد سرطان، يك مورد آن مربوط به سرطان پستان است، اما بعد از سن 55 سالگي مشاهده مي‌كنيم كه متاسفانه از هر سه سرطان، دو مورد مربوط به سرطان پستان است.
هادي‌زاده به ضرورت حمايت خانواده و اجتناب از ناراحتي‌هاي عصبي و استرس در پيشگيري از بروز سرطان پستان تاکید کرد و گفت: برخلاف گفته ها، سابقه فاميلي و ژنتيك، مهم‌ترين عامل ابتلا به سرطان پستان نیست و فقط 5 تا 10 درصد سرطان‌هاي پستان ژنتيكي هستند و 15 درصد از مبتلايان داراي سابقه خانوادگي هستند. در واقع 80 تا 85 درصد زنان مبتلا، هيچ‌گونه سابقه فاميلي ندارند. البته افرادي كه در خانواده خود يك فرد مبتلا به سرطان پستان دارند، از جمله افراد پرخطر به حساب مي‌آيند.
مسئول كلينيك پستان ابن‌سينا به نقش هورمون استروژن و پروژسترون در بروز سرطان پستان اشاره کرد و اظهار داشت: زناني كه تا قبل از سن 12سالگي قاعدگي را تجربه مي‌كنند و بعد از 50 سالگي يائسه مي‌شوند، شانس بيشتري براي ابتلا به اين سرطان دارند. همچنين زناني كه بعد از 30سالگي صاحب فرزند مي‌شوند يا به طور كلي پس از ازدواج ديگر بچه‌دار نمي‌شوند، احتمال بيشتري وجود دارد كه دچار سرطان پستان شوند.
وي افزود: راديوتراپي، هورمون‌تراپي پس از يائسگي، اضافه وزن و چاقي و همچنين استعمال دخانيات و مصرف مشروبات الکلی از جمله ديگر عوامل افزايش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.
هادي‌زاده خاطر نشان کرد: زناني كه بين 1.5 تا 2 سال به فرزندان خود شير مي‌دهند، احتمال بروز سرطان پستان در آنها بسيار كاهش مي‌يابد.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (2)