دختر ایرانی، امروز الگوی زنان مطرح و مشهور دنیاست

“من یک محجبه ام ” عنوان یک سیر نمایشگاهی در قالب فلش کارت است که توسط انجمن شهید ادواردو آنیلی اصفهان طراحی و اجرا شده تا حرف های زنان نومسلمانی را در مورد چرایی و چگونگی حجاب مشاهده کنید که روزی مشهورترین زنان سرزمین شان بوده اند.

0

 شاید بارها برای شما که یک دختر محجبه و یا چادری هستید پیش آمده باشد که از طرف برخی اطرافیان و حتی دوستان تان بابت داشتن حجاب مسخره  شده اید و یا حداقل شما را به عنوان یک فرد امروزی قبول ندارند. آن وقت شما رنجیده خاطر شدید، شاید هم احساس ضعف کرده اید.

«من یک محجبه ام» عنوان یک سیر نمایشگاهی در قالب فلش کارت است که توسط انجمن شهید ادواردو آنیلی اصفهان طراحی و اجرا شده تا شما صحبت های زنان نومسلمانی را در خصوص انتخاب حجاب مشاهده کنید که روزی مشهورترین زنان سرزمین شان بوده اند.


انجمن غیر دولتی ادواردو آنیلی 

جمال طاهری مدیر انجمن شهید ادواردو آنیلی اصفهان در مورد  انجمن ادواردو آنیلی  به گزارشگر  به دخت می گوید:

 ایده انجمن ادواردوآنیلی از دوره دانشجویی در من شکل گرفت. در واقع اواخر سال 1384 بود که با دیگر دوستان تصمیم گرفتیم از پتانسیل تازه مسلمان ها جهت ترویج و تبلیغ بهتر اسلام استفاده کنیم. البته آن زمان ایده اولیه ما ترویج سبک زندگی اسلامی با کمک معرفی نو مسلمان ها بود. در واقع می توانم بگویم اوج گیری کار انجمن از سال 1391 با بخش رهیافتگان در نمایشگاه قرآن آغاز شد و به توصیه معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد آن زمان بخش بزرگی از نمایشگاه به تازه مسلمان ها اختصاص یافت و ما نیز از آن ها برای حضور در نمایشگاه دعوت می کردیم و این اتفاق در سال 92 نیز تکرار شد که این بار کار انجمن بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.


تاکید بر زنان نومسلمان

طاهری در مورد تاکید انجمن بر زنان نومسلمان توضیح داد:

در خصوص نمایشگاه و فلش کارت های «من یک محجبه ام» اینطور بگویم که ماجرا از سال 1387 شروع شد وآن زمان ما سیرنمایشگاهی را در خصوص صدور انقلاب به دیگر کشورها که هنوز زمزمه های بیداری اسلامی نیز وجود نداشت برپا کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. چراکه محتوای جالب و منابع معتبری داشت. بعد از آن ما تصمیم گرفتیم این مدل کار را در خصوص حجاب نیز دنبال کنیم.

البته کار «من یک محجبه ام» در مرحله نخست موارد سلبی هم داشت مثل فردی که نخستین بار در ایران کشف حجاب کرد اما با نظر روحانی ناظر کار تصمیم گرفته شد که کار به صورت ایجابی دنبال شود، چراکه در بحث حجاب  آن سال ها تقریبا همه فعالیت ها بصورت سلبی بود و از کل نمایشگاه ها و فعالیت ها تنها این برداشت می شد که اگر موهای تو بیرون باشه مثلا در آتش جهنم می سوزی و … منتها  از آنجا که هدف ما از برگزاری این نمایشگاه اول این بود که اعتماد بنفس دختران محجبه و چادری مان را که ممکن است با یک واژه مثل “اُمل” خلع سلاح شوند، بالا ببریم و بعد هم به او بگوییم که تو نه تنها پایین و عقب نیستی، بلکه از مدل لباس و زندگی تو  چهره های مشهور از زنان دنیا الگو می گیرند و مسلمان و محجبه می شوند.


