مراسم بزرگداشت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر برگزار شد.

به گزارش به دخت، بزرگداشت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر توسط مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی با حضور سرکار خانم دکتر نفیسه فیاض بخش (استاد دانشگاه) و حجت الاسلام علیرضا تراشیون (کارشناس مباحث تربیت کودک و نوجوان) برگزار شد.

0

حضرت معصومه (س) مقام شفاعت کبری دارند

مراسم با مولودی خوانی آغاز شد و با سخنرانی خانم فیاض بخش ادامه پیدا کرد. ایشان با بیان خاطره ای از بیماری که امام رضا (ع) واسطه شفا گرفتنش از حضرت معصومه (س) می شود، به مقام شفاعت کبری حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: اگر کتاب کرامات المعصومیه را بخوانید به کرامات و معجزه های حضرت معصومه (س) پی می برید. حجت الاسلام سبزواری  طی رویای صادقه ای، امام زمان (عج) را در حرم حضرت معصومه (س) می بینند. وقتی به طرف ایشان حرکت می کنند، امام عصر (عج) می فرماید: من جسارت به عمه ام نمی کنم حاجت های خود را از ایشان بخواهید. اهمیت زیارت این بانوی مکرمه به گونه ای است که سه معصوم بزرگوار: امام صادق (ع)، امام جواد (ع) و امام رضا (ع) می فرمایند: من زارها وجب له الجنه؛ هر کس حضرت معصومه (س) را زیارت کند بهشت بر او واجب است. خداوند تمام خیر و برکاتی که مقدر فرموده از قبر حضرت زهرا (س) به عالم منتشر شود، در قبر حضرت معصومه (س) قرار داده است. بنابر این زیاد به زیارت حضرت معصومه (س) بروید.


بالا بردن روحیه رضایتمندی کلید آرامش است

کارشناس مذهبی با الگو دانستن حضرت معصومه (س) برای خانم ها اذعان داشت: گمشده ی امروز آرامش است. با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات آسایش بیشتر شده ولی آرامشی دیده نمی شود. اگر نگاهی به افراد جامعه به خصوص جوانان بیندازیم، شاهد زیاد شدن اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات روانی هستیم. راضیه و مرضیه دو لقب حضرت معصومه (س) که جزء القاب حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و مادر امام زمان (عج) نیز هستند؛ کلیدهای رسیدن به آرامش اند. امروزه انسان ها نسبت به شرایط و موقعیت شان راضی نیستند. اگر انسان به مقام راضیه برسد و نسبت به داشته هایش راضی باشد، می تواند آرامش را درک کند. وی در ادامه راه های رسیدن به رضایتمداری را این گونه برشمردند:

  • در مقابل خواسته ها و داشته هایمان همیشه شاکر باشیم. شکرگزاری یعنی دیدن نیمه ی پر لیوان.
  • خودمان را با کسانی که از لحاظ مالی، جسمی و غیره پایین تر از ما هستند مقایسه کنیم. اگر کسی خودش را با بالاتر از خود مقایسه کند، همیشه در حسرت است و آرامش نخواهد داشت. اولین کسی که خود را با دیگران مقایسه کرد ابلیس بود که طی این قیاس ملعون دنیا و آخرت شد.
  • همراه با خانواده و فرزندان مان به دیدار افراد فقیر، بیمار، معلول و…. برویم تا ارزش داشته هایمان را بیشتر بدانیم.
  • والدین الگوی فرزندان هستند. پدر و مادرها سعی کنند با درست صحبت کردن، ایراد نگرفتن از یکدیگر و رفتارهای درست، شکرکردن را به فرزندان آموزش دهند.


دختران جنس مبارکی دارند

در بخش پایانی مراسم دیگر سخنران برنامه، آقای تراشیون به اهمیت وجود دختر در خانه پرداخته و گفت: دختران وجودهای ارزشمند و ریحانی هستند؛ به گونه ای که پیامبر (ص) می فرماید: خوش یمنی زن این است که اولین فرزندش دختر باشد. دختر با خود به خانه برکت می آورد. همین طور در روایت دیگری از نبی مکرم اسلام آمده است که ایشان فرمودند: هر کس سه دختر یا دو دختر و حتی یک دختر داشته باشد بهشت بر او واجب است. جنس دختر مبارک است؛ تربیت دختر باید ویژه باشد. فرزندان در هفت سال اول زندگی بیشتر ساعات عمرشان را با مادر می گذرانند. پس نقش مادر در تربیت فرزند بی بدیل است. تربیت نیاز به دانش و مهارت دارد و لازم است والدین به خصوص مادران در یادگیری تربیت صحیح اهتمام بورزند.


