ننه کاراته، روایتی طنز آلود از خانواده ایرانی

سیروس همتی، بازیگر، کارگردان و نویسنده ای است که مردم او را با بازی اش در سریال های تلویزیونی به یاد دارند. حال این هنرمند خوش ذوق با مجموعه داستان های ننه کاراته پا به دنیای داستان نویسی گذاشته است و توانسته نظر مخاطبین را با این کتاب جلب کند.

0

کتاب “ننه کاراته” مجموعه ایست شامل هشت داستان کوتاه از سیروس همتی. تمامی داستان ها دارای موضوعی اجتماعی و خانوادگی است. داستان‌های همتی از نظر نگارش اثری خوشخوان و قابل اعتنا است که توانسته نظر مثبت منتقدان را به دست بیاورد.


در مورد نویسنده
سیروس همتی متولد 1351 در تهران است. کارشناسی ریاضی از دانشگاه تربیت معلم دارد و  در حال حاضر هم بعنوان معلم ریاضی مشغول به کار است. تخصص همتی طراحی صحنه ، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و بازی او در فیلم سینمایی “مارمولک” به کارگردانی کمال تبریزی و سریال “خداحافظ بچه” به کارگردانی منوچهر هادی او را بیش از پیش مورد توجه و علاقه هنردوستان قرارداد .

این بازیگر و کارگردان تئاتر سال هاست در زمینه های مختلف مشغول فعالیت هنری است و جوایز زیادی در زمینه های کارگردانی و نمایشنامه نویسی دریافت کرده است و حالا با نوشتن کتاب “ننه کاراته” پا به میدان نوشتن داستان کوتاه گذاشته است.


کوتاه و جذاب

یکی از نکات بسیار خاص داستان های کتاب ننه کاراته،  بهره‌‌مندی هوشمندانه نویسنده از طنز در روایت است که داستان‌ها را بسیار قابل اعتنا کرده است. او طنز را نه در کلام که در موقعیت‌های داستانی خود جاری می‌ کند و توانایی او در خلق چنین موقعیت‌هایی است که توانسته این داستان‌ها از یکنواختی و معمولی بودن خارج کند و مخاطب را برای مطالعه با خود همراه کند.

از سوی دیگر داستان‌های همتی به طور عمده با عبارات و جملات بسیار کوتاه همراه شده است؛ عبارات و جملاتی که یادآور موقعیت‌های نگارشی در نمایشنامه‌ است که بدون شک به خاطر زمینه های قبلی فعالیت نویسنده است.

همتی در این داستان‌ها بدون حاشیه‌ سازی یا بازی‌های زبانی رایج در داستا‌ن‌های کوتاه، مستقیم و از دل ماوقع به روایت دست می‌ زند و شرحی از آنچه برای بیان داستانی برگزیده است انتخاب می‌ کند.

با وجود تمام نقاط مثبت این مجموعه داستان منتقدان نقدهای منفی هم به این مجموعه دارند که بزرگترین نقد به خاطر  تحت تأثیر بودن داستان‌ها بیشتر از فضای نمایشنامه ‌نویسی است تا داستانی.


تصویر سازی قابل لمس

داستان‌های کوتاه همتی در مجموعه “ننه کاراته” به شدت تصویری و قابل لمس هستند. شیوه حاکم بر روایت این داستان‌ها به شکلی است که مخاطب می ‌تواند با وضوح بالا بخش‌های قابل توجهی از داستان را پیش چشم‌های خود مجسم کرده و خود را به عنوان یکی از عناصر صحنه آن رویداد در معرض قضاوت درباره شخصیت های داستان قرار دهد.

نکته قابل توجه دیگر در این داستان‌ها دلایلی هستند که او برای روایت داستانی خود انتخاب کرده است، دلایلی که باعث روایت داستان های همتی می شوند بسیار ساده و در عین حال هوشمندانه انتخاب شده ‌اند. از فراموش کردن گشتن جیب یک کت تا سیگار کشیدنی که باعث یک سوءتفاهم بزرگ در روابط خانوادگی شده است و البته همین بهانه‌های ساده است که همواره با یک نتیجه عجیب، مخاطبش را به سمت کشف یک آن و لحظه خاص در خود و روابط و رفتارهای خود دعوت می ‌کند.

از سیروس همتی پیش از این در مقام نمایشنامه ‌نویس آثاری چون «سه سه»، «ریحانه» و «الهه» در انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.


سخن آخر

کتاب ننه کاراته مجموعه داستانی خواندنی است که به نسبت اولین مجموعه داستان کوتاه نویسنده اش کار خوبی از آب درآمده است. داستان های این کتاب که بیشتر درون مایه های خانوادگی دارند با بیانی کنایه آمیز و طنز مخاطب را با خود همراه می کنند و ارزش خواندن دارند.

/انتهای متن/

درج نظر