نوره، دشمن موهای زائد است و مهربان با بدن

رفع موهای زائد بدن از امور مهم در تامین سلامتی و هم زیبایی افراد است که در روزگار ما مخصوصا برای خانمها به یک کار سخت و پرهزینه تبدیل شده است. طب اسلامی راهی خیلی ساده ، کم هزینه و پرفایده برای این امر در نظر گفته است: استفاده از نوره.

0

تامین صحت و سلامت افراد از مسائلی است که دین به آن عنایت ویژه دارد و بنوعی «حفظ الصحه» بر هر مسلمان واجب است. برای این منظورهم دستورالعمل های مشخص و جالبی در اسلام مطرح شده است چه برای بهداشت روح و جان و چه برای بهداشت جسم و تن.

“النظافة من اللایمان” شعار معروفی است که مخصوصا اهمیت بهداشت جسمانی و سلامت، پاکیزگی و  طراوت بدن انسان را از نظر دین نشان می دهد.


بهداشت پوست و مو

از بین بردن موی زائد(اصطلاحا ازاله مو) از بدن در مکتب پویای اسلام، نه تنها مرسوم، بلکه به آن امر شده است؛ تا جایی که این عمل را در شمار امور بهداشت هفتگی فرد قرار می دهند؛ زیرا موها و ناخن ها، رستنی های همیشگی زائدی هستند که باید آن ها را مرتب و پیوسته با کردن از بین برد. این کار از نظر طب اسلامی کمک می کند که روند تخلیه زوائد بدن سریع تر و به طور منظم اتفاق بیافتد.


نوره، طبیعی،  راحت و کم هزینه است

یکی از توصیه های ارزشمند در طب اسلامی برای رعایت سلامت و بهداشت پوست و مو استفاده از نوره است که مردم مسلمان از دیرباز برای رفع موهای زائد از  طبیعی ترین مواد و راحت ترین و کم هزینه ترین راه  استفاده می کرده اند.

البته متاسفانه  با ورود طب غربی و تنوع وسایل جدید موبر نظیر تیغ، ژیلت، اپیلاسیون، موم، فرمولاسیون و لیزر روش سنتی و بسیار مفید بکارگیری نوره در موزدایی مورد فراموشی و بی مهری قرار گرفته است، بلکه آن را خطرناک جلوه داده اند! و از این طریق سعی کرده اند نوره کشی را به عنوان یک شیوه درست و مفید بهداشتی از چرخه مصرف  مردم حذف کنند.


نوره چیست؟

نوره پودری است که در روایات و منابع قدیم طب اسلامی با اسامی حنای زرد، طین، دارو و در اصطلاحات عصر جدید با ترکیبی جدید و نام های مختلف نظیر داروی نظافت، تیزبر و موبر معروف و مشهور است.

این ماده بهداشتی که در زبان بیشتر ایرانیان،« واجبی» گفته می شود، از اقلام ضروری داخل بقچه های حمام در روزگار گذشته بوده است و همه اعم از مرد و زن، پیر و جوان چنان در مصرف آن اهتمام داشته اند که گویی در استحمام نوره را بکار بردن، عملی واجب است. لفظ «واجبی» برای نوره با همین باور در زبان مردم رواج یافته است.

خود کلمه “نوره” هم در لغت به معنای روشن و سفید است که گاهی  هم  “تنویر” برای آن گفته می شود که کنایه از این است که این ماده  اندام را روشن، سفید و تازه می نماید.


ترکیب و خواص نوره

نــــوره ، پودری است موبر، با ماده ای طبیعی از ترکیب سنگ آهک و کانی ای به نام زرنیخ که طی فرایندی در کوره مخصوص به دست می آید و برای زدودن موهای زاید بدن با آب ترکیب شده و به صورت خمیر  روی پوست کشیده می شود.

نوره با استناد به قول امام رضا(ع) ترکیبی از آهک و زرنیخ بوده است:

« وَلیَکُن زرنیخ النّورة مثل ثلثها.»

مقدار زرنیخ به میزان یک سوم مقدار ترکیب نوره است .

طبیعت نوره بسیار گرم و خشک است. برای همین هم این پودر، علاوه بر تامین پاکیزگی مطلوب، در درمان خیلی از گرفتاری ها و بیماری های مردم دخیل است و در روایات اسلامی و طب سنتی، به مصرف آن سفارش و تاکید زیاد شده است.

 

تاریخچه استفاده از از نوره

زمان کشف و بهره مندی از نوره در منابع روایی شیعه در عصر سلطنت و قدرت حضرت سلیمان نبی بیان شده است.

در اصل نوره را یادگاری از عهد حضرت سلیمان نبی(ع) نوشته اند. خداوند نیروی عظیم و امکانات بسیار به آن حضرت عطا کرده بود و دارای علومی در بهره مندی از گنجینه ها و ذخایر زمین بود و بالاترین قدرت زمان را داشت.

 نوره از آن زمان مورد توجه و بهره مندی و امر به استفاده از نوره یکی از توصیه های آن پیامبر بوده است.

شواهد تاریخی هم گویای بهره مندی انسان از نوره در طول زمان از عهد حضرت سلیمان نبی به بعد بوده است .

 اسناد موجود در مصر باستان، نشان می دهد که نوره به عنوان یک ماده پاک کننده مورد توجه فراعنه هم بوده است. آن ها برای پاک کردن بدن و نظافت و زیبایی از نوره استفاده می کردند.


عادت غلط غربی ها

امروزه متاسفانه یک باور غلط و یک عادت اشتباه در میان مردم کشورهای غربی رواج یافته است و آن این است که در این کشورها، گمان می رود که با کوتاه نکردن موهای شرمگاه و زیربغل و ناخن ها، به گمان خود، جذابیت افراد بیشتر شده و در ظاهر و رفتار جنسی لذت بالاتری را تجربه می کنند.  آنها از این امر بدیهی بهداشتی غافلند که با این بی توجهی و بی مبالاتی در رفع موهای زائد و هم کوتاه کردن ناخن، عملا خروجی های سموم بدن را مسدود می کنند.

 

منابع:

اولین دانشگاه و آخرین پیامبر -دکتر رضا پاک نژاد

دانشنامه احادیث پزشکی – محمد محمدی ری شهری 

طب الرضا

نوره درمانی – زبیده خدایی

 

/انتهای متن/

درج نظر