مارک بازی؟ پس خوش تیپی

فرقی نمی کند زارا باشد یا مستر پیچ ، بوسینی باشد یا نایک، مهم این است لباسی که می پوشند مارک باشد .

6

سرویس اجتماعی به دخت/

فروشگاه های  مارک  همچون آدیداس ،  بنتون ،ورساچه  و لاگوست  این روزها قاب بسیاری از جوانان را بدجوری دزدیده . این برندهاست که  نگاه پرتمنا و ملتمسانانه  آنان  را پشت ویترین فروشگاه های برند برای بدست آوردن  جنسی ارزان تر به خود جلب می کند.

امروزه بین دوست و آشنا وقتی صحبت ازخرید لباس  می شود اکثر افراد کلماتی از فروشگاه های برند لباس  به زبان می آورند که کمتر با جیب و اوضاع مالی شان همخوانی دارد  .

تب خرید لباس مارکT زمانی فقط مخصوص خانواده های با توان مالی بسیار بود.هر کسی قدرت خرید لباس های گران قیمت فروشگاه های برند را نداشت ، اما  حالا دیگر خرید از مراکز مارک، جوان بالای شهری یا پایین شهری نمی شناسد. این برندها در بین جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده است . کاری هم به لباس داخلی و یا تولید ملی ندارند. برای شان تنها مارک اهمیت دارد.

جالب اینکه مارک بازی  این روزها فقط به جوانها اختصاص ندارد. افراد مختلف به نوعی درگیر مارک هستند . با یک بار رفتن به یک مرکز خرید برند و نگاه کردن به سردر فروشگاه متوجه می شوید که لباس مارک چه جایگاهی را در میان مردم پیدا کرده است . آنطور که به نظر می رسد تب پوشیدن لباس مارک آنقدر فراگیر شده که دیگر معیار خوش تیپی و شیک پوشی به ویژه میان جوانترها فقط پوشیدن لباس شیک و زیبا نیست، بلکه معیار دیگری همچون مارک لباس اهمیت زیادی دارد.مارک لباس آنقدر پررنگ شده که معیارهای همچون قیمت و ظاهر لباس را هم تحت الشعاع قرار داده است .

قیمت های نجومی

وارد فروشگاه زارا که می شوی، نوع چیدمان و مبلمان درون فروشگاه مات و مبهوتت می کند. اگر بدون قصد برای  خرید لباس  هم در این فروشگاه ها پا بگذاری، با برخورد خوب فروشنده و زیبا به نظر رسیدن همه چیز، مجبور می شوی دستی به جیب ببری و خریدی انجام دهی .برند زارا یکی از پرطرفدارترین مارک ها بین جوانان ایرانی است. این برند به علت به روز بودنش علاقمندان بسیاری را به خود جلب کرده است .

خیلی از تولیدکنندگان ملی،  سبک های برندها را ملی و بومی نمی دانند. شلوارهای جذبی که با کمربندهای طلایی تزیین داده شده است ، تی شرت های  با شکل و شمایل عجیب غربی به تن مانکن ها، مانتو هایی که بیشتر شبیه پیراهن مردانه است.

در این فروشگاه لباس با قیمت های نجومی عرضه می شود. اجناس این مرکز خرید از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان است. مثلا یک کت و شلوار مارک از 5 میلیون تومان تا 7 میلیون تومان، یا یک دست لباس شب زنانه 2میلیون تومان ویا یک کیف کوچک دستی 700 تا 1میلیون تومان است .البته قیمت همه اجناس میلیونی نیست. برای خرید شلوار جین می توانی 400 تا 700 هزار تومان پرداخت کنیT این بستگی به مدلی دارد که می پوشی . همینطور برای خرید یک کمربند مارک می توانی 500 تا 800 هزار تومان هزینه کنی . اینجا قیمت های مختلف بستگی به نوع کار دارد.

