چه کسی مسئول پرداخت دیه پدرماست؟

وقتی سرپرست و نان آور یک خانواده در یک حادثه تصادف از دست می رود و عامل تصادف از صحنه می گریزد، تکلیف بازمانده های مقتول چه می شود؟ خونبهای او را چه کسی به گردن می گیرد؟

0

خانواده ای با هشت فرزند قد و نیم قد از دختر 10 ساله و پسر زیر 15 ساله گرفته  تا دختران دم بخت و پسر 30 ساله همگی در کنار پدر و مادری زندگی می کردندکه هرچند تنگ دست بودند ولی خانه ای پر محبت همداشتند. در این خانه همه سعی می کردند برای کمک خرج خانه هر کاری از دست شان برمی آید، انجام دهند. تقریبا هیچ کدام بیکار نبودند. به خاطر هزینه های بالای تحصیل، بااینکه باهوشند، ترجیح داده اند وارد بازار کار شوند تا دانشگاه بروند. ولی همگی کمک کرده اند که کوچکترها لااقل بتوانند به دانشگاه بروند.

مادر، خیاط خانگی است و دو تا دخترها هم کمک دستش هستند. پدر هم درامد مختصری از شغل آزاد خود داشته که با چرخ دستی اش سبزی و میوه می فروخت. سهیلا دختر بزرگتر خانواده که در شرف ازدواج است،  از اتفاق بدی که عزادارشان کرده و زندگی شان را مختل کرده می گوید:

یک شب پدرم دیر کرده بود. ماه محرم بود. ما گفتیم حتماً بعد از کارش رفته هیئت عزاداری. آن شب پدرم اصلاً نیامد. صبح که شد دیگر همه نگران شدیم. برادرانم رفتند از هرکجا که می شناختند و ممکن بود پدرم آنجا باشد سراغ گرفتند ولی کسی خبری از او نداشت. بالاخره بعد از چهار پنج روز مجبور شدیم