رابطه جنسی طبیعی یعنی سلامت جسم و روح

اکثر افراد پس از یک رابطه جنسی کامل و طبیعی سرحال تر، خوش اخلاق تر، خلاق تر و فعال ترند. آیا رابطه جنسی رضایت بخش بر سلامت جسم و روان ما تاثیر دارد؟ مشاور پزشکی به دخت به این سوال پاسخ داده است.

0

هر فرد در طول زندگی روزمره با چند فعالیت عمده سروکار دارد؛ فعالیت جسمی، فعالیت ذهنی و فعالیت عاطفی و روحی. متخصصین معتقدند که  روابط کامل و طبیعی جنسی افراد اعم از زن و مرد، منجر به بهبود همه این فعالیت ها شده و سلامت افراد را در هر سه زمینه تضمین می کند.

 
تعریفی از رابطه جنسی

رابطه جنسی عبارت از رفتارهای هر فرد است که منجر به تحریک با یا بدون ارضای جنسی در وی شود.

این رابطه را بطور کلی به دو نوع رابطه سالم(در چهارچوب) و ناسالم ( خارج از چهارچوب) تقسیم می کنند. رابطه جنسی فرد وقتی به صورت ناسالم تعبیر می شود که فرد برای لذت جویی جنسی به سراغ فردی غیر از همسر خود برود. این رابطه می تواند در سخیف ترین حالت خود به صورت چشم چرانی و یا خود ارضایی بوده و یا به صورت رابطه با شریک جنسی همجنس یا غیر همجنس ولی «غیر همسر» باشد.


رابطه جنسی ناسالم

در حالت های ناسالم رابطه جنسی هرچند فرآیند جسمی تحریک و ارضای جنسی می تواند به صورت نسبی یا کامل محقق شود، ولی به دلیل عدم وجود حس تعلق و تعهد دوطرفه، رضایت جنسی کامل بخصوص در بعد روانی تامین نشده و علیرغم ارضای غریزی، تقویت جسمی و روحی ناشی از این رابطه به طور کامل محقق نخواهد شد و حتی در بسیاری از موارد باعث ایجاد تشنگی مداوم جنسی یا آسیب یک یا هر دو طرف رابطه به صورت ناهنجاری های اضطرابی، افسردگی ها و بیماری های منتقله جنسی (مثل ایدز، هپاتیت و …)گردد. 


تن آرامی در رابطه جنسی کامل و طبیعی

 وقتی فرد یک رابطه سالم را در سایه امنیت ناشی از تعهد دوجانبه با همسر خود تجربه می کند، با بهره مندی از فضای تعلق همسری می تواند بیشترین منفعت جسمی و روانی را از تغییرات هورمونی و تن آرامی روانی به دست بیاورد. در این مجال به بخشی از اثرات مثبت روابط جنسی طبیعی اشاره می کنیم.

در زمان یک رابطه جنسی کامل و طبیعی ترشح هورمون اکسی توسین در بدن افراد افزایش می یابد. این هورمون به نوبه خود اندورفین را،که مسکن طبیعی بدن محسوب می شود، افزایش می دهد، دردهای اسکلتی و عضلانی را کاهش می دهد. از سوی دیگر هورمون های هیپوتالاموس خلفی شامل دوپامین و پرولاکتین نیز طی رابطه جنسی ترشح می شوند. دوپامین که در کارخانه های داروسازی، پایه ی مطالعات دارویی ضد افسردگی ست، در این وضعیت باعث احساس خوشایند آرامش و رضایت در فرد می گردد. 


شریک جنسی متعهد یعنی استرس کمتر

یک مطالعه علمی نشان داده است که افرادی که شریک جنسی و احساسی متعهد داشتند نسبت به سایرین، عملکرد بهتری در مواجهه با استرس ها نشان داده و در شرایط استرس افزایش کمتری در میزان فشار خون و ضربان قلب داشتند. نتایج همین مطالعه در نهایت بر سلامت قلبی عروقی بهتر در این افراد تاکید داشت.

در مطالعه دیگری نیز با نتایج مشابه در همین مورد به مقایسه افراد با انواع روابط جنسی پرداخته شده و نتایج مطالعه حاکی از بهبود پاسخ به استرس و فشار خون تنها در افرادی داشت که رابطه جنسی طبیعی (رابطه واژینال بین زن و مرد) و کامل را تجربه می کردند و سایر انواع لذت جویی های جنسی این شرایط را برای فرد تامین نمی نمود.  بر همین اساس مطالعات متعدد انجام شده  بهبود عملکرد رفتاری، روحی و اجتماعی افراد با روابط جنسی طبیعی را تایید می نمایند.