مهدی فروشنده این فروشگاه شیک ومجلل است. او درباره قیمت های بسیار گران این فروشگاه می گوید:” ما نمایندگی محصول زارا هستیم .محصولاتی که مشتری از ما می خرد، اصل است و با ضمانت تحویل مشتری می دهیم.  قیمتی که برای محصولات گذاشته شده است، از خود شرکت تولیدکننده تعیین می شود . این مخصولات در ایران قیمت گذاری نمی شود. چرا که اجازه این کار را از سوی نمایندگی نداریم. البته قبول دارم در ایران با توجه به شرایط اقتصادی مردم این قیمت ها بسیار بالاست، اما باید در نظر داشت این پوشاک از اروپا وارد ایران می شود و کسانی که می خواهند با مد غربی هماهنگ باشندT حاضرند بیشتر از اینها پول خرج کنند.به همین دلیل هم فروشگاه ،فروش بسیار خوبی  دارد .”

وی با اشاره به اینکه نمایندگی لباس های برند در سطح شهر شعبات کمی دارد اما خرید از آنها معتبرتر است، تNکید می کند:”اغلب فروشگاه های لباس مارک دار لباس های چینی و تایلندی را به عنوان مارک های معروف به فروش می رسانند. در کشور چین این قابلیت وجود دارد که خریدار با هر مارکی که مورد نظر اوست، لباس را مارک دار کند و البته این موضوع در ایران هم اتفاق می افتد. بسیاری از تولید کنندگان ایرانی اجناس خود را با مارک های تقلبی وارد بازار می کنند و خریداران هم اغلب قیمت لباس ها ی مارک دار را بابت لباس های با مارک تقلبی می پردازند. این موضوع را فقط مارک بازان حرفه ای می فهمند.  البته در این فروشگاه ها که مارک تقلبی می فروشند،  کمی قیمت ها  پایین است اما لباس تقلبی است بیشتر مردم هم از این موضوع آگاه نیستند و فکر می کنند که مارک می پوشند .”

مارک کلاس می آورد

بسیاری از جوانان معتقدند پوشیدن لباس مارک برایشان یک امنیت روانی دارد. آنان با لباس مارک در بین دیگران مشخص ترمی شوند و همین امر  موجب می شود تا کلاس اجتماعی افراد در گروه افزایش پیدا کند، اما برخی از جوانان هم بر این باورند که لباس کلاس نمی اورد، بلکه به خاطر زیبا بودن و جنس خوبی که این لباس ها دارند از آنها استفاده می کنند. با این حال  مارک ها و لباس ها ی برند هیجان وصف ناپذیری در بین متقاضیان وارد می کند که برای خیلی ها این مارک همه چیز است و با هزاران بدبختی و قرض خودشان را به پای مارک بازان می رسانند .

لیلا یکی از همین مارک بازهاست. او از نوجوانی علاقه به پوشیدن لباس مارک داشته . خودش علت را این چنین توضیح می دهد :”وقتی با لباس مارک در بین دوستانم حاضر می شوم، احساس رضایت خاطر بیشتری از خودم دارم، حس می کنم به شناخت لازم درباره لباس رسیده ام. اما این برای من کافی نیست. هرچقدر پول خرج کنی، همان قدر هم از لباس می توان استفاده کرد. اگر لباس مارک می خرم،خیالم راحت است که تا چند سال می تونم بپوشم؛این در حالی که لباس های غیر اصل سریع از بین می روند و پولم در حقیقت بر باد می رود.

خانم جوان دیگری هم در حال خرید شلوار مارک است. به گفته او خوش دوخت بودن این لباس ها و خوش سلیقگی طراحان لباس های مارک موجب شده تا او همیشه از لباس مارک استفاده کند. به اعتقاد این خانم اجناس داخلی هیچ کیفیتی ندارند و با بی سلیقگی  کامل دوخته شده اند.

برندها خوش دوخت ترند

مهسا دانشجوی گرافیک است او علاقمند به خرید لباس مارک است، اما به علت گران بودن این لباس ها خرید برایش غیر ممکن است. خودش در این باره می گوید: “خرید این لباس ها پول بسیار می خواهد. مطمئنا اگر خودم شاغل شوم، فقط لباس مارک می خرم.  الان به خاطر اینکه پدرم کارمند است، نمی توانم پول زیادی برای لباس بدهم.”