دختر باحجاب ایرانی هم الگو شده، هم الگو دارد

وی اضافه کرد:

ما می خواهیم به دختران محجبه مان بگوییم که الان  زنان مشهور دنیا دارند تحت تاثیر تو و حجابت مسلمان و با حجاب می شوند و از راه و رسم غلط قبلی در زندگی شان برمی گردند، یعنی توبه می کنند و حجاب را انتخاب می کنند. برای مثال آن زمان در کشوری مثل ترکیه افراد به دلیل داشتن حجاب محکوم می شدند و به زندان می افتادند و ما حتی شاهد محکومیت اعدام برای برخی از آنها نیز بودیم. چطور چنین مقاومتی در زن ترک که ممکن بود بخاطر مد روز بودن خیلی هم معروف و محبوب باشد، ایجاد شده؟ ما می خواهیم به دختران محجبه مان بگوییم که تحت تاثیر تو و حجابت و سبک زندگی ات او چنین تغییر بزرگی کرده است. این دختر باید قدر خودش را بداند. چون او  الگوی زنان مطرح دنیا شده است و مهم تر این که خودش الگویی دارد مثل حضرت زهرا(س).


وزن و ارزش حجاب دختر ایرانی چقدر زیاد است

طاهری خاطر نشان کرد:

چرا ما می خواهیم تاکید کنیم که دختر باحجاب ما الگوست امروز برای خیلی دختران و زنان دنیا؟ برای این که قبل از انقلاب در همین کشور خودمان بساط خیلی از المان های اسلامی مثل حجاب برچیده شده بود اما با انقلاب اسلامی فضای جامعه  دوباره به سمت ارزشی مثل حجاب رفت و این اقبال حالا دارد جهانی می شود. یعنی خیلی زنان دنیا که در اوج ثروت و شهرت و … هستند دارند به سمت نوعی از زندگی می روند که درست خلاف مدل زندگی سابق شان بوده، همان مدلی که باعث  اوج گرفتن شان شده است. این زنان همین مدل را کنار گذاشته اند و تحت تاثیر دختر ایرانی و  حجابش، به همه آن موفقیت های درخشان ظاهری که داشته اند، پشت پا زده و راه تازه ای را انتخاب کرده اند؛ راهی که حجاب یکی از مهم ترین شاخص های آن است و البته خیلی هم سخت است برای آنها در آن جامعه و با آن موقعیتی که درآنجا دارند، اینطور زندگی و پوشش را انتخاب کنند ولی انتخاب می کنند. این نشان می دهد که وزن و ارزش حجاب دختر ایرانی چقدر زیاد است که می تواند بر همه آن جاذبه های بزرگ غلبه کند. اینجا اهمیت الگو بودن دختر ایرانی و ایستادگی او در مقابل مدل زندگی که غربی ها برایش مطرح کرده اند،  بهتر معلوم می شود.


مواظب آفت ها هم باشیم

مدیر انجمن شهید ادواردو آنیلی ادامه داد:

البته ما می دانیم که این اقبال به حجاب ممکن است  آفت هایی هم داشته باشد یعنی آفت هایی برایش بسازند. یعنی بیایند به زنان و دخترانی که به دنبال حجابند، تفهیم کنند که شما همین که سرتان را بپوشانید، کافی است . بعد بیایند با همین حجاب دنیای تازه ای را در عالم مد و فشن و … درست کنند. این که الان ما شاهد مواردی مثل حجاب ترکیه ای، عربی و ماهواره ای هستیم به خاطر همین آفت است که ما پیش بینی اش را کرده بودیم.  راه مقابله با این آفت هم این است که درست حجاب را درمعنای واقعی و کاملش که همان حجاب فاطمی  است، مطرح کنیم.


بانک جامعی از تصاویر حجاب

وی اضافه کرد:

زمانی که به دنبال ایجاد نمایشگاه بودیم به یک مسئله دیگر برخورد کردیم  و آن اینکه وقتی در اینترنت واژه حجاب را جستجو می کردیم معمولا تصاویر مبتذل یا وبلاگ ها و سایت های به اصطلاح زرد بالا می آمد. همین باعث شد که در طراحی «من یک محجبه ام» به این تصمیم رسیدیم که چند اتفاق نو باید بیفتد و از آن جا بود که گروه سایبری عفاف و حجاب شکل گرفت و «من یک محجبه ام» اولین بار در همان گروه سایبری حجاب و عفاف رونمایی شد.

