وای از اذیت و آزار همسایه بد

آدم در سایه همسایه زندگی می کند. یکی از شرایط مسکن خوب و خانه راحت، وجود همسایه خوب و با فرهنگ و با صفاست. ولی وای از روزی که این همسایه، بدقلق و وصله ی ناجور از آب دربیاید. حمید آقا از کسانی است که گرفتارچنین همسایه ای شده است.

0

همسایه به ما نزدیک تر از اقوام و آشنایان و یا پدر و مادر ماست؛ چون او اولین کسی است که در غم و شادی و گرفتاری به کمک می آید. اما اگر همسایه ناجور باشد این هم می شود بزرگترین گرفتاری . حمید آقا وقتی به مشاوره حقوقی مراجعه کرده، در مورد این گرفتاری می گوید:

بعد از چندین سال کار و تلاش و با داشتن زن و بچه، توانستم یک خانه 80 متری در جنوب شهر بخرم؛ خانه ای که فقط اسمش خانه بود، در اصل مخروبه ای بیشتر نبود. ولی قیمت خانه به اندازه پس اندازم بود وبعد از خرید مجبور شدم دوباره کلی پول قرض کنم و وام بگیرم و از سر تا پای خانه را تعمیر کنم تا شد خانه و محل زندگی. مزیت این خانه برای من این بود که یک مغازه هم سر خانه داشت که توانستم آن را هم روبراه کنم و شد محل کسب درامدم.

منتها این خانه یک عیب بزرگ داشت و دارد که از دستش کلافه شده ام و آن، همسایه دیوار به دیوارم است. نه شب خواب راحت دارم و نه روز از دستش و زبانش در امانم.

 از زمان خرید خانه و تعمیر و آماده سازی آن تا حالا که با خانواده ام در آن مستقر شده ام، یکسره برایم ایجاد مزاحمت کرده و  می کند. زن و بچه ام را عاصی کرده اند و خودم هم از از بدزبانی و هرزه گویی و مزاحمت شان روانی شده ام.

همسایه ما دو خواهر مجرد سالمند هستند که با هر حرکت ما در خانه، حتی خیلی آرام و آهسته هم کار کنیم یا گفتگو کنیم، این دو نفر سر از پنجره شان بیرون می آورند و شروع به داد و فریاد و فحاشی و هتک حرمت من و اعضای خانواده ام می کنند. این در حالی است که ما اصلا به آنها کار نداریم و خانه ما اصلا به خانه آنها هیچ ربطی ندارد؛ نه به آنها مشرف هستیم، نه به خانه آنها دید داریم، نه دیوار مشترک داریم و نه راه مشترک. هیچ کاری به هم نداریم ولی آنقدر آزار و اذیت کرده اند که از این خانه که سهل است، از زندگی سیر شده ایم.

 خانه این همسایه ما جنب خانه ماست و دو پنجره آنها به طرف خانه ما باز می شود. از همین پنجره هاست که آبرو برای ما در محله نگذاشته اند.

همه اهالی محل  این دو خواهر و رفتار بد وآزاردهنده آنها را می شناسند ولی هیچکس جرات مقابله با آنها را ندارد. هرروز به شهرداری مراجعه می کنند و یک شکایت جدید می نویسند. کارمندان شهرداری و پلیس 110 هم آنها را می شناسند و دیگر به حرف هایشان توجه نمی کنند. آنها دیگر من را هم  می شناسند و می دانند که هیچ کار خلاف و غیر قانونی انجام نداده ام. ولی آزار و اذیت های آنها تمامی ندارد.

این دو خانم به شکل های مختلف به خانمم و بچه هایم و حتی پدر و مادرم که گاهی به ما سر می زنند، بی حرمتی و فحاشی می کنند. ما نماز می خوانیم یک جور فحش می دهند و مسخره می کنند، چیزی برای خانه می خریم، باز سر می رسند با نفرین و بد و بیراه. خلاصه زندگی پرتنش و فشاری را در کنار این همسایه می گذرانیم که امیدوارم سایه شان از همسایگی مان کم شود.

