نگاهی به رژیم های سفت و سخت و عواقب آنها

توجه افراطی به تناسب اندام و گرفتن رژیم های سخت برای رسیدن به بدنی همسان با بعضی استانداردهای تحمیل شده اجتماعی ، می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

0

در آینه به بدنش نگاه می کند. خودش را مانند نهنگ عظیم الجثه ای می بیند که به سنگینی در اقیانوس شنا می کند. اما او یک نهنگ نیست؛ دختر 24 ساله ای است که بدنی درشت تر از استانداردهای معمول این روزها دارد. قرص های لاغری برایش عوارض  هراس آوری مثل بی قراری، بی خوابی و تحریک پذیری داشتند، رژیم های غذایی را بیشتر از یک هفته تاب نمی آورد و حوصله ورزش کردن ندارد. این است که او انرژی زیادی را برای نفرت از ظاهر خود  و غبطه به دختران لاغر، هدر می دهد.


تاریخچه یک شیوع

شاید 100 سال پیش، چنین توجه بیمارگونه ای به تناسب اندام، معضل عمده ای در فرهنگ و سلامت روان جوامع دیده نمی شد، اما با گسترش صنایع مد، افزایش مصرف گرایی و وسایل ارتباطات جمعی که باعث می شوند کوچک ترین اتفاقی در ابعاد بسیار وسیع در تمام دنیا انعکاس پیدا کند، اهمیت دادن به جسمانیت هم به مسئله ای بدل شد. در مباحث روان پزشکی و روان شناختی، اصطلاحات متعددی در مورد اختلالات خوردن دیده می شود، از جمله بی اشتهایی عصبی (آنورکسیا) و پرخوری عصبی (بولیمی)، که بیشتر مبتلایان آن زنان و دختران، به خصوص در سنین نوجوانی و اوایل جوانی هستند.

در بی اشتهایی عصبی، فرد تا جایی از غذا خوردن اجتناب  و یا به شکل افراطی ورزش می کند که وزن بسیاری از دست می دهد و در موارد شدید، قاعدگی او نیز قطع می شود. در این شرایط، فرد که دچار ضعف شدید شده، ناخن ها و موهایش نازک و شکننده، و پوستش خشک می شود.

در پرخوری عصبی، فرد مقدار زیادی غذا می خورد و بعد با استفراغ عمدی یا استفاده از ملین ها، سعی می کند غذای دریافتی را از بدنش بیرون بیاورد که این کار عوارض بسیاری مانند خرابی دندان ها و لثه ها، کاهش آب بدن و ریتم نامنظم قلبی و یبوست دارد.

رویای تلخ صنعت مد

صنعت مد بی رحم و بدجنس است. عامه مردم در این صنعت، زرق و برق و هیجان و شهرت می بینند اما اگر به سراغ تک تک مدل ها برویم و از آن ها در مورد حرفه فریبنده و کوتاه مدت شان (آیا مدل هایی را می شناسید که 40 ساله باشند؟) بپرسیم، خواهند گفت که پشت تمام نور خیره کننده عکاس ها، مهمانی های تمام ناشدنی و چاپ شدن عکس شان روی جلد مجله های مد، زندگی آن ها در لایه نامطمئن و خاکستری دیگری از اظهارنظرها در مورد ظاهرشان، بالارفتن سن و سلایق متفاوت آژانس های صنعت مد، جریان دارد.

در میان مدل ها، بازیگران، خواننده ها و افراد شناخته شده، کم نیستند کسانی که در تلاش برای منطبق شدن با معیارهای زیبایی روز، خود را به دست رژیم های طاقت فرسایی سپرده اند که نتیجه ای جز از دست دادن سلامتی و حتی مرگ نداشته است. ایزابل کارو، مدل فرانسوی، یکی از شناخته شده ترین افرادی است که جان خود را به خاطر لاغری افراطی اش از دست داد، به شمایلی برای آگاهی بخشی در مورد این اختلال تبدیل شده است.

****

در چنین شرایطی، که زیبایی به یک قالب انعطاف ناپذیر تبدیل شده است، باید خود را همان گونه که هستیم بپذیریم. البته که تناسب اندام و رسیدگی به زیبایی جسمانی مطلوب و پسندیده است، اما باید دانست که بسیاری از مواقع، توجه بیمارگونه به ظاهر، از خلاها و ناامنی های درونی سر بر می آورند.

/انتهای متن/

درج نظر