تا حد توان برای شادابی زنان تلاش کرده ایم

آمار مراجعه بانوان به ورزشگاه های شهرداری بالاست و از جشنواره های تابستانه که در پارک ها برگزار می کنیم استقبال بسیا رخوبی می شود . برای آشنا یی با امکاناتی که در سطح شهر برای شهروندان به خصوص زنان عرضه می شود ، با خانم کریمی گفت و گویی انجام دادیم .

1

سرویس اجتماعی به دخت/

سبک زندگی به سرعت در حال تغییر است .صحبت از شکل زندگی مادربزرگ ها که علاوه بر تربیت حداقل پنج شش بچه  و رتق و فتق امورات شان،رفت و روب با جاروهای دستی، پخت و پز با کپسول های گازی که حمل شان نیز بیشتر با خود آن ها بود  و خرید هایی که به دلیل نبود فریزر هر روز باید اتفاق می افتا د ، بسیار دور از ذهن است .شکلی از زندگی که رفته رفته گم شد.بعد از آن صحبت از پر کردن اوقات آزادی به میان آمد که به لطف تکنولوژی برای زنان فراهم آمد. پر کردن بخشی از اوقات فراغت با ورزش .اما حالا دیگر ورزش  بیش از آنکه بها نه ای  برای پر کردن اوقات قراغت باشد ، ابزاری ست برای دور ماندن از اقسردگی و تامین سلامتی همه به ویژه زنان . بر حسب سبک جدید زندگی ،زنان باید ورزش را از جدول اوقات فراغت در آورند و در لیست کارهای لازم و ضروری بیاورند.

شهرداری تا حد زیادی توانسته است موجبات تفریح و نشاط زنان را فراهم آورد . زنانی که نفش مهمی در تربیت فرزندان دارند و شادابی آن ها در این امر موثر است.

میترا کریمی معاون ورزش بانوان در شهرداری ، ورزشکار حرفه ای نیست ولی اهل ورزش است.از او می پرسیم:

– سابقه رویکرد شهرداری به ورزش بانوان به چه سال هایی برمی گردد؟

– ورزش بانوان همیشه برای شهرداری اهمیت داشته است ولی از 10 سال پیش ، با راه اندازی ایستگاه های تندرستی در پارک ها ورزش بانوان شکل منسجمی به خود گرفت .در این ایستگاه ها شهرداری با استخدام یک مربی ،امکان ورزش صبحگاهی را برای آقایان و بانوان فراهم کرد.در بعضی از مناطق مثل منطقه 12 و 13که به لحاظ فرهنگی خانم ها  ترجیح می دادند در فضای سرپوشیده ورزش کنند ، شهرداری این امکان را برای آن ها هم  به وجود آورد.

به نظر می رسد خانم ها استقبال خوبی از ایستگاه های تندرستی داشته اند.

– بله و هر سال متناسب با خواست مردم ، ایستگاه های تندرستی توسعه پیدا کرده اند.در حا ل حاضر حدود 1010 ایستگاه تندرستی در پارک های سراسر شهرفعال است . از میان این تعداد  در 640 مرکز، رشته هایی مثل آمادگی جسمانی و بدمینتون نیز به صورت حرفه ای توسط مربیان آموزش داده می شود.

در ایستگاه های تندرستی آقایان و خانم ها آموزش می بینند .آیا شهرداری سالن ورزشی مختص بانوان هم دارد؟

-بله . مجموعه های ورزشی “الزهرا” به طور اختصاصی برای خانم ها در نظر گرفته شده اند و تعداد آن ها در تمامی 22 منطقه تهران به 55 مرکز می رسد.

– و مراکز مجهزی هستند ؟

-مجموعه های “الزهرا” به شکل سوله و مجهز به امکانات ورزشی مورد نیاز و مرتبط هستند.در تهران دو مجموعه ورزشی ویژه بانوان داریم که سوله نیستند و سالن های متعدد و مجهز ورزشی برای رشته های مختلف را دارند .یکی مجموعه آمنه در غرب تهران  که به صورت چند منظوره با سا لن های مجهزبرای ایروبیک و بدن سازی ست ولی ورزش های آبی ندارد.

دیگری مجموعه ورزشی “مروارید ” در منطقه 18است که همه امکانات ورزشگاه آمنه را به علاوه ورزش های آبی دارد.

-….و دیگر ؟

-دیگر اینکه در بعضی مناطق مثل منطقه 15 و 10 باشگاه های ورزشی دو قلو داریم که دو استخر جداگانه برای مردان و زنان دارند.در نتیجه خانم ها می توانند بدون محدودیت به همراه همسران و فرزندانشان به  ورزشگاه بیایند.

