خصائص ‌الزينبيه، دریچه ای به سوی زندگی عقیله بنی هاشم

در مورد حضرت زینب (س) تا به حال کتاب های بسیاری نوشته شده است اما “خصائص‌ الزينبيه ” یا ویژگی های حضرت زینب (س)، که توسط سید نورالدین جزایری به رشته تحریر درآمده است، با آوردن روایاتی مستند و جذاب مخاطب خود را به شناختی عمیق تر از زندگی این بانوی بزرگوار می رساند.

0

کتاب خصائص‌ الزينبيه از جمله کتاب هایی است که علاقمندان به زندگی نامه اهل بیت(ع)، باید آن را مطالعه کنند. این کتاب که با لحنی جذاب به بررسی زندگی عقیله بنی هاشم و ائمه (ع) می پردازد منبع بسیار خوبی است برای دوستداران این خاندان مکرم تا به شناختی بهتر از زندگی و شیوه های مبارزه این بزرگواران در مقابل دشمنان شان برسند.

مقدمه کتاب
در کتاب خصائص‌ الزينبيه در دیباچه، نویسنده به  بررسی و تحلیل تداوم اسارت حضرت زینب (س) و مظلومیت علی(ع) و اجرای فرهنگ معاویه در جامعه کنونی می ‌پردازد و در ادامه آن، مختصری از زندگی ‌نامه مولف کتاب، محل تولد، تحصلیلات و تألیفات، نقش اجتماعی و انقلابی ایشان و شرح کودتای 1229 به صورت کامل بررسی شده است.

 در این مقدمه نویسنده شناخت حضرت زینب (س) را از سه منظر بررسی نموده :

1_ شناختی که راویان غیر معتبر به خورد جوامع دادند

2_  شناخت علی(ع) و فاطمه(س) (که این شناخت از ظرفیت و بنیه وجودی ما خارج می‌ باشد)

3_شناخت صادق و واقعی که از همان منبع و چشمه زلال شناخت‌های ائمه معصوم نشأت می ‌گیرد که منظور نویسنده از نوشتن این کتاب همین شناخت سوم است.

 از جمله مسائل و مطالب اجتماعی بررسی شده در این مقدمه شامل :

 ناتوانی متفکرین در حل مشکلات جامعه و زیان، بررسی سهم سیاسی و اجتماعی زن آمریکایی (به عنوان نماد زن آزادی خواه)، بررسی و مقایسه قدرت حاکم بر زن آمریکایی با قدرت حاکم بر حضرت زینب (س)، تحلیل مکتب و مذهب حضرت زینب (س) و در پایان این مقدمه دست‌ نوشته‌ ای از مولف به همراه شعری از م ق ـ تاج‌الدین در وصف حضرت زینب (س) آورده شده است.

در مورد نویسنده

سید نورالدین جزایری یکی از پژوهشگران چیره دست قرن چهارده هجری است که از مکتب بزرگان نجف از جمله سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی و فیروز آبادی و میرزا ابوالحسن مشکینی استفاده کرد.

سید نورالدین که در سیزده رجب 1313 ه. در شوشتر متولد و در23 جمادی الاولی سال 1384 وفات یافت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد، این عالم بزرگوار آثار علمی فراوانی از خود بر جای گذاشت که ” خصائص الزینبیه ” معروفترین آنهاست.

کتاب خصائص الزینبیه برای اولین بار در سال 1341 ه. ش در نجف اشرف چاپ شد. بلافاصله مورد ترجمه قرار گرفته، به زبان های رایج دنیا ترجمه شد. و اینک توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران به همراه تحقیقی از آقای ناصر باقری بیدهندی منتشر شده است.
باقری بیدهندی علاوه بر تحقیق متن کتاب و استخراج منابع و مدارک خصائص الزینبیه، کاستی‌های عبارات نقل شده از کتب و منابع را هم برطرف کرده است.

قسمتی از کتاب

یحیى مازنى روایت کرده است:

“مدتها در مدینه در خدمت حضرت على (ع ) به سر بردم و خانه ام نزدیک خانه زینب (س) دختر امیرالمؤ منین (ع) بود. به خدا سوگند هیچ گاه چشمم به زینب (ع) نیفتاده صدایى از او به گوشم نرسید
به هنگامى که مى خواست به زیارت جد بزرگوارش رسول خدا (ص) برود، شبانه از خانه بیرون مى رفت ، در حالى که حسن (ع) در سمت راست او و حسین (ع) در سمت چپ او و امیرالمؤمنین (ع) پیش رویش راه مى رفتند.
هنگامى که به قبر شریف رسول خدا (ص) نزدیک مى شد، حضرت على (ع) جلو مى رفت و نور چراغ را کم مى کرد. یک بار امام حسن (ع) از پدر بزرگوارش درباره این کار سؤ ال کرد، حضرت فرمود:

“مى ترسم کسى به خواهرت زینب نگاه کند…”
زینب کبرى عفت  خویش را حتى در سخت  ترین شرایط به نمایش گذاشت. او در دوران اسارت و در حرکت از کربلا تا شام سخت  بر عفت  خویش پاى مى فشرد. مورخین نوشته  اند:

” وهى تستر وجهها بکفها، لان قناعها قد اخذ منها “

” او صورت خود را با دستش مى پوشاند چون روسریش از او گرفته شده بود”

شاعر عرب به همین قضیه اشاره کرده و مى  گوید:
ورثت زینب من امها
کل الذى جرى علیها وصار
زادت ابنه على امها
تهدى من دارها الى شر دار
تستر بالیمنى وجهها فان
اعوزها الستر تمد الیسار
زینب تمامى آن چه را بر مادر گذشت به ارث برد، منتهى دختر سهم اضافه اى برداشت که از خانه اش به بد ترین خانه حرکت کرد (به اسارت رفت)
صورت را(در اسارت) با دست راست مى  پوشاند و اگر نیاز می شد، از دست چپ هم بهره مى  برد

/انتهای متن/

درج نظر