او بیشتر لباس هایش تولید ایران است، البته  برخی وقت ها از لباس های مارک هم استفاده می کند؛ آن هم زمانی است که پول بسیار به دستش برسد.”چون لباس های برند زیباتر و بادوامتر است و لباس های ایرانی سریع از بین می رود.”

بازار ایران هم برند خوب دارد

خیلی از جوانان هم  هستند که علاقمند به تولیدات ایرانی هستند و با مارک داخل کشور رضایت دارند. محمود نویسنده  یکی از این جوانان است او معتقد است: مارک های ایرانی همچون هاکوپیان بسیار با کیفییت تر از مارک های خارجی است .ابتدا باید مارک های ایرانی را امتحان کنیم. متاسفانه جوانان ما بدون هیچ منطقی به سمت برندهای خارجی

گرایش دارند. البته قبول دارم که بعضی  مارک های ایرانی کیفیت ندارد، اما این قابل تعمیم به همه مارک ها نیست.

در بازار ایران اگر بگردیم می توانیم مارک های خوب پیدا کنیم. به نظر من اگر کسی برند خارجی می پوشد باید همه چیز زندگی اش برند باشد نه فقط لباس اش.

ورود مارک

مارک مفهومی است که از اواسط دهه 1980 در برخی ازنمایندگی پوشاک مطرح شد . بسیاری از شرکت ها ،علاوه بر تمرکز خود بر چگونگی تولید محصولات به این نتیجه توجه کردند که به ایجاد یک تصویری از نام تجاری شرکت خود در ذهن مردم بپردازند .این شرکت ها با انتقال عملیات های تولیدی خود به کشور هایی برخوردار از نیروی کار و سایر هزینه های تولیدی ارزان تر، پول لازم را برای ارسال پیام هایی قدرتمند از نام تجاری خود صرف کردند . به این ترتیب برای شناساندن انواع مارک ها ، شرکت های تبلیغاتی وارد عمل شدند و اتفاقا نقش بسیار مهمی هم در این مورد داشتند .

یکی از محورهای مهم برای طراحی تبلیغات مخاطب قرار دادن کودکان و تولید محصولات مورد خواسته آنان است این کار موفقیت بسیاری را برای شرکت های تجاری داشت؛ چرا که از کودکی ،نگرش ها و تصمیم خرید در تمام عمرشان در ذهن کودک شکل خواهد گرفت.اما در ایران اواخر دهه 70 بود که سرو کله برندهای خارجی با قیمت های سرسام آور در بازار ایران پیدا شد. برخی از این برندها هیچ گونه نمایندگی در ایران ندارند و تنها از طریق قاچاق اجناس وارد گمرک ایران می شوند و تا کنون هم ورود برخی از برندها قاچاقی بوده است . آن سال ها کمتر کسی از مارک و مارک بازی خبر داشت تنها افرادی معدود از خانواده ثروتمندان اما هم اکنون موضوع مارک در جامعه فراگیر شده است.

انگیزه برندبازها

دکتر حسن بنیانیان جامعه شناس درباره استفاده جوانان از مارک های گران قیمت می گوید: متاسفانه برخی از جوانان ما دچار بحران هویت شده اند و این بی هویتی خود را در غالب استفاده از کالاهایی غربی نشان می دهند. این استقبال جوانان یک موضوع را به مسئولان فرهنگی یاد آوری می کند و ان اینکه هنوز نتوانسته ایم  فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان را برای جوانان نهادینه کنیم .میل به خرید لباس های گران قیمت به علت خودباختگی جوانان در جامعه اتفاق می افتد و باید برای این موضوع برنامه ریزی جدی داشت.

وی  با اشاره به اینکه لباس هایی که ارزش مادی چندانی ندارند و فقط با نام شرکت تجاری معروف شوند، جوان را دچار مشکل فرهنگی می کند،  می افزاید: یکی از مهمترین دلایل علاقه جوانان به برند برتری جویی جوانان در گروه های همسالان و همچنین شهرت طلبی است. متأسفانه در جامعه کنونی این لباس از سوی برخی از جوانان  خریده می شود و از طرف دیگر افرادی هم هستند که این جوان را به خاطر لباسی که پوشیده تشویق کند.

هدی هاشمی/انتهای متن/

نمایش نظرات (6)