راه اندازی اتاق ایران شناسی در دانشکده «مناوان» لاهور

همزمان با یکصد و چهلمین زادروز علامه اقبال لاهوری، اتاق ایران شناسی در دانشکده دولتی بانوان مناوان لاهور راه اندازی شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از شامگاه جمعه ایرنا، به منظور حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی، توسعه ایران شناسی در دانشگاه های ایالت پنجاب پاکستان، با حمایت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و همکاری دانشکده دولتی بانوان مناوان، آیین افتتاحیه اتاق ایران شناسی، با حضور شخصیت های برجسته علمی و ادبی، مسئولان خانه فرهنگ ایران، دانشکده دولتی بانوان مناوان برگزار شد.
در این آیین، پرفسور محمد ناصر رئیس کرسی فردوسی شناسی، مسئولین دانشکده دولتی بانوان مناوان، سید مجید سادات کیایی سرپرست خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و جمعی از اساتید و دانشجویان مختلف حضور داشتند.
در ادامه این آیین، دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت علامه محمد اقبال لاهوری اشعاری شیوا از علامه اقبال لاهوری را به زبان فارسی برای حاضران خواندند.
رئیس بخش اقبال شناسی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پنجاب لاهور نیز در ادامه این آیین با تقدیر از اقدامات مسئولان خانه فرهنگ ایران در لاهور، گفت: آغاز فعالیت های اتاق ایران شناسی در دانشکده مذکور، برای اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی این دانشکده و سایر اساتید و دانشجویان بخش های مختلف از جمله شرق شناسی، اقبال شناسی مفید واقع شده است.
محمد صابر ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی زبان بزرگانی نظیر هجویری، سلمان سعد شیرازی، همدانی و علامه محمد اقبال لاهوری است. اقبال لاهوری بیش از نیمی از اشعار خود را به زبان فارسی سروده است که برای دریافت و فهم آن نیازمندیم زبان فارسی را بیاموزیم.
مجید سادات کیایی سرپرست خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در این آیین با تبریک آغاز فعالیت اتاق ایران شناسی در دانشکده لاهور گفت: به دانشجویان پیشنهاد می کنم، برای تحصیل باید سه زبان عربی به عنوان زبان دین، زبان انگلیسی به عنوان زبان علم و فناوری و زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان تمدن و فرهنگ مشترک را به خوبی یاد بگیرند.
دکتر فوزیه افتخار رئیس پیشین دانشکده دولتی بانوان باغبانپوره نیز در این آیین گفت: با توجه به اهمیت زبان و ادبیات فارسی در منطقه، مخصوصا کشور پاکستان و گسترش علاقه دانشجویان به فراگرفتن فارسی گفتاری، راه اندازی اتاق ایران شناسی در این دانشکده، گامی مناسب و مفید است.
وی اضافه کرد: علامه محمد اقبال لاهوری که ما آن را به عنوان شاعر ملی خود می دانیم، بسیاری از اشعار ش به زبان فارسی است و این اشعار از مهمترین سروده هایش هستند و برای درک بیشتر تعلیمات واجب که زبان فارسی را بیاموزیم.
به گزارش ایرنا، زبان فارسی قریب به یک هزار سال در کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان زبان رسمی بود تا اینکه انگلیس ها در قرن هجدهم میلادی با دستوری دولتی به رسمیت آن خاتمه دادند و زبان انگلیسی را به جای آن رایج کردند.
درعین حال فارسی تاکنون از بین نرفته است و اقشار مختلف از ارباب علم و دانش و شعر و ادب آنرا فرا می گیرند.
در دانشکده ها و دانشگاه های مختلف تدریس می شود و دیوان های فارسی همچنان چاپ می شود. مجلات و کتب فارسی نیز از سوی دولت و بخش خصوصی چاپ می شود.
فارسی گویان و فارسی زبانان در ایالت های مختلف پاکستان به فارسی شعر می سرایند و اساتید زبان فارسی به تدریس و تحریر ادامه می دهند.
نسخه های خطی فارسی در کلیه مناطق، در موزه ها، کتابخانه های دولتی و خصوصی نگهداری می شود.
60 تا 70 درصد اشعار علامه اقبال لاهوری به زبان فارسی است، همچنین حدود 70 درصد کلمات و واژه های زبان اردو، فارسی است.

/انتهای متن/

درج نظر