با رایحه درمانی به جنگ بیماری های فصلی بروید

گل نرگس زیباست و خوشبو و گل مورد علاقه همه ما ولی شاید ندانیم که گل نرگس می تواند در روزهای آخر فصل تابستان و شروع پاییز با همان رایحه طرب انگیزش چه کمک مهمی کند به ما برای رفع مشکلات جسمی و روحی که تغییر فصل برای مان به همراه دارد.

0

 ماه آب ماه ششم از تقویم سال های رومی است و تقریبا همزمان است با ماه شهریور. طب اسلامی برای همراهی بدن انسان با تغییرات آب و هوایی مهمی که در این موقع از سال اتفاق می افتدف ستوصیه ها و دستورات جالبی دارد.

  در طب اسلامی، برای حفظ سلامتی و تندرستی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها، تدابیری متناسب با هر فصل و هر ماه اندیشیده شده  و دستوراتی مناسب با تغییرات آب وهوا داده شده است که با عمل به آنها می توان سلامت، شادابی و طول عمر با کیفیت را برای هر انسانی تضمین نمود.


تغییرات مهم هوا

ماه آب ماه ششم رومی است . این ماه که 31 روز است از  23 مرداد تا 23 شهریور را در برمی گیرد. در این وقت در واقع فصل تابستان رو به اتمام است. به دلیل تغییر دما و اختلاف هوای شب و روز در این ماه  بادهای فصلی زیاد می شود.

 امام رضا (ع) برای این موقعیت خاص که در ماه آب وجود دارد و با توجه به تغییرات تدریجی فصلی که در راه است، دستورات مهمی را در جهت پیشگیری از بیماری ها و مشکلات جسمی ارائه کرده اند که در سایه این تدابیر بهداشت و سلامتی افراد تضمین می شود.


اصلاح مزاج

پاییز را فصل اعتدال دوم هوا گفته اند. در وقاع هوا از گرما به سمت اعتدالی متمایل به سردی می رود.

در این ماه، باد شمال می وزد.

برای اصلاح مزاج و همساز کردن بدن با طبیعت باید غذاهای سرد خورد. غذاهای سرد کننده مزاج  اصلاح کننده مزاج است برای این زمان.

گفته اند که  احتمال ابتلای به زکام در شب ها در این ماه بیشتر می شود.


خوردنی های مناسب

در ماه آب  خوردن غذاهای سبک و زود هضم مثل سوپ ها و غذاهای تریدی از قبیل آبگوشت و تاس کباب مناسب است. همچنین استفاده از شیر جوشیده ( در صورتی که پاستوریزه نیست)  مفید است. خوردن این شیر در تقویت بدن و سلامت استخوان ها مفید است.


تدابیر رفتاری دیگر

امام رضا (ع) در مورد دیگر تدابیر این ماه که با رعایت آنها به سلامت و بهداشت بدن کمک می شود، این موراد را سفارش فرموده اند:

  • به حداقل رساندن اعمال جنسی
  • خودداری از مصرف مسهل
  • کم کردن ورزش


رایحه درمانی

رایحه درمانی یا بو درمانی یعنی استفاده از بوییدن انواع گل ها متناسب با فصل که در طب اسلامی جایگاه ویژه ای دارد در درمان و بهبود امراض و مشکلات بخاطر تأثیربسیار شگفت انگیزی که بر جسم و روح انسان دارد.

بر همین اساس در ماه آب بوییدن گل های سرد مزاج مثل گل نرگس و گل بنفشه بسیار توصیه شده است. همچنین بوییدن سیاه دانه از تاکیدات مهم است برای تقویت جسم و روح در این موقعیت فصلی و آب وهوایی.

 

منبع: رساله الذهبیه

/انتهای متن/

درج نظر