رونمایی از ” طرح ملی آموزش های هنگام ازدواج”

روز گذشته طی مراسمی رونمایی از اولین دوره “طرح ملی آموزش های هنگام ازدواج” که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ریزی شده است، صورت گرفت.

0

ازدواج جوانان و فرزند آوری یکی از دغدغه های مهم هر کشوری است، در کشور ما این امر بیش از یک دهه است که به رکود قابل توجهی برخورد کرده است. در “طرح ملی آموزش های هنگام ازدواج” که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ریزی شده است، سعی شده تا راهکارهایی برای کمک به جوانان و تسهیل ازدواج صورت بگیرد.

رونمایی از اولین دوره این طرح روز گذشته در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران با شرکت جمعی از کارشناسان، خبرنگاران، مسئولین و مربیان طرح طی دو  روز انجام شد.

مراسم رونمایی از طرح ملی آموزش های هنگام ازدواج صبح دیروز با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران شروع شد.


ازدواج کمتر و طلاق بیشتر شده است

در این مراسم ابتدا دکتر اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنان اظهارکرد:

متاسفانه  ازدواج در کشور ما نسبت به گذشته کمتر شده است و به جایش آمار طلاق رو به افزایش است. طبق آمار 13 درصد از طلاق ها در همان سال اول و 50 درصد از طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد.

این یعنی اشکال های اساسی در انتخاب و روش های زندگی جوانان ما وجود دارد که باید بررسی و رفع شود.

ما حداقل دو قانون اساسی در این مورد داریم:

  • قانون حمایت از خانواده
  • قانون حمایت از تسهیل ازدواج جوانان

ما با الهام از این قوانین راهکارها، طرحی جامع  و برنامه هایی تدوین کردیم.  


خانواده ها ازدواج فرزندان را رها کرده اند

اسحاقی در ادامه اضافه کرد:

برنامه جامع تشکیل ، تحکیم و تعالی نهاد خانواده در پنج بخش تنظیم شده است.

  • نظام ساختاری و برنامه
  • حقوقی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • فرهنگی

متاسفانه در حال حاضر خانواده ها بخش عمده ای از تربیت و ازدواج فرزندانشان را به خود جوانان و نهاد های دولتی سپرده اند و ما به خاطر همین سعی کردیم تا سهم خودمان در امر ازدواج و فرهنگ سازی در زمینه تحکیم خانواده را با اجرای این طرح عملی کنیم.

ما بر اساس این نیازها برنامه مان را به سه بخش موضوعی، دستگاهی و منطقه ای تقسیم کرده ایم و استان تهران و البرز را که بالاترین آمار طلاق را دارند در اولویت قرار داده ایم تا سال 1404 که چشم انداز بیست ساله ما است بتوانیم خانواده هایی مستحکم و پایدار داشته باشیم.


جمهوری اسلامی از استاندارد جهانی جلوتر است

سپس دکتر مطلق مدیر کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش هم در سخنرانی خود چنین گفت:

بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری و تاکید بر سیاست های افزایش جمعیت در وزارت بهداشت ما برنامه ریزی هایی را شروع کردیم آن زمان میزان باروری 1.8 بود و حالا انتظار می رود که به 2 رسیده باشیم.

مهم ترین سیاست های ما در ابتدا کاهش مرگ کودکان و نوزادان بود. طبق آمار آخر سال 95 ، مرگ و میر نوزادان به مقدار قابل توجهی کم شده است یعنی از 145 مورد در 1000 نفر به 9 مورد در 1000 نفر رسیده است و این رقم به قدری قابل توجه بوده است که یونیسف جمهوری اسلامی را جلوتر از برنامه های معین شده جهانی در امر پیشگیری از مرگ نوزادان دانسته است.

 در حال حاضر از برنامه های اصلی ما پیشگیری و کنترل مشکلات و بیماری ها است برای مثال

بیماری های ژنتیک و برخی بیماری های خونی مثل تالاسمی را کنترل کرده ایم .

مراقبت های از کودکان را که قبلا تنها چک کردن وزن و قد کودک بود ، به طور دقیق تر مورد بررسی قرار دادیم و چک کردن حالات رفتاری و کرداری را هم به آن اضافه کردیم تا از مشکلات شنوایی، گفتاری و… جلوگیری کنیم.

مراقبت را از کودکان پنج تا 18 ساله بالا بردیم و برای جوانان 18 تا 29 ساله برنامه هایی در جهت توانمند سازی آنها و آگاه سازی شان در مورد بیماری ها چگونگی برخورد صحیح با بیماری ها داده ایم.


