سهم ایران از با زار جهانی مد و لباس اسلامی؟

افزایش جمعیت زنان محجب ، ناشی از گسترش روز افزون اسلام ،علاوه بر تولید کنندگان پوشاک در کشورهای مسلمان ،شرکت های غربی را نیز واداشته تا برای جا نماندن از بازار رو به رشد پوشاک اسلامی به میدان آمده و مدل لباس های پوشیده اسلامی را به انواع تولیدات خود بیفزایند.در میان کشورهای مسلمان اما ترکیه نقش پر رنگ تری دارد و ایران با سابقه بیش از سی سال اجرای قانون حجاب ، علی رغم ظرفیت های موجود ، به لحاظ سرمایه و کثرت نیروی کار، در خوش بینانه ترین حالت ،سهمی بسیار ناچیز دارد .

0

سرویس اجتماعی به دخت/

زمان زیادی از برگزاری نمایشگاه ” مد و لباس اسلامی ” در ترکیه نمی گذرد. این چهارمین سال است که ترکیه به عنوان کا نون عرضه پوشاک اسلامی به جهان اسلام، فرصتی را برای تولید کنندگان لباس و پوشش سر فراهم می آورد تا با ارائه انواع لباس های حجاب از مانتو و شلوار گرفته تا لباس مجلسی، شنا، ورزش، روسری و شال، در بازاری متنوع و قابل قبول ، تقاضای مشتریان کشورهای متعدد اسلامی را پاسخگو باشند.

فراهم بودن همه فازهای تولید پوشاک از مواد اولیه گرفته تا وجود کارخانه هایی با پیشرفته ترین ماشین های برش و دوخت ، به این کشور امکان داده تا یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان پوشاک حجاب به کشورهای اسلامی و حتی اروپا و امریکا باشد و عرصه رقابت را بر دیگر کشورهای مسلمان تنگ کند .

نمایشگاه امسا ل ( سپتامبر 2012 ) گر چه به دلیل عدم استقبال گروه های مذهبی تر صاحب شرکت های بزرگ در فضای محدودتری برگزار شد ، اما حضور شرکت های متعدد خصوصی دیگر گواه آن بود که بخش غیر دولتی با حمایت دولت ، فرصت لازم را برای آمدن به عرصه پوشاک  و تامین بازار یافته است. حمایت دولت و هموار سازی راه توالید مسئله ایست که تولید کننده ایرانی بر آن تاکید دارد .

غرفه جمهوری اسلامی با وجود چندین مانکن با لباس های مربوط به قومیت های ایرانی مثل لباس عشایر ، تنها نقطه دولتی در میان غیر دولتی ها بود  .از عفت شریعتی ، معاون بانوان وزارت ارشاد، که همراه با هیئتی برای شرکت در نمایشگاه به ترکیه رفته بود می پرسیم:

-چرا دولت در نمایشگاهی که همه شرکت کنند گان آن از بخش خصوصی هستند ، حاضر شده است؟

-از آن جا که دولت ترکیه در عرضه لباس های اسلامی گوی سبقت را از بقیه کشورها ربوده است ، این فرصت را مغتنم دانستیم تا  توانایی های خود را در زمینه مد و لباس معرفی کنیم .

-آیا به نظر شما نمایش لباس قومیت های ایرانی در نمایشگاه مد ، بازدید کنندگان را به اشتباه نمی انداخت که شاید همه زنان ایران با چنین لباس هایی در شهر ها تردد دارند ؟

خیر. ما برای معرفی فرهنگ ایران ، بخشی از غرفه را به نمایش این لباس ها اختصاص داده بودیم . بخش دیگر مختص حجاب مانتو ، شلوار و چادر بود.

-استقبال بازدید کنندگان چه طور بود؟

-خوب بود . در واقع چیدمان هنری و سنتی غرفه به این استقبال کمک می کرد . غرفه جمهوری اسلامی  آن چنان مورد توجه قرار گرفت که حتی در رسانه های معتبر ترکیه نیز مطالبی را در مورد آن انعکاس دادند .

– آیا توجه خریداران نیز به کالاهای ایرانی جلب شد ؟

-حضور در نمایشگاه صرفا برای نمایش بود و فروش نداشتیم ، اما به نظر می رسد مدل های ما مورد توجه قرار گرفت.

-به نظر شما آیا ایران می تواند در آینده طرف قرارداد خریداران خارجی باشد؟ و آیا این فرصت برای آن ها هست که به راحتی برای خرید به کشور ما بیا یند ؟

-این فرصت برای آن ها خواهد بود در صورتی که ما ضعف هایمان را برطرف کنیم.اگر دست ما پر باشد ، خریداران به محدودیت ها نگاه نمی کنند و بازار ایران را محلی برای تامین کالای مورد نظرشان می بینند.در نمایشگاه ترکیه توانایی هایمان را سنجیدیم. در نمایشگاهی که قرار است در آبان ماه به صورت کشوری برگزار شود، طراحان باید  برای برآوردن نیاز ها سنگ تمام بگذارند تا نقاط ضعف مان  بیشتر شناخته شود و بتوانیم در نمایشگاه بین المللی مد و لباس دهه فجر، با در نظر گرفتن ذائقه بازار ، لباس های مناسبی را عرضه کنیم . باید بتوانیم لباس هایی متناسب با شان و کرامت مشتریان تولید کنیم تا جایی در بازار های خارجی داشته باشیم .

-به نظر می رسد  برای رسیدن به یک بازار رقابتی بهتر است دولت به جای دخالت مستقیم ، به طور غیر مستقیم از تولید کننده داخلی حمایت کند و گوی و میدان را به بخش خصوصی بسپارد.

بله. دولت باید سیاستگزار و ناظر باشد.

-بهتر نبود به جای دولت، بخش خصوصی به ترکیه می رفت؟

-طراحا نی که با ما به ترکیه آمدند و در غرفه جمهوری اسلامی حا ضر شدند ،همه از بخش خصوصی بودند . دولت که طراح ندارد .در نمایشگاه بین المللی دهه فجر هم قرار است ده میلیون مانتو تولید شود و به فروش برسد. این کار بزرگ هم توسط بخش خصوصی صورت می گیرد. امیدواریم طراحان حق مطلب را ادا کنند تا بتوان با عرضه کار با کیفیت و منا سب ، نظر خریداران را به بازار ایران جلب کرد.

علاوه بر غرفه جمهوری اسلامی، تنها یک شرکت خصوصی و ایرانیِ فعال در زمینه پوشش سر در نمایشگاه حاضر است. ” دینا “  که چادرهای متنوع از سنتی گرفته تا ملی به علاوه چادر نماز و انواع و اقسام شال، روسری، مقنعه و پوشش های جانبی مثل سربند و ساق دست و سنجاق های متنوع و زیبا را به نمایش گذاشته و مورد استقبال خریداران قرار گرفته است. مدیران موسسه  “دینا ” که خود زنانی محجب و کار آفرین هستند، علت حضورشان را در نمایشگاه، علاوه بر اطلاع از وضعیت روز مد و لباس اسلامی، پیدا کردن راه حلی برای ترویج حجاب در میان دختران ایرانی می دانند تا بتوانند با استفاده از حجابی با جنس مناسب، سبک، کاربردی و در عین حا ل زیبا، در موقعیت های کاری حاضر شوند. آن ها معتقدند مسئله حجاب باید به بخش خصوصی و مردمی  متد ین و محجب سپرده شود تا در قالب تشکل های مردمی و غیر دولتی برای همه گیر شدن آن تلاش کنند و دولت باید در شرایط یکسان (با تاکید بر یکسان بودن) از مبتکران و طراحان حمایت کند.

کشورهای عربی هم حاضرند.هر کشور با حجاب عربی و سلیقه ملی خاص خود. مثل حجاب عربی با سلیقه اردنی .شرکت های “نیهان”،”آرمینی”، “آکلی” با سلیقه ترک . خریدارا نی که به صورت آنلاین از طریق اینترنت در اروپا و امریکا توزیع کننده لباس حجاب هستند. خریدارانی از اندونزی ، مصر ، لیبی ، سنگاپور. زن سیاه  پوستی از امریکا که تولید کننده لباس حجاب برای سایز های بالاست. او می گوید که از میان زنان غیر مسلمان هم مشتری دارد . زنانی که دوست دارند عفیف بپوشند تا با امنیت بیشتری در محل کارشان حا ضر شوند  و … نمایشگاه جای خوبیست برای تعامل فرهنگی.

اما آن چه ما را بیش از هر چیز د لخوش کرد ، دیدن محققینی از کشورهای اروپایی بود با موضوع تحقیق در زمینه مد اسلامی.دلخوشی از اینکه حرکت  مسلمین و گرایش به حجاب رشدی جالب توجه دارد.

یک ایتالیایی از یکی ا ز دانشگاه های رم، دانشجویی از سوئد که برای نوشتن پایان نامه اش در مورد حجاب و مد اسلامی به ترکیه آمده و محققینی از مراکز تحقیقاتی دانشگاهی در کشور های  توسعه یافته . و این یعنی باز هم آن ها زودتر از ما  دست به کار شده اند.

امید وااریم همه تلاش ها یی که دولت مدعی آن است ، اگر منجر به ورود در حرکت جهانی گرایش به حجاب نمی شود و جایی برای حضورمان در بازارجهانی پوشش اسلامی باز نمی کند، لااقل منتج به ساماندهی  مد و لباس و پوشش در کشور خودمان  بشود و باز امیدواریم شاهد زوال این سیاستگزاری های دقیقه نودی در  زمان انتقال دولت دهم به دولت  یازدهم  نباشیم .

عصمت انوریان/انتهای متن/

درج نظر