با این سن و درآمد کم برم خواستگاری؟

این بار یکی از کاربران به دخت سوال کرده که آیا اگر پسر جوانی به یک دختر خوب و مناسب برای ازدواج دل بست، حتما باید صبر کند تا سن و درآمدش زیادتر شود و بعد به خواستگاری برود؟مشاور به دخت خانم جمال زاده به این پرسش جواب داده است.

0

سلام

نمیدونم باید چیکار کنم دختری رو دوست دارم که نمیدونم درسته بهش بگم یا نه.

تا20سالگی خداروشکر با هیچ دختری رابطه نداشتم. در واقع نخواستم که رابطه ای داشته باشم به غیر از چند مورد توی فضای مجازی که فقط در همون حد فضای مجازی بوده. و علی رغم این که ازم میخواستن با هم بیرون بریم من قبول نمیکردم.

دکتر من تو یه کارخونه کار میکنم با حقوق ماهی یه میلیون و سیصد. درضمن دانشجو هم هستم، معافیت سربازیم هم گرفتم. یه سری کلاس بیرونم برای ارتقای شغلی میرم. دکتر راستش من آدم معتقدی ام نماز و روزم سرجاشه؛ ولی خب افراطی هم نیستم.

راستش دکتر من یه دختر دایی دارم که همه ی خصوصیاتی که من میخوامو داره در واقع  مهربون، خونه داره، پررو و رک نیست، در کل دختر آرومیه.

تازگی متوجه شدم خواستگار داره بدجور دودل شدم که نکنه بعدا پشیمون بشم. مدام تو فکرشم میترسم جواب منفی بهم بده. اگر هم مسئله رو عنوان نکنم و یه وقت ازدواج کنه چه جوری با خودم کنار بیام.

الان دختر داییم 17 سالشه راستشو بخوای بهش علاقه مندم ولی روم نمیشه بگم. منی که می خواستم بیست و هفت هشت سالگی ازدواج کنم الان به یه نفر دل بستم. احساس می کنم باهاش خوشبخت میشم حس می کنم کمتر کسی میتونه مثل اون باشه مخصوصا با این اوضاع جامعه.

الان مشکل من اینه که چیکار کنم؟ چیزی بهشون نگم و بمونه برا چهار پنج سال بعد که احتمال خیلی زیاد تا اون موقع ازدواج میکنه یا نه با این شرایط سنی و درامدم بهش بگم؟ در واقع یعنی خوانوادم به خوانوادش بگه اینم  بگما خودش هیچ خبر نداره یعنی اصلا باهاش حرف نزدم.

راستش بدجور دودل شد. درسته دکتر سنم کمه، درآمد و سرمایه و حقوق آنچنانی ندارم. ولی خب دوستش دارم و نمیخوام از دستش بدم چیکار کنم؟

پاسخ:

 

با سلام

عنوان کردید به دختر دایی خود علاقمند شدید و دو دل هستید که به خواستگاری ایشان بروید یا خیر.

صحبت های شما نشان می دهد که شخصیت فهمیده و کوشایی دارید؛ هم مشغول تحصیل هستید و در کنار آن با کار کردن استقلال مالی هم دارید. همچنین جای خوشحالی دارد که شما توانسته اید با درست زندگی کردن از برقراری روابط ناسالم خودداری کنید. تصمیم شما برای ازدواج و زندگی سالم قابل تحسین است.

برای عملی کردن تصمیم خود و رها شدن از سردرگمی راهکارهای زیر را عملی کنید:

  • هر فردی ممکن است عاشق شود و احساساتش درگیر شود. بنابر این خودتان را به دلیل علاقمند شدن به دختر خانم مورد نظر سرزنش نکنید.
  • ازدواج نیاز هر فرد است و وقتی شخص از لحاظ عقلانی، عاطفی، جسمی، جنسی و… به بلوغ برسد می‎تواند ازدواج کند. این بلوغ در افراد (مونث یا مذکر) فرق دارد. بعضی از افراد نسبت به دیگران زودتر به بلوغ لازم  برای تشکیل زندگی می رسند. پس پایین بودن سن شما دلیلی برای ازدواج نکردن شما نیست. با این فکر منفی خود مبارزه کنید.
  • مال و ثروت زیاد خوب است. ولی نمی توان گفت کسی که توان مالی متوسطی دارد نباید ازدواج کند. حتما این جمله را شنیدید “از تو حرکت از خدا برکت”. همچنین در روایات و احادیث داریم که هر کس ازدواج کند روزی اش زیادتر می‎شود. پس با توکل بر خدا، امید به آینده و تلاش در تصمیم خود برای ازدواج و تشکیل خانواده مصمم باشید. زمان را از دست ندهید و قضیه را پیگیری کنید.
  • البته سعی کنید فقط صرف احساساتی که نسبت به دختر خانم مورد نظر پیدا کردید تصمیم نگیرید. برای انتخاب صحیح و داشتن زندگی موفق، لازم است از عقل و احساس در کنار هم کمک بگیرید. اگر شما فقط بخواهید احساسات خود را درگیر کنید، در صورتی که از سوی دختر خانم جواب رد بشنوید و یا به هر دلیل دیگری این وصلت صورت نپذیرد، آسیب روحی و روانی جدی به شما وارد می شود.
  • ملاک های ازدواج خود را یادداشت کنید. آن چه که برای شما مهم تر است و دوست دارید همسر آینده­ی شما داشته باشد را در اولویت قرار دهید و بقیه را در ادامه بنویسید. ملاک های خود را با شخصیت و خصوصیات اخلاقی دختر خانم مورد نظر مقایسه کنید. ببینید دختر خانم مورد نظر تناسبی با شما و ملاک های شما دارد که بتوانید زندگی موفقی در کنار ایشان داشته باشید.
  • موضوع علاقمندی خود به دختر خانم مورد نظر را با یکی از اعضای خانواده که با ایشان رابطه ی صمیمی تری دارید (خواهر یا مادر یا…) در میان بگذارید.
  • قبل از این که به خواستگاری بروید می توانید برای اطمینان بیشتر با کمک یکی از بستگان (خاله، مادربزرگ یا زن دایی یا …) نظر دختر خانم را در مورد خودتان جویا شوید.
  • خانواده ها را در جریان قرار دهید، سپس برای خواستگاری اقدام کنید.
  • اگر قضیه ادامه پیدا کرد برای تصمیم گیری بهتر و داشتن زندگی موفق حتما مشاوره ی پیش از ازدواج را در برنامه ی خود قرار دهید و همراه دختر خانم به مشاور مراجعه کنید.
  • در مورد ازدواج فامیلی کارشناس و مشاور ژنتیک شما را راهنمایی می کند و آزمایش ژنتیک در تصمیم‎گیری نهایی کمک کننده خواهد بود.
  • در صورتی که این وصلت به سرانجام نرسید حتما خیر و صلاح شما در آن بوده است. پس با آنچه که برای شما پیش می آید، عاقلانه برخورد کنید تا از آسیب های روحی و روانی احتمالی پیشگیری شود.

موفق باشید.

/انتهای متن/

 

درج نظر