نسبت به مردها بدبینم، نمی توانم ازدواج کنم

متاسفانه عواقب سوء استفاده جنسی از کودکان می تواند تا دوره بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. خانم جمالزاده مشاور روان شناسی سایت، به سوال یکی از کاربران به دخت که تجربه تلخ سوءاستفاده جنسی در دوره کودکی را داشته پاسخ می‎دهد.

0

بعضی از تجربیات ناخوشایند در زندگی باعث ایجاد تنش روانی در فرد می شود. به خصوص اگر شخص، این اتفاقات را در دوران بچگی تجربه کرده باشد. یکی از این اتفاقات، سوء استفاده جنسی از کودکان است که باعث ایجاد مشکلاتی در بزرگسالی می شود.

سوال

با سلام

دختری 26 ساله هستم که به خاطر بیماری، داروی هورمونی مصرف میکنم و نمیتونم قطعش کنم. من نسبت به همه ی مردها احساس تنفر دارم تا جایی که حس میکنم همشون خیانتکارن و با گذشت زمان این تنفر داره بیشتر میشه. من تو بچگی مورد تجاوز قرار گرفتم.

بعضی اوقات به پسرها علاقمند میشم ولی حس تنفر نمیذاره کاری کنم. تا یه پسری ابراز علاقه می کنه با این که شکی در صداقتش ندارم ولی سریع ازش فرار می کنم. با تلخی جواب میدم و ناراحتش میکنم. حس می کنم رابطه با همجنس برام راحت تره. حتی از حرف زدن با یه پسر به شدت احساس گناه میکنم. نسبت به ایجاد رابطه با پسرا سرد شدم. به خاطر این تنفر بی دلیلم بارها مجبور شدم به یکیشون که خیلی اصرار داره و منم نمیخوام دلشو بشکنم بگم که از همتون بدم میاد؛ در حالی که می دونم به این رابطه نیاز دارم ولی این تنفر مانعم میشه. یکبار موضوع تجاوز رو به این آقا پسری که بهم اصرار میکنه به این دلیل که  تک فرزندم و به نظرم پدرم با من مهربون نبوده گفتم. کمکم کنید واقعا نمیخوام این حس تنفر و احساس گناه رو داشته باشم، چون این احساس داره افسردم میکنه.


پاسخ:

با سلام

عنوان کردید که از مردها متنفر هستید بنابر این نمی توانید ازدواج کنید. این که تصمیم گرفتید این احساسات منفی را در خودتان از بین ببرید خیلی خوبه. من شما را راهنمایی می کنم.

بسیاری از اتفاقات ناخوشایندی که در زندگی رخ می دهد؛ باعث ایجاد خطاهای شناختی در افراد می شود. در پی این خطاهای شناختی احساسات منفی نسبت به وقایع و کسانی که در اتفاقات دخیل بودند، در فرد ایجاد می شود. وقتی این حوادث ناگوار در دوران کودکی شخص اتفاق افتاده باشد آسیب جدی تر متوجه فرد است.

با توجه به توضیحات شما و تجربه دردناکی که در دوران بچگی خود داشتید؛ من کاملا به شما حق می دهم که دچار احساسات ناخوشایندی نسبت به جنس مذکر شده باشید. شما ناخواسته قربانی شدید و این اتفاق، آسیب روحی و روانی به شما وارد کرده است. ولی اگر بخواهید با این افکار و احساسات منفی که در نتیجه تجربه ناخوشایند دوران کودکی در ذهن شما ایجاد شده زندگی کنید، نمی توانید برای ازدواج تصمیم بگیرید. بنابر این لازم است با خطاهای شناختی مبارزه کنید.

برای رفع مشکل راهکارهای زیر را عملی کنید:

  • اگر چه به هر دلیلی پدر شما رفتار خوبی با شما نداشته ولی بهتر است شما با ایشان مهربان باشید. با پدرتان رابطه دوستانه برقرار کنید و با او بیشتر صحبت کنید. این رابطه می تواند به شما در رفع احساس تنفر نسبت به مردان کمک کند.
  • هنگامی که حادثه ی دوران کودکی (تجاوز) برای شما یادآوری می شود سعی کنید حواس خود را با انجام دادن کار دیگری پرت کنید.
  • اگر این تجربه ناخوشایند مدام به ذهن شما وارد می شود و نمی توانید آن را از خاطر ببرید، سعی کنید با جایگزین کردن این افکار (اتفاقیه که افتاده و گذشته، فکر کردن در موردش فقط منو آزار میده، بهتره دیگه فراموشش کنم و دیگه در موردش فکر نکنم و… ) با آن کنار بیایید.
  • در صورتی که این اتفاق مشکل جسمی برای شما ایجاد کرده حتما به متخصص مراجعه کرده و برای برطرف کردن آسیب جسمی با پزشک مشورت کنید.
  • اگر مشکل جسمی را رفع کنید لازم نیست در مورد اتفاق دوره ی کودکی خود به خواستگارها چیزی بگویید.
  • در مورد اتفاق دوره ی بچگی احساس گناه نکنید. شما مقصر نبودید. ناآگاهی و غفلت دیگران باعث سوء استفاده شخص متجاوز شده است. در اصل شخص متجاوز، گناهکار و مقصر یا بیمار جنسی بوده است.
  • خصوصیات شخص متجاوز را به همه ی مردها تعمیم ندهید. همه ی مردها خطاکار، خیانتکار و بد نیستند. ممکن است زن خطاکار و بد هم باشد.
  • احساسات و افکار خود را با شخص مورد اعتمادی که رابطه ی صمیمی تری با وی دارید (مثل خواهر یا مادر) در میان بگذارید. با صحبت کردن سعی کنید با افکار منفی مبارزه کنید.
  • برگه ای بردارید و افکار منفی خود (مردها بد هستند، من از مردها متنفرم، من نمی توانم با جنس مذکر ازدواج کنم، رابطه با همجنس برام راحتتره و غیره) را یادداشت کنید. سعی کنید برای هر فکر منفی یک یا دو فکر مثبت (مرد خوب هم وجود دارد، من می توانم با یک پسر ازدواج کنم و او را دوست داشته باشم و ….) جایگزین کنید.
  • می توانید برگه ای که افکار منفی را بروی آن یادداشت کردید: پاره کنید، به آب روان بیندازید یا چاله ای درست کنید و افکار منفی خود را دفن کنید.
  • از این به بعد فرض کنید افکار منفی شما نابود شدند.
  • افکار مثبت را مدام با خود تکرار کنید.
  • به خواستگارها اجازه دهید به منزل شما بیایند.
  • برای تصمیم گیری درست و ازدواج موفق لازم است به مشاور مراجعه کنید.
  • اگر با این راهکارها مشکل شما حل نشد حتما به مشاور یا روان شناس مورد اعتماد و ذی صلاح مراجعه کنید.

/انتهای متن/

درج نظر