بهبود عملکرد مغز و حافظه

در یک رابطه جنسی طبیعی بدن هر فرد مانند حالت ورزش سبک و در وضعیت سوخت و ساز فعال قرار می گیرد. این وضعیت با افزایش اکسیژن رسانی به بافت های حیاتی از جمله مغز همراه بوده و باعث بهبود وضعیت حافظه و کاهش نرخ دمانس (فراموشی های ناشی از کوچک شدن مغز در سالمندی) می گردد. از سوی دیگر افزایش اکسیژن رسانی به پوست باعث جوانسازی پوست و بافت های سطحی می شود به نحوی که افراد با عملکرد جنسی منظم و مناسب چندین سال جوان تر از سایرین به نظر می رسند.


ایمنی در مقابل زخم های گوارشی

از دیگر فواید رابطه جنسی مناسب می توان به پیشگیری از برخی بیماری ها اشاره کرد. مطالعه ای که در مورد عوامل موثر بر زخم های گوارشی انجام شد، در کمال ناباوری نشان داد که افرادی که عشق و حمایت جسمی و روحی کمتری را از سوی همسر خود دریافت می کنند، بیشتر به زخم های اثنی عشر مبتلا می شوند. همچنین مطالعه ای که بر روی تعداد روابط جنسی یک گروه 112 نفره انجام شد، حاکی از این بود که میزان ایمونوگلوبولین A، که عامل افزایش ایمنی در افراد است، در بزاق گروهی که هفته ای یک یا دو رابطه جنسی منظم داشتند بیشتر از افراد با رابطه کمتر یا بیشتر بوده و در نتیجه این افراد مصونیت بهتری نسبت به بیماری های عفونی شایع مانند سرماخوردگی ها و آنفلوآنزا دارند.


رابطه جنسی و سلامت قلبی مردان

از دیگر فواید جسمی رابطه جنسی صحیح و منظم می توان به تقویت عضلات کف لگن  و در نتیجه بهبود عملکرد مثانه، پیشگیری از عفونت های قارچی و کاهش دردهای قاعدگی ناشی از افزایش ترشح هورمون استروژن در بانوان اشاره کرد. در مقابل در آقایان نیز افزایش ترشح تستوسترون باعث تقویت عضلات و استخوان ها شده و کاهش سرطان پروستات نیز در اثر انزال های منظم و بدون استرس هفتگی محقق گردد. این در حالیست که تحریک بدون انزال در آقایان به طرز قابل توجهی منجر به آسیب پروستات می گردد.

 همچنین در مطالعه ای که بر روی عوامل ایجاد کننده آنژین قلبی در بیش از 10 هزار مرد انجام شده است، نشان می دهد که عشق به همسر و حمایت او حتی در حضور عوامل خطرسازی چون سن بالا، کلسترول بالای خون، دیابت، فشارخون بالا و تغییرات اخیر نوار قلبی ، باعث کاهش خطر بروز آنژین های قلبی در آقایان می شود.

 

 منابع:

  1. Grewen KM1, Anderson BJ, Girdler SS, Light KC , Warm partner contact is related to lower cardiovascular reactivity, Behav Med. 2003 Fall;29(3):123-30.
  2. Brody S, Blood pressure reactivity to stress is better for people who recently had penile-vaginal intercourse than for people who had other or no sexual activity, Biol Psychol. 2006 Feb;71(2):214-22. Epub 2005 Jun 14.
  3. Medalie JH1, Stange KC, Zyzanski SJ, Goldbourt U, The importance of biopsychosocial factors in the development of duodenal ulcer in a cohort of middle-aged men, Am J Epidemiol. 1992 Nov 15;136(10):1280-7.
  4. Charnetski CJ1, Brennan FX, Sexual frequency and salivary immunoglobulin A (IgA), Psychol Rep. 2004 Jun;94(3 Pt 1):839-44.
  5. JH Medalie et al, Angina Pectoris Among 10,000 Men. II. Psychosocial and Other Risk Factors as Evidenced by a Multivariate Analysis of a Five Year Incidence Study, Am J Med 60 (6), 910-921. 1976 May 31.

 

/انتهای متن/

 

درج نظر