خواهرم خودش را حبس کرده

گوشه گیری و منزوی شدن یکی از اعضای خانواده می تواند آسیب های روحی و روانی جدی برای خود فرد و اطرافیانش در پی داشته باشد. خانم جمالزاده مشاور روان شناسی به دخت، در مورد چگونه رفتار با فرد گوشه گیر و رفع این مشکل، به سوال کاربر سایت در این مورد پاسخ می دهد.

0

سوال:

نمیدونیم چیکار کنیم؟! خواهرم حسابی کلافمون کرده. زندگی رو برای خودش و ما کرده جهنم. اصلا خانواده رو به هم ریخته. مدتیه نه با کسی حرفی میزنه نه درست غذا میخوره، بیشتر وقتش رو تو اتاقش میگذرونه. ساعت ها گریه می کنه. نمیدونم چی رو از دست داده، چند وقت پیش یه چیزهایی در مورد خواستگار، ازدواج و این جور حرف ها می زد. مثل آدم هم که نمیگه چی شده! فقط مثل دیوونه ها خودش را حبس می کنه تو اتاق. بعضی وقت ها دلم میخواد بزنم تو سرش. خیلی از دستش عصبانیم. آخه این زندگیه برا خودش و ما درست کرده!

 شما بگید باید با این خواهرم چطوری برخورد کنیم؟

پاسخ:

بعضی اوقات، اتفاقات و تجربه های ناخوشایندی مثل از دست دادن یکی از عزیزان، قطع رابطه، ورشکستگی مالی و.. تنش روانی برای فرد ایجاد می کند و این تنش، زندگی شخص و نزدیکانش را برای مدتی مختل می کند.

با گذشت زمان و رفتارهای مناسب دیگران این مشکل رفع خواهد شد. پس نگران نباشید و برای رفع این مسئله راهکارهای زیر را عملی کنید: 

  • در قدم اول لازم است اطرافیان آرامش خود را حفظ کنند تا بتوانند رفتار مناسبی با ایشان داشته باشند.
  • به او فرصت بدهید. گذشت زمان و دور شدن از تجربه ناخوشایند می تواند در فراموش کردن و سازگار شدن با شرایط فعلی به فرد کمک کند.
  • فرد آسیب دیده به شدت حساس شده است. در گفتار و رفتار خود دقت لازم را داشته باشید.
  • درگفتگو با او از جملاتی که بار منفی دارند مانند: خسته مون کردی، چقدر میخوای بقیه رو حرص بدی، اینم شد زندگی که برا خودت و ما درست کردی، داری افسرده میشی و.. استفاده نکنید.
  • اگر زمان طولانی گذشته و فرد بیش از اندازه از زندگی عادی فاصله گرفته، ابتدا بنابر علاقه قبلی او و شناختی که نسبت به او دارید، سرگرمی و کاری که فکر می کنید او را خوشحال می کند (مثل جشن تولد گرفتن، دعوت کردن دوستان، هدیه خریدن، مسافرت رفتن، خرید کردن و…) برایش فراهم کنید.
  • سعی کنید او را در جمع وارد کنید. مهمانی بگیرید و دوستان صمیمی و کسانی که با او رابطه خوبی دارند را دعوت کنید.
  • برای صحبت کردن با خواهرتان از بین اعضای خانواده یا دوستان، کسی که با او رابطه صمیمی تر و نزدیک تری دارد کمک بگیرید.
  • اگر خودتان رابطه صمیمی با وی دارید با لحن و گفتار مناسب و نرم با او صحبت کنید. هنگام صحبت کردن جمله خود را با “خواهر عزیزم یا خواهر خوبم” آغاز کنید. به او حق بدهید و بگویید “حتما مسئله ناراحت کننده ای برای شما پیش اومده که اینقدر داری اذیت میشی، میشه بگی چی شده؟”
  • اگر برای شما گفت چه مسئله ای پیش آمده، به او بگویید “می فهمم تحمل چنین شرایطی خیلی سخته ولی از این که شما تنها بشینی و غصه بخوری یا گریه کنی و ….. شرایط تغییر نمی کنه، بهتره کم کم فراموشش کنی و با خودت کنار بیای.”
  • از او بخواهید در مورد احساسات و افکارش با شما صحبت کند. بازگو کردن احساسات در بهبود وضعیت روحی و روانی فرد موثر است.
  • اگر با گذشت زمان مشکل رفع نشد، سعی کنید وی را نزد مشاور یا روان شناس قابل اعتماد ببرید.

موفق باشید.

/انتهای متن/

درج نظر