امید به زندگی و اشتغال زنان در اصفهان بالاتر از دیگر استان هاست

امید به زندگی، مشارکت اقتصادی و ظرفیت اشتغال زنان در این استان، بالاتر از دیگر استان هاست.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، رسول زرگرپور روز دوشنبه در سی و یکمین جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان افزود: اصفهان از بلوغ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بالایی برخوردار است و این موضوع موجب شده است تا بانوان این استان در جایگاه برتری قرار گیرند.

وی با بیان اینکه وضعیت اشتغال بانوان اصفهان نسبت به دیگر استان ها بهتر است، خاطرنشان کرد: با این حال، این مساله به مفهوم وضعیت مطلوب بخش اشتغال این استان نیست.
بر اساس آخرین سرشماری نفوس، از جمعیت حدود پنج میلیون و 200 هزار نفری استان اصفهان حدود دو میلیون و 560 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید تمام تلاش خود را برای توانمندسازی و ارتقای ظرفیت زنان قرار دهیم، افزود: توانمند سازی زنان از ایجاد مکان های اختصاصی و تفکیک فعالیت ها در زمینه ایجاد مراکز رشد و شتابدهی کسب و کار آنان موثرتر است.
زرگرپور تصریح کرد: در صورت عدم توانمندسازی، ایجاد مراکز رشد نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
زرگرپور گفت: اتاق بازرگانی، شهرک علمی و تحقیقاتی و سازمان فنی و حرفه ای باید برنامه های مدون، مشخص و مستمر خود را در راستای توانمندسازی، کارآفرینی، ایده پردازی و استفاده از ایده های بانوان برای ایجاد کسب و کار و ارتقای خلاقیت ارائه کنند
تا در صورت نیاز به حمایت مالی و معنوی، اقدامات لازم انجام شود.
وی با اشاره به مصوبات دهگانه وزارت کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی و در راستای ظرفیت ها و طرح های کارآفرینی زنان در استان ها اظهار کرد: توانمند سازی و ارتقای ظرفیت زنان در ایجاد کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار اصفهان با اشاره به پیشنهاد مدیرکل بانوان و امور خانواده استانداری در باره اختصاص بازارهایی برای فروش تولیدات بانوان اظهار کرد: مشکلات اساسی در زمینه فروش تولیدات مشاغل خانگی وجود دارد بطوری که از یکسو بر توسعه این مشاغل تاکید می شود و از سوی دیگر ایجاد محل فروش این محصولات مغفول مانده است.
زرگرپور بر ضرورت ایجاد مراکز فروش محصولات مشاغل خانگی که بیش از 90 درصد محصولات آن توسط بانوان تولید می شود، تاکید کرد و افزود: دفتر امور اقتصادی استانداری باید این موضوع را از طریق شهرداری ها پیگیری کند.
استاندار اصفهان افزود: بانوان برای تحقق این امر می توانند از غرفه های موجود در بازارهای روز، ایجاد بازارهایی در محل های عمومی همچون پارک ها و فرودگاه ها استفاده کنند.
وی در عین حال بر ایجاد جلسه های توجیهی برای بانوان بمنظور اخذ تسهیلات بسته های حمایتی دولت تاکید کرد و افزود: باید نحوه استفاده از این تسهیلات برای بانوان فعال اقتصادی تشریح شود تا جایگاه خود را در بسته های حمایتی و رونق دولت مشخص کنند.
زرگرپور با بیان اینکه بانوان در عرصه فعالیت های مربوط به گردشگری و بوم گردی نیز بخوبی ورود پیدا کرده اند، افزود: این کار با ظرفیت ها، ماهیت و فطرت بانوان همخوانی دارد و باید تشکل های اختصاصی را برای توانمندسازی زنان و توسعه فعالیت ها در این زمینه راه اندازی کنیم.
استاندار اصفهان همچنین در باره مشکلات شرکت صنایع گیتی پسند گفت: مدیریت استان بر حل مشکلات این شرکت تاکید دارد.
وی افزود: گروه صنایع گیتی پسند بعنوان یک شرکت تولیدی، اشتغال و ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده است و باید مشکلاتش در قالب راهکارهای معقول برطرف شود.
زرگرپور با بیان اینکه تصویب طرح خروج از بحران این شرکت، شرط اول برای اخذ تسهیلات است، افزود: برنامه مدون این شرکت برای خروج از بحران باید تهیه و در کارگروه تخصصی بررسی شود و در صورت تایید، این برنامه تسهیلات لازم برای این شرکت در نظر گرفته خواهد شد.
به گزارش ایرنا، از سال 91 تاکنون مشکلاتی برای سهامداران و سرمایه گذاران شرکت گیتی پسند بوجود آمده که سبب شده است جمعی از آنها در چند نوبت برای مطالبات خود تجمع کنند.
محمد گیوی مدیر روابط عمومی گروه صنعتی گیتی پسند، سال گذشته به ایرنا گفت: با مساعدت بانک مرکزی، اصل و سود مطالبات سرمایه گذاران این مجموعه به مرور تسویه خواهد شد.
پیش از این، مسئولان گروه صنایع گیتی پسند، دلیل بروز اختلال در روند کاری این شرکت را وقفه در گشایش LC عنوان کرده و گفته بودند: بانک ملی که عمده گشایش اعتبارات گروه صنایع گیتی پسند را بر عهده دارد در سال 1388 اعلام کرد که چون این شرکت دارای ذینفع واحد است، بدون پرداخت کامل وجه، بانک ها گشایش LC را انجام نمی دهند.
در این شرایط، گروه صنایع گیتی پسند برای تامین نقدینگی خود به جذب سپرده های مردمی در قالب قرارداد مضاربه با کارمزد 30 درصد روی آورد که این امر مورد تایید بانک مرکزی قرار نگرفت و براین اساس بانک های داخلی نیز از ارائه خدمات و در بعضی موارد حتی از نقل و انتقال پول گیتی پسند خودداری کردند و این مجموعه با مشکل جدی نقدینگی مواجه و موجب نگرانی سپرده گذارانش شد.
گروه صنایع گیتی پسند در سال 1377 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع لوله و اتصالات پلیمری، لوازم بهداشتی ساختمان، تجهیزات تاسیسات ساختمانی و فوم در اصفهان آغاز کرد.
اکنون حدود سه هزار و 500 نفر در این مجموعه مشغول کارند.
در ادامه این جلسه، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت های انجام شده خود را در قالب سه محور ارائه کرد که استاندار اصفهان با قدردانی از فعالیت های صورت گرفته اظهار کرد: دانش بنیان بودن اقتصاد مقاومتی، یکی از پنج رویکرد اساسی اقتصاد مقاومتی است که مراکز دانشگاهی و تحقیقایی از جایگاه بسیار مهم و بالایی در این راستا برخوردارند.
زرگرپور گفت: از دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان یکی از دانشگاه های استان که در رنکینگ بین المللی ویژه ای دارد انتظار داریم که در تحقق دانش بنیان کردن اقتصاد مقاومتی همکاری کند و گزارش ارائه شده نشان دهنده این همکاری است.

/انتهای متن/

درج نظر