پنج راهکار برای بهترین دختر شدن

“چه کاری انجام بدهم تا بهترین دختر باشم؟” این سوال خیلی از دختران ماست و چه بهتر که جوابش را همین روز که روز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر است، از شخصیت همین دختر بزرگوار اهل بیت (ع) بگیریم.

0

برای همه دختران دنیا، دختر بودن با توجه به روحیات سرشار از عاطفه و محبت و طنازی یک حس خوب و انرژی مثبت مضاعف در زندگی محسوب می‌شود اما گاهی بعضی از دخترها از خودشان سوال می‌کنند که چه کاری انجام بدهم تا بهترین دختر باشم؟

در این نوشته می خواهیم برای دختران به پنج کار اشاره ای کینم که اگر در رفتارهای روزانه شما نهادینه شود، شما را تبدیل به بهترین ‌دختر می کند.


بهتر بودن در نظر چه کسی ؟

البته باید این را هم بگوییم که قبل از خواندن جواب باید به این فکر کنید که بهترین بودن در نظر چه کسی مهم هست؟

اگر بگوییم می خواهم در نظر خودم بهترین باشم که این حرف، ما را به خودخواهی می کشاند و در نظر آدم خودخواه هر کاری او را بهترین می ‌کند حتی اگر خطا و اشتباه و گناه باشد.

اگر بگوییم می خواهم در نظر انسان‌های اطرافم بهترین باشم، باید بدانیم که انسان‌های اطراف ما همه نظرشان درست نیست و نظرشان بستگی به چیزهایی دارد که یاد گرفته اند! خب اگر آموزه‌های آنها مثبت و مفید یا کامل نبوده باشد، قضاوت آنها درباره ما چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟


بهترین نظر برای دختر بهتر

بیایید فکر کنیم ببینیم از نظر کامل‌ترین انسان، یعنی امام معصوم،‌ که همیشه هم حواسش به ما هست و در همه کارها می‌تواند به ما کمک کند، تعریف بهترین چیست؟

از این دیدگاه حضرت معصومه(س) می‌توانند بهترین الگو برای دختران باشند. چون  ویژگی‌هایی داشته‌اند که مورد توجه کامل ترین انسان زمان شان، حضرت رضا(ع)  قرار گرفته اند و همین هم باعث رشد و تعالی‌شان شده است.


راهکارهای بهترین دختر شدن

پنج ویژگی رفتاری آن حضرت را بعنوان پنج شاخص از راهکارهای بهترین دختر بودن برای تان ذکر می کنیم:

1 عبادت: نخستین ویژگی که از دختر امام کاظم(ع) زیاد مطرح می‌شود، عبادت است. همانطور که درباره دختر رسول خدا حضرت زهرا(س) و دختر امیرالمومنین حضرت زینب(س) هم شنیده ایم این حضرات عبادت شان زبانزد بوده است.

حالا باید دختران به این فکر کنند که وقتی خدا از 9 سالگی لیاقت عبادت خودش را به دختری می دهد و او را مفتخر می کند که تاج بندگی خود را بر سر بگذارد، چقدر به این رابطه مهم با خدا فکر می‌کنند و برایش تلاش می‌کنند؟

آیا آنقدری که برای کار یا درس یا بازی یا چت یا تفریح یا ورزش وقت می‌گذاریم، برای عبادت هم وقت می‌گذاریم؟ اصلا چند درصد از فعالیت های روزانه ما شامل عبادت می‌شود؟

منظور این نیست که تمام ساعات شبانه روز به عبادت بگذرد اما باید مقداری هم از وقت ما به نماز و ذکر و دعا بگذرد تا از نورانیت این  اعمال برای رشد بیشتر خود استفاده کنیم.

خیلی از ما در موقعیت‌های مختلف زندگی به انواع مختلف صفات خدا توجه می‌کنیم، در وقت نیاز به رازق بودنش، در وقت گرفتاری به حکیم بودنش، در وقت خطا به ستار بودنش و…  . اما آنچه که باعث رشد و بهترین شدن ما می‌شود توجه به معبود بودن خداوند است. عبادت باعث می شود که به معبود بودن خداوند بیشتر توجه کنیم . باید مقداری هم وقت ما به نماز و ذکر و دعا بگذرد و قلب و روح ما جلا پیدا کند و نورانی شود تا بهترین شویم.

2-حدیث خوانی و حدیث دانی و حدیث گویی:  دومین ویژگی بارزی که از حضرت معصومه(س) مطرح می‌شود روایتگری حدیث است و این نشان می‌دهد ایشان همت والایی داشتند تا بیانات و احادیث امام زمان شان و ائمه سابق را برای مردم نقل کنند.

حالا باید بیندیشیم که دختران شیعه ما چقدر با احادیث مانوس هستند؟! چقدر برای اصلاح سبک زندگی خود و بهترین شدن آموزه های ائمه را یاد گرفته و برای بقیه نقل می‌کنند؟

3– علم آموزی و تعلیم:  شنیدید که روزی در غیاب حضرت موسی بن جعفر(ع) عده ای برای پرسیدن سوالات شان به منزل امام مراجعه کردند و با اطلاع از اینکه امام در شهر نیستند، قصد برگشت داشتند که خادم به آنها گفت که دختر امام می‌گوید سوالات تان را بدهید جوابش را بدهم و وقتی جواب را گرفتند، در مسیر برگشت در بیرون شهر با امام روبرو شدند و جواب‌ها را به امام نشان دادند و دیدند امام با عبارت “فداها ابوها” پاسخ های درست ایشان را تحسین کردند.

 این نشان می‌دهد که دختران با دقت بالا در علم آموزی و فرا گرفتن تعلیمات اساتید و استفاده از آن برای رفع جهالت مردم می‌توانند به درجه ای برسند که امام زمان شان برایشان دعا کند و چه جایگاهی بهتر از این می توان یافت؟

4– حداقل ارتباط با مرد بیگانه:  نکته دیگری که در واقعه بالا به چشم می خورد این است حضرت معصومه(س) سوالات آن مردها را جواب دادند اما هیچ رویارویی با ایشان نداشتند برخلاف برخی دختران که هر دلیل کوچک و جزئی را دلیل موجهی برای مکالمه و چت و …  با نامحرم می‌دانند.

 تاکید بزرگان دین اسلام این است که بانوان تا حد ممکن سعی کنند کمترین برخورد را با نامحرم داشته باشند و این منافاتی با فعالیت اجتماعی ایشان ندارد.

برای رشد تعالی دقت به این نکته لازم است که همانطور که رابطه محبت آمیز با محارم سفارش شده و برای انسان انرژی مثبت دارد، از ارتباط با نامحرم نهی شده است تا انرژی منفی کمتری از این نوع ارتباط ها  به یک خانم منتقل شود و راه بهترین شدن او سخت  نشود.

5- تلاش در جهت رضایت امام زمان خویش: آخرین درسی که در این مجال می‌شود از حضرت معصومه (س) بیان کرد، تلاش و مجاهدت در راه امام معصوم زمان است. حضرت معصومه(س) علاوه بر اینکه در کلام،  همیشه به تبیین مسئله امامت برای اطرافیان می‌پرداختند، در عمل نیز با تحمل سختی‌های فراوان به سوی امام زمان خود، امام رضا(ع)، کوچ کردند و در این راه نیز به شهادت رسیدند.

دختر مسلمانی که دوست دارد بهترین باشد باید بیندیشد که چقدر نسبت به مسئله امامت و امام زمان خودش علم و شناخت دارد و چقدر در راه پسند امام زمانش حاضر به سختی کشیدن است؟

اصلا آیا امام زمان در برنامه روزانه ما سهمی دارد؟ آیا برای رسیدن به رضایش قدمی برداشته ایم یا اینکه صرفا بر زبان مان یا فقط در دل مان ادعای عاشقی داریم؟

پس برای بهترین شدن باید پنج رفتار در ما نهادینه شود:

  • عبادت
  • حدیث خوانی و حدیث دانی و حدیث گویی
  • علم آموزی و تعلیم
  • حداقل ارتباط با مرد بیگانه
  • تلاش در جهت رضایت امام زمان خویش

 

به امید این که  همه دختران بتوانند در سایه عمل به این پنج ویژگی بهترین دختر شوند.

/انتهای متن/

درج نظر