از مجموع 33 مرکز ورزش آبی پنج مرکز به صورت دوقلو و بقیه به صورت صبح و بعد از ظهر و یا روز های زوج و فرد اداره می شوند.در نتیجه خانم ها برای استفاده از ورزشگاه باید وقت خود را تنظیم کنند. ما سعی می کنیم تا خانم ها بیشترین استفاده را از ورزش گاه های وابسته به شهرداری داشته باشند.امسال حتی در ایام ماه مبارک رمضان ، در مناطق با امنیت بیشتر ، سئانس شبانه برای شنای بانوان دایر کردیم. بنابراین ، خانم ها بعد از افطار فرصت شنا کردن داشتند.

– پس خانم ها سالن های ورزشی شهرداری را می شناسند و استقبال خوبی هم از آن ها دارند؟

– بله.بسیار هم علاقمند هستند.استقبال خانم ها نشان می دهد هرچه آگاهی شان بیشتر می شود نیازشان هم بیشتر می شود.

آیا پراکندگی سالن های ورزشی متناسب با تراکم جمعیت در مناطق هست یا خیر ؟

– در بعضی مناطق مثل منطقه 1 و 3 فضا کم است .ولی در مناطق جنوبی شهر وضعیت مراکز شهرداری بهتر است.البته در این مناطق جمعیت هم بیشتر است .مثلا ممکن است در استخری با گنجایش 50 نفر100 نفر شنا کنند. می دانید هزینه ورود ی سالن های شهرداری بسیار اندک است.چیزی حدود 1000 تومان ، با این وجود مدیران بعضی از این مراکز با تسهیلاتی که از سازمان های دیگر می گیرند، با اختصاص کارت به اقشار کم درآمد ، هزینه ورودی را به 500 تومان می رسانند که حکم رایگان را دارد. در واقع نسبت به شمال شهر ، در مناطق  کم برخوردار مجموعه های بیشتری وجود دارد. مردم شمال شهرامکان استفاده از ورزشگاه های بخش خصوصی را دارند.

– آیا در ورزشگاه های شهرداری برای بانوان مسابقات برگزار می شود؟

– بله . در مجموعه های شهرداری مسابقات در 21 رشته برگزار می شود . مثل شطرنج ، بدمینتون ، تکواندو، تنیس و شنا. برای برگزاری مسابقات ابتدا در سرای محله ها از بانوان داوطلب ثبت نام می کنیم.پیش بینی می شود در دور آینده حدود 300000 نفر برای شرکت در مسابقات ثبت نام کنند. علاوه بر آن لیگ محلات را هم داریم  که در 9 رشته و به صورت المپیاد محلی برگزار می شود.

– آیا شهرداری از این امکانات برای آموزش هم استفاده می کند؟

– بله . شهرداری کلاس های تربیت مربی و داور هم دارد . داور مسابقات مان را خودمان آموزش می دهیم.آموزش اولیه کوه پیمایی هم داریم .در پارک نهج البلاغه ، به شکل اولیه کوه پیمایی را آموزش می دهیم و همان جا هم مسابقه برگزار می کنیم تا هم ورزش در سبد خانواده قرار بگیرد و هم خانواده ها از ورزش مفرح استفاده کنند.

– با  وجود تمام تلاش ها آیا شهرداری پاسخگوی همه بانوان علاقمند هست ؟

-ببینید امکانات ما محدود است و فقط شهرداری متولی ورزش بانوان نیست. ما بیشتر در بخش ورزش های همگانی خدمات می دهیم .البته با توجه به زیر ساخت های موجود ، مجموعه های ورزشی علی رغم هزینه بر بودن ، عملکرد خوبی دارند . تمام استخر های مجموعه های شهرداری با وجود گران بودن ، با ازن تصفیه می شوند و این با سازمان های دیگر قابل مقایسه نیست.طبیعی ست در صورت اختصاص اعتبار بیشتر ، خدمات بیشتر و بهتری ارائه بدهیم .

آمار مراجعه بانوان به ورزشگاه های شهرداری بالاست و از جشنواره های تابستانه که در پارک ها برگزار می کنیم استقبال بسیا رخوبی می شود .فکر می کنم شهرداری توانسته است موجبات تفریح و نشاط زنان را فراهم آورد . زنانی که نفش مهمی در تربیت فرزندان دارند و شادابی آن ها در این امر موثر است.

با تشکر از اینکه با “به دخت” گفت و گو کردید./انتهای متن/

نمایش نظرات (1)