همه چیز خوری را کنار بگذاریم

وقتی هوا گرم است، نمی شود هر چیزی را خورد. این یکی از اصول مهم در طب اسلامی است که مناسب با فصل و آب و هوا و طبایع مربوطه باید به خوراکی ها روی اورد و یا از انها پرهیز کرد تا سلامت و تندرستی مان بخطر نیفتد.

0

الان در ماه چهارم شمسی و هم ماه چهارم رومی یعنی حزیران هستیم که  همزمان می شود  با  23 خرداد تا 22 تیر. ببینیم  در این روزهای گرم برای این که از بیماری ها  در امان باشیم،   طب اسلامی  چه توصیه ها و دستوراتی  برای ما دارد.

این یکی از معجزات دینی ما مسلمانان و تنها هم منحصر به دین اسلام است که رعایت اصولی در بهداشت جسم و روان و تغذیه ی سالم متناسب با فصل ها و ماه های سال پیش رود ، تضمین کننده سلامتی و طول عمر آدمی است.

در این جهت توصیه ها و دستورات متعدد و متنوعی برای رعایت صحت و سلامت در فصل ها و ماه های سال از زبان معصومین(ع) نقل  شده است که از جمله آنها دستورالعمل هایی برای ماه ها ی رومی مختلف در طول سال است.

رواج بی بندوباری غذایی

متاسفانه با نفوذ فرهنگ غربی در کشورهای مسلمان ، رفته رفته سبک زندگی این مردم، رو به تغییر نهاد و خیلی از عناصر غلط  فرهنگ غربی در زمینه بهداشت تغذیه جایگزین دستورات الهی در این مورد شد. در نتیجه اکنون مشاهده می کنیم  تغذیه غلط و ناسالم، رواج بی بندوباری غذایی و همه چیز خوری، نشناختن خواص خوراکی ها و نوشیدنی ها  و آداب آن ، مسلمانان و کلا مردم جهان را تبدیل به موش آزمایشگاهی برای خیلی از کارتل های تولید مواد خوراکی و صنایع غذا و دارو در دنیا کرده است.

در واقع کار نظام تولید غذا و داروی امروز دنیا  تولید بیماری، چاق و لاغر کردن مردم و ایجاد موسساتی برای خوش اندام کردن آن ها و…. است یعنی دوری باطل و بد فرجام در غذا و درمان و دارو …. که همه هم نهایتا به سبک ز ندگ ما آدمها بر می گردد.

به نظر می رسد با رجوع به فرهنگ غنی اسلام در باب تغذیه و سلامت می توان  هم خوب و سالم زندگی کرد یم و هم به حیات ظالمانه کمپانی ها و شرکت ها و صنایع بر هم زننده سلامت جسم و روح انسان ها خاتمه داد.

اما راهش این است که اول آگاهی مان را از اصول بهداشت و تغذیه بر اساس طب اسلامی بالا ببریم.

توجه به دستوراتی که به نام اعمال ماه رومی برای رفتارهای تغذیه ای و بهداشتی در این طب وجود دارد، قطعا کمک زیادی به سلامتی ما می کند.

 

ماه غلبه صفرا

الان در ماه حزیران قرار گرفتیم.  ماه حزیران ماه چهارم رومی 30 روز دارد. در این ماه سلطه ی بلغم بر بدن کم می شود و در عوض زمان غلبه صفراست در بدن ما.

پس توجه به این نکات برای این ماه مهم است:

در این ماه از تلاش های خسته کننده باید پرهیز کرد.

 خوردن گوشت چربی دار و زیاده روی در مصرف آن را باید کنار گذاشت.

 نباید مشک و عنبر را بو کرد.

 

منبع:  رساله الذهبیه، امام رضا علیه السلام

/انتهای متن/

درج نظر