طاهری ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه “من یک محجبه ام” موجب اتفاقات خوبی شد، تاکید کرد:

یکی دیگراز کارها پس از نمایشگاه ایجاد گالری حجاب و عفاف بود. البته با ترس و لرز چون آدم گاهی می ترسد تصاویر خانم های محجبه را هم منتشر کند. سعی کردیم از تصاویر خبرگزاری ها و تصاویری که به درد طراحان می خورد یک بانک جامعی از تصاویر تهیه کنیم تا باعث شود در سرچ اینترنتی، حجاب اسلامی و فاطمی بیشتر دیده شود و طراحی های شکیل تری انجام شود، یعنی هر عکسی به اسم حجاب بالا نیاید.


مسئولین از ما حمایت نکردند

وی اضافه کرد:

البته مشکلاتی هم داشتیم. اول این که ما شهرستانی بودیم و برای ما فعالیت در سطح  کل کشور خیلی سخت است. به همین لحاظ نمایشگاه آن جور که می خواستیم در کشور شناخته نشد. هدف ما نشر فرهنگ درست حجاب بود و برای مان مهم بود که این ماجرا در کل کشور پخش شود. دوم این که متاسفانه خیلی از مسئولین که اتفاقا  ادعا هم در این زمینه زیاد دارند، در این راه نه تنها به ما کمک نکردند، بلکه بلکه گاهی احجاف هم کردند و ما از خودشان ناامید کردند. در حالی که ما هدفی جز دفاع از اسلام و انقلاب و در کنارش معرفی این ان جی نداشتیم.


تولید فلش کارت هزینه بر است

مدیر انجمن ادواردو آنیلی اظهار داشت:

تولید فلش کارت خب هزینه بر است این ان جی او هم حامی پشتش نیست. در مرحله اول ما با هزینه شخصی خودمان  کار را انجام دادیم  که به همین خاطر فعالیت محدود بود. با وجود این بالاخره یکسری فلش کارت اماده کردیم و خوشبختانه از سوی مردم استقبال شد. و با این استقبال فلش کارت های بعدی تولید شد. فقط بعدها کمکی هم جبهه حجاب و عفاف کردند تا بتوانیم فلش کارت های بیشتری تولید کنیم.

طاهری در خصوص کاری که در مورد شخصیت های این فلش کارت ها صورت گرفت، بیان داشت:

برخی از این افراد را به واسطه بخش نومسلمان های انجمن می شناسیم و برخی مطالب را نیز جمع آوری و کوتاه نویسی کردیم و برخی از این چهره ها نیز از طریق خود انجمن شناخته شدند مثل خانم «آتسوکو هوشینو» که تازه مسلمان شده ژاپنی هستند و در صدا و سیما از ایشون برنامه هایی ساخته شد. همچنین خانم «لنه میته سن» یا سمیرا خادم که برای اولین بار توسط انجمن معرفی شدند. در واقع بخش اعظم نمایشگاه، تولید خود انجمن است که از طریق گفتگو با آنها آماده شده است.


ضرورت پاسخگویی به شبهات حجاب

 وی اضافه کرد:

مسئله عمده ای که در بین نومسلمان ها وجود دارد این است که حجاب در بین آن ها نیز نیاز به کار دارد و فرد باید بهش رسیده باشد تا این حججاب ماندار شود. وگرنه ممکن است حجاب شان مقطعی باشد. این هم دلایلی دارد، یکی از دلایلش هم این است که کسی متولی این امر نبوده به خصوص در مورد تازه مسلمان شده های ازدواجی یعنی آنها که به دلیل ازدواج مسلمان شده اند. ما در ین زنان نومسلمان خارجی نمونه هایی  داریم که فرد با یک خانواده خوب مذهبی وصلت کرده بحث حجاب را هم خوب درک کرده و برایش جا افتاده و کسانی را هم داریم که اطرافیان شان نتوانسته اند آن ها را در برخی مسائل و شبهات یاری کنند و انجمن پیگیر است تا از این نظر آن ها را یاری کند.

/انتهای متن/

درج نظر