آموزه های دینی در تربیت جنسی فرزندان نقش کامل و بی بدیل دارند

کارشناس تربیتی برنامه تصریح کرد: ما در تربیت جنسی فرزندان دو رویکرد داریم:

  • رویکردی که غرب پیش گرفته است
  • رویکردی که بر مبنای اسلام و فرهنگ ما است

در رویکرد غربی با آموزش مسائل جنسی به کودکان، آن ها را نسبت این مسئله حساس می کنند و باعث کنجکاوی آن ها می شوند. کودک با حس کنجکاوی دست به کارهایی می زند که برای خودش و دیگران مخاطره آمیز است. کودک با این ذهنیت بزرگ شده و در نوجوانی وارد عمل می شود. آمارها نشان می دهد در آمریکا 90درصد دختران و پسران قبل از 18 سالگی رابطه جنسی را تجربه می کنند. هم چنین طبق آمار 1 میلیون و 200 هزار کودک از دختران زیر 20 سال آمریکایی که ازدواج نکرده اند به دنیا می آید و 1 میلیون و 100هزار سقط دیده می شود. در سوئد 57 درصد بچه ها پدرشان نامعلوم اند. نتیجه ی این آموزش های غلط به کودکان در غرب، باعث اضمحلال اخلاقی جامعه شده است.

ولی در نظام دینی ما رویکردی بی بدیل و کامل برای تربیت فرزندان ارائه شده است. والدین در تربیت فرزندان مسئولیت هایی دارند و لازم است پدر و مادر وظایف خود را انجام دهند. ایشان قواعد تربیت جنسی فرزندان را این گونه نام بردند:

قاعده اول: نظارت داشتن، اگر نگاهی به وضعیت فعلی خانواده ها بیندازیم شاهد کم رنگ شدن نظارت ها خواهیم بود. کودک از سن 3 الی 4 سالگی نسبت به اندام جنسی خود کنجکاو می شود. برانگیختگی این حس در کودک وی را وادار به کشف اندام دیگران می کند. بنابر این نباید جایی بچه ها را با یکدیگر تنها گذاشت. والدین به خصوص مادران در منزل خود و اقوام حواسشان باشد. در مدرسه و مهد این مسئولیت بر عهده ی مربی و معلم است.

قاعده دوم: برای بچه ها برنامه داشته باشیم. اسلام برای هر رده سنی فرزندان برنامه دارد. طبق دستورات دین اسلام هفت سال اول زندگی کار بچه بازی کردن باشد. البته بازی هایی که تحرک دارند. استفاده بیش از اندازه از تب لت، کامپیوتر و… به شدت آسیب زا است. بنابر این استفاده از این وسایل با مدیریت و کنترل والدین باشد. در هفت سال دوم زندگی باید فرزند حرف شنوی داشته باشد، در این بازه ی سنی لازم است بچه پرکارتر شود. هفت سال سوم، فرزندان باید وزیر شوند. یعنی خودشان کار کنند. با برنامه ریزی و ایجاد مشغولیت، بچه ها تربیت جنسی مناسبی خواهند داشت. زیرا انسان های پرکار، انسان های سالمی هستند.

قاعده سوم: نظارت بر محیط های آموزشی فرزندان و هم چنین نظارت بر همسالانی که بچه ها با آن ها معاشرت دارند. اهمیت همبازی برای فرزند مانند نقش معلم برای کلاس درس است. بیشتر یادگیری از طریق همسالان است.  امروزه بسیاری از آسیب های جنسی وارده به دختر و پسر از محیط های ناسالم و دوست ناباب است. پس والدین حواس شان بر محیط و دوست سالم باشد.

قاعده چهارم: توجه به رسانه ها به خصوص ماهواره. سریال های تلویزیون ارتباط بین دختر و پسر را طبیعی جلوه می دهند. این عادی شدن روابط آسیب های جدی را به دنبال دارد. ماهواره اصلا فضای خوبی نیست. شبکه های ماهواره هوس را در دل نوجوانان ایجاد می کنند؛ وقتی نوجوان تکیه گاهی برای تخلیه هیجانات ندارد به کف خیابان رجوع می کند و در دام دوستی هایی قرار می گیرد که سرانجامشان آسیب های جنسی و روانی است.     

/انتهای متن/

درج نظر