مادران را تحت پوشش قرار داده ایم

مطلق در مورد کارهایی که برای بهداشت مادران و نوزادان صورت گرفته است، گفت:

ما برای پیش و پس از زایمان برنامه هایی را تنظیم و عملی کردیم که مهم ترینش ساماندهی مادران پر خطر( دارای بیماری های قابل انتقال به کودک) بود و از انتقال ویروس HIV  از این مادران به نوزادان شان جلوگیری کردیم.

همچنین کلاس های آمادگی زایمان را در مراکز و بیمارستان ها تشکیل دادیم و برای بالا رفتن سطح دانش زنان باردار و فرهنگ سازی برای جلوگیریق از سقط های بدون مجوز هم کلاس هایی را برگزار کردیم.

امیدوارم که این روند رشد همین طور ادامه پیدا کند و ما بتوانیم تمام برنامه هایی را که مد نظر داریم به نتیجه برسانیم.


کمی دیر اما مفید

بعد از آن دکتر زنگانه مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  اظهار داشت:

مجموع دعاوی حوزه خانواده در قوه قضایی ما بیش از 530.000 پرونده است که شامل طلاق، الزام به تمکین ، مهریه و… می شود.

این طرح  شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارگاه های آن هر چند کمی دیر به راه افتاده اما باز بی اثر نیست؛ اما این کاش این آموش ها از دوران کودکی از دوران مهد کودک صورت می گرفت.

ولی حالا هم خیلی دیر نیست، دخترها و پسرهای ما می توانند با شرکت در این کلاس ها دید درستی نسبت به ازدواج و انتخاب آگاهانه ای داشته باشند که بعدها در زندگی شان به مشکل برنخورند.

آموزش به خصوص در دوران عقد بسیار مهم و حیاتی است در این طرح دوره های شش ساعته آموزش برای جوانان وجود دارد که نسبت به طبقه های مختلف اجتماعی ، تحصیلی و فرهنگی صورت گرفته است.


آمار زاد و ولد به چه دردی می خورد؟

سپس دکتر زاهدیان معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار در مورد آمار های مرکز بررسی اینطور صحبت کرد:

مرکز آمار ایران با توجه به اتفاقاتی که در آمار زاد و ولد رخ داده است، سه سناریو در چشم انداز 20 ساله تنظیم کرده است:

  • نرخ باروری قبل از سال 1420 احتمالا 3/1  می شود و این یعنی نرخ رشد جمعیت ما منفی خواهد شد که البته با توجه به اعتقادات و فرهنگ مابعید است.
  • اگر به همین صورت ادامه پیدا کند 8/1 باقی می مانیم و تقریبا تا 1425 تا 1430 نرخ رشدمان صفر می شود.
  • اگر موفق شویم با فرهنگ سازی این آمار را به 2.1 برسانیم تا سال 1430 شش درصد افزایش جمعیت خواهیم داشت.

ما در سال های 60 تا 65 موالید مان بسیار بالا رفت که همین امر باعث شد دولت کنترل موالید داشته باشد ولی این نرخ در بین سال های 72 الی 80 به 1 رسید و بعد از آن با تبلیغات و فرهنگ سازی تا الان بیشتر شده است .

شاید برای تان سوال باشد که این آمار ها به چه دردی می خورد؟ در پاسخ باید بگویم که ما با استفاده از همین آمارها برای نیاز مملکت برنامه ریزی می کنیم.

طبق آمار برخلاف دهه 60 که تعداد زاد و ولد بسیار بالا رفت و هر خانواده حداقل سه الی چهار فرزند داشتند ، میل به تک فرزندی در خانواده های ایرانی از دهه 70 تا سال 85 بسیار زیاد شد و این نرخ از 2/5 به 5/8 رسید که به هیچ وجه خوب نیست.

بچه های دهه 60 که در امکانات رفاهی ، قبولی کنکور، ازدواج ، بچه دار شدن به رکود برخورد کردند، به خاطر وضعیت هرم سنی و خانوادگی که در آینده پیدا می کنند مطمئنا مشکل خواهند داشت چرا که خانواده ای برای تهیه مخارج دوران کهنسالی شان ندارند و این نگران کننده است.


مادران باسواد بهوش باشند!