اصلا در این محله ما دختر و پسر، مرد و زن،  پیر و جوان و … برایشان یکسان است، همه را اذیت می کنند. 

در کل به نظر می آید آدم های سالمی نیستند.

می خواهم بدانم که چه جور می توانم از دست شان خلاص شوم؟ چند بار تصمیم گرفتم خانه ام را بفروشم به بساز و بفروش ها تا بسازند و آنقدر بالا بروند که اینها نتواند دیگر حرفی به کسی بزنند و یا پنجره ای برایشان نماند که از آنجا همسایه ها را دید بزنند و آزار برسانند.

الان  همه همسایه های مغازه و خانه ام حاضرند بنفع من شهادت بدهند. من دنبال راه حلی هستم که شاید  همه اهل محل از دست شان راحت شوند.

 

پاسخ دکتر فرزانه اژدری :

در دین ما  در مورد آداب  همسایه داری خیلی توصیه ها شده و در مورد احترام و حرمت همسایه آنقدر تاکید شده که پیامبر (ص) گفته اند که آنقدر که در مورد همسایه جبرئیل به من سفارش کرد، گمان کردم همسایه ارث می برد.

 از طرفی هم یکی از شرایط خوب همسایه داری کردن، صبر برجور همسایه است. یعنی اگر بدی کرد با خوبی پاسخ داده شود تا متنبه و پشیمان شود و نهایتا افراد از در کنار هم بودن و همسایگی احساس خوبی داشته باشند.

البته به نظر می رسد که همسایه های آقا حمید اصلا به هیچ صراطی مستقیم نیستند. در این موارد قانون هم کمک می کند تا روابط همسایگی درست تنظیم شود. پس لازم است آقا حمید از راه قانونی و با زبان جدی با آنها برخورد کند تا به حد و حدود قلمرو خودشان آگاه شوند.

در حال حاضر توصیه های ما به حمید آقا این است:

  1. اگر پنجره ای که خواهر ها در ملک خود، به طرف ملک شما دارند، ایجاد مزاحمت و سلب امنیت و آرامش روحی و روانی برای شما می کند، همسایه می تواند با مراجعه به مراجع قضایی و اثبات آزار و اذیت آنان، آن پنجره را مسدود نماید.
  2. در صورتی که پنجره در دیوار مجزا از دیوار مشترک است و یا اصلا دیوار مشترکی بین این دو همسایه وجود ندارد، به این معنا که دیوار هرکدام جدا از دیگریست و پنجره خانه همسایه در حیاط خلوت خود قرار دارد، پیشنهاد می شود که دیوار خانه خود را با هر وسیله ای که می توانید، بالا برده و جلوی پنجره همسایه را مسدود کنید. چون در ملک خود این بنا را می سازید، همسایه حق شکایت و اعتراض ندارد.
  3. از فحاشی و هتک حرمتی که نسبت به شما و خانواده شما می شود می توانید در دادسرا، شکایت کیفری نمایید. فحاشی و هتک حرمت و اتهام زدن و ایجاد مزاحمت روحی و روانی، هرکدام جداگانه و به تنهایی، فعل مجرمانه بوده و مجازاتی شامل جریمه نقدی و حبس تا دو سال یا بیشتر و شلاق تا 75 ضربه خواهد داشت. مراجعه پی در چی به شهرداری، شورای حل اختلاف و پلیس 110 و نسبت دروغ و ناروا دادن به شما، می تواند مدرک قابل استنادی در دادسرا جهت اثبات دعوای شما باشد.

 پیگیری جدی شما می تواند این همسایه بهانه جو و ناسازگاررا از رفتار خود پشیمان کند تا دست از مزاحمت شما و سایر اهالی محل بردارد. سعی کنید تا کاملا متنبه نشده اند از پیگیری قانونی صرف نظر نکنید و الا در رفتار آنها تغییری ایجاد نخواهد شد.

/انتهای متن/

درج نظر