دختر فقیر یتیمی که رئیس جمهور شد

خیلی سخت است که از خانواده ای فقیر و بدون هیچ پشتوانه فامیلی و سیاسی باشی و بتوانی به بالاترین رده قدرت سیاسی یعنی ریاست جمهوری برسی؛ کاری که حلیمه یعقوب، زن مسلمان سنگاپوری کرده است،

0

حضور زنان در احزاب سیاسی یکی از راه‌های دست‌یابی آنان به منابع قدرت به شمار می‌رود. چرا که در نظام های سیاسی معمول که سعی دارند  دموکراتیک عمل کنند، دست یافتن به منابع قدرت بیش از همه بر سازماندهی درست احزاب متکی است. احزاب هم اگر چه هریک اصول سیاسی متفاوتی را تعقیب می‌کنند ولی در یک چیز مهم مشترکند و آن، تلاش برای دست یافتن به قدرت سیاسی است. بنابراین زنان برای رسیدن به قدرت سیاسی ناچار باید به فعالیت حزبی روی بیاورند.

سوای خواست و حق خود زنان، باید گفت که مشارکت سياسي زنان، يک وظيفه ي اجتماعي است که اگر تاکنون نيز به آن عمل نمي شده خطاي بزرگي بوده است. چون جامعه از این مشارکت سیاسی زنان سود بسیار می برد.

حلیمه یعقوب کیست؟

اخیرا «حلیمه یعقوب» 63 ساله بعنوان اولین زن بر کرسی ریاست جمهوری در سنگاپور تکیه زد.

این زن مسلمان سنگاپوری مالای الاصل چگونه توانست به این جایگاه برسد؟

ایا او از خانواده های بانفوذ و پرقدرت بوده است؟

جواب منفی است.

حلیمه یعقوب جوان ترین عضو یک خانواده هفت نفره از نژاد مالایی در سنگاپور است که پدرش را در هشت سالگی از دست داده وپس از ده سالگی به همراه مادرش که صاحب یک غرفه مواد غذایی بود کارهای خدماتی همچون شستن، تمیز کردن، پاک کردن میزها و ارائه خدمات به مشتریان را انجام می داده است.

 آنگونه که حلیمه یعقوب در تارنمای شخصی خود نوشته است، فقر را از نزدیک تجربه کرده و می داند در حالی که به عنوان یک جوان برای بقا تلاش می کنید، غذا را روی میز می گذارید و با ناامیدی به آینده که هر روز در شما وجود دارد، نگاه می کنید. او می داند که چگونه فقر می تواند تضعیف کننده باشد.

وی زمانی که کلاس دوم بوده است به دلیل غیبت بیش از اندازه از مدرسه دخترهای چینی سنگاپور اخراج شده بود. وی سپس با تلاش به مدرسه دیگری در سنگاپور رفته و در نهایت توانسته بود در رشته حقوق از دانشگاه سنگاپور در سطح کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شود.


فعالیت شغلی و سیاسی حلیمه

حلیمه یعقوب فعالیت شغلی خود را از سال 1978 در کنگره ملی اتحادیه تجارت آغاز کرد و در سال 2001 وارد عرصه سیاست شد و به عنوان نماینده به پارلمان راه یافت. او10 سال بعد به وزارت توسعه جوامع، ورزش و جوانان دست یافت و در سال 2013 بعنوان رئیس پارلمان برگزیده شد. او در آن زمان هم نخستین زن و مسلمانی بود که به عنوان رئیس پارلمان سنگاپور انتخاب شد.


نخستین زن مالایی که رئیس جمهورشد

 در نهایت حلیمه یعقوب نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، تا عنوان نخستین رئیس جمهور زن مالایی کشور سنگاپور را از آن خود کند. حلیمه یعقوب نخستین رئیس جمهور زن مسلمان و مالایی سنگاپور در 47 سال گذشته است.

در جامعه چند نژادی و چند فرهنگی سنگاپور، رئیس جمهور از هر نژاد که باشد، نماینده تمام ملت است و نسبت به تمام آحاد از تمام اقلیت ها و مذاهب مسئولیت دارد و حلیمه یعقوب توانسته است اعتماد مردم سنگاپور را برای عهده داری چنین مسئولیتی جلب کند.

حالا باید دید که آیا این زن در ادامه هم می تواند همچنان با انجام درست وظایف خود در جایگاه ریاست جمهوری اعتماد مردم را به خود حفظ کند؟

،/انتهای متن/

درج نظر