زاهدیان در مورد ارتباط زاد و ولد و سطح زندگی مردم گفت:

ما امید داریم که تا پایان آبان ماه امسال که آمار دقیق داده می شود رشد جمعیت مان به 2 رسیده باشد . این رشد شامل تمام مردم ایران می شود و منطقه خاصی را در بر نمی گیرد .

ما امیدواریم رشد جمعیت در همه مناطق کشورمان بالا برود .برای مثال رشد جمعیت در منطقه محرومی مثل سیستان قبلا 6 بود اما الان به 5/3 رسیده است و در کل مناطقی که از نظر مالی در مضیقه هستند و مادران کم سواد تری دارند، فرزندان بیشتری دارند که این باید فرهنگ سازی بشود چون مادران با سواد و سطح زندگی بهتر باید لزوم بچه دار شدن و مشکلاتی که رشد منفی جمعیت می تواند داشته باشد را باید بهتر درک کنند.

الان بیشتر کشور های اروپایی به خاطر این بحران جمعیتی مجبور شده اند مهاجر بپذیرند و به این مهاجران شماره ملی هم بدهند. اگر ما بخواهیم از این مشکلات در امان بمانیم باید به موقع عمل کنیم.


طلاق منفورترین حلال است

بعد از آن خانم آیت اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده سخنان خود را در مورد آموزش درست و لزوم جلوگیری از طلاق شروع کرد:

به گفته پیامبر عظیم الشان هر کس در اصلاح بین زن و شوهر با قدم و یا کلامی صلح ایجاد کند خداوند به ازای هر قدم و کلام عبادت یک سال را برایش می نویسد.

همچنین سفارش شده است که ازدواج کنید و طلاق ندهید چرا که طلاق منفور ترین حلال است.

متاسفانه آمار طلاق در کشور ما رو به افزایش است و ما در سیاست های کلان نظام این مساله را از چند سال پیش مد نظر قرار داده ایم.

مقام معظم رهبری در دیداری که با ایشان داشتیم در این مورد فرمودند که اقدام ویژه کنید و فقط نیایید اینجا به من خبر و آمار بدهید اقدام کنید.

بحث طلاق بسیار مهم است و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خود را موظف دانسته در این راستا قدم های اساسی بردارد و در این راستا قانون هم به ما کمک می کند.


آموزش مهم ترین قدم است

آیت اللهی در مورد لزوم آموزش صحیح و مشاوره به موقع گفت:

فرزندان ما پیش از هر چیز باید آموزش بموقع و مناسب داشته باشند. به همین منظور ما در سال آخر متوسطه درسی در کتاب دین و زندگی اضافه کردیم که دختران و پسران با معیارهای درست ازدواج در آن آشنا شوند و همچنین در درس دو واحدی تنظیم خانواده باز معیار های درست انتخاب، مهارت های مهرورزی به همسر و آسیب های اشتباهات را اضافه کرده ایم .

همچنین ما به این نتیجه رسیدیم که از بستر های آماده باید بهتر می شود استفاده کرد تا بسترهایی که قرار است پهن شود.

به همین منظور تصمیم گرفتیم دختر و پسری که برای آزمایش مراجعه می کنند و دو ساعت آموزش می بینند، این دو ساعت را به شش ساعت برسانیم و آموزش ها را گسترده تر کنیم و در مرحله بعد این آموزش ها را به فضای مجازی که قابل دسترس تر هم هست، بکشانیم.

این کار باعث می شود وقتی هنوز مشکلی پیش نیامده جوانان به آمادگی های لازنم برسند و اگر مشکلی بعدها پیش آمد به همین مشاوران مراجعه کنند و نگذارند مشکلات ریشه دار شود.

به همین منظور ما مربیانی را در کارگاه های آموزشی با عنوان های

  • بهداشت و زناشویی
  • حقوقی
  • مشاوره روانشناسی
  • اخلاقی

آموزش می دهیم تا مراجعین بتوانند از هر نظر به آن ها مراجعه کنند. امیدواریم که این طرح بتواند باعث ترویج ازدواج و تحکیم بنیان خانواده ها شود.


کارگاه های آموزشی مربیان

بخش بعدی این مراسم که تا  روز بعد هم ادامه می یابد شامل کارگاه های تخصصی – آموزشی در چهار زمینه بهداشت و زناشویی، حقوقی،، مشاوره روانشناسی و اخلاقی است که در آن مربیان این طرح آموزش های لازم در این زمینه ها  را دریافت می کنند.

/انتهای متن/

درج نظر