شیرین کننده های مصنوعی ، باعث چاقی و مشکلات دیگر برای بدن می شوند

اگر در نظر دارید وزن خود را در آینده کم کنید و همچنان میل به خوردن مواد خوراکی شیرین دارید، ممکن است وسوسه شوید نوشابه رژیمی و یا دسری کم شیرین را امتحان کنید. یک مطالعه جدید نشان داده است زمانی که حرف از لاغری و یا حفظ سلامت بدن می شود، حتی انتخاب خوراکی های کم شیرین هم تعریفی ندارد.

0

دانشمندان و محققان دانشگاه “جورج مانیتوبا” و “فای ای” در جهت حفظ سلامت بدن ابداعاتی را انجام داده اند. برای مثال آنها روی 400 هزار نفر که در 37 مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند، در مدت زمان یک دهه یا بیشتر پرداخته اند. نتیجه مطالعات انجام گرفته نشان داد که شیرین کننده های بدون کالری، مصنوعی و غیر مغذی هم اثراتی منفی بر روی متابولیسم،عملکرد باکتری روده ها، کاهش اشتها به خوردن غذا دارند. مصرف طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی منجر به افزایش احتمال چاقی، اضافه وزن، فشار خون بالا، دیابت و مشکلات قلبی می شود.

خانم مگان آزاد نویسنده و محقق به بخش سلامت- زیبایی یاهو گفت: به نظر من بیشتر افرادی که شیرین کننده های مصنوعی را مصرف می کنند، چنین می پندارند این محصولات مانع ابتلای آنها به اضافه وزن، حمله قلبی و دیابت می شود. در حالی که ما شاهد عکس این قضیه هستیم. البته خیلی از مطالعات توجهی به اثرات طولانی مدت مصرف شیرین کننده های مصنوعی ندارد و این مسئله تعجب بر انگیز است اما بسیاری از افراد هم هستند که بصورت منظم و سنجیده از این محصولات استفاده می کنند.

در واقع 25 درصد کودکان و 40 درصد بزرگسالان در آمریکا در حال مصرف شیرین کننده های مصنوعی بشکل منظم و سنجیده  هستند.

سوالات بی پاسخ متعددی در حیطه مصرف شیرین کننده ها وجود دارد.  خانم آزاد می گوید: باید مصرف کنندگان دست از خوردن مواد شیرین مصنوعی بیش از اندازه بردارند زیرا ما هنوز به درستی نمی دانیم که آیا شیرین کننده های مصنوعی می توانند جایگزین بی ضرری نسبت به شکر باشند.

افراد عمدتا در حال مصرف شیرین کننده های غیر مغذی هستند زیرا بر این باورند که این شیرین کننده ها انتخابی سالمند اما این تفکر می تواند درست نباشد.

به گفته دانشمندان و محققان  مواد خوراکی که قند مصنوعی دارند، با توجه به عامل یا فاکتور افزاینده وزن می توانند کم کالری بوده و در نتیجه باعث گرسنگی کاذب می شوند و همین عاملی است برای این که  فرد در خوردن غذا های پر کالری زیاده روی  کند و این تصور برایش به وجود آید که چون با انتخاب گزینه رژیم غذایی کالری کمتری ذخیره  کرده، می تواند در خوردن مواد شیرین افراط کند.

سوزان ایی سویترس که تحقیقی در سال 2013 در مجله پزشکی داشته می گوید: شیرین کننده های کم کالری باعث می شوند که بدن ما به نشان دادن عکس العمل های نادرست بپردازد مثل وقتی  وقتی که ما شکر واقعی را می خوریم و اضافه وزن پیدا می کنیم.

سویترس به یاهو می گوید: شیرین کننده های غیر مغذی ممکن است که برداشت نادرست  برای پیش بینی اینکه مواد خوراکی که مزه شیرین دارند، کالری داریند یا خیر به وجود آورند.

یعنی اینکه پس از مصرف شیرین کننده های غیر مغذی، واکنش های معمولی و طبیعی به شکر واقعی می تواند اتفاق بیفتد و کنترل قند خون سخت تر شود و در اشتهای ما  به خوردن اثرگذار باشد.

سوالی که پیش می آید این است که آیا می توان به طور طبیعی شیرین کننده های کم کالری مانند استویا، زیلیتول و اریتریتول  را جایگزینی بهتر برای قند های مصنوعی شیمیایی دانست؟ به گفته دانشمندان مدارک کافی که گواه بر بی خطری آنها  باشد، هنوز به اثبات نرسیده است.

دکتر آزاد در تحقیق خود گفت:ما امید وار بودیم به تجزیه و تحلیل های دقیق تر و اساسی تر برای جدا سازی و خارج کردن استویا از سایر شیرین کننده های سنتزی بپردازیم  تا ببینیم آیا اثرات آن متفاوت است. اما در نهایت این کار غیر ممکن بود.

استویا محصول و گیاهی جدید است و حتما تحقیقات بیشتری روی آن در آینده انجام می گیرد. به نظر دکتر آزاد شاید یک شیرین کننده طبیعی سالم باشد و یا برای بدن مضر باشد.

دکتر سویترس در مورد مصرف شیرین کننده های طبیعی غیر مغذی می گوید: داده های پزشکی پیرامون شیرین کننده های طبیعی کم است. صرفا اگر ماده ای طبیعی باشد به معنای خوب بودن نیست و بهتر است بگوییم که مصرف متعادل شیرین کننده ها بدون در نظر گرفتن منبع شان بهترین برنامه برای یک رژیم سالم است.

منبع یاهو

/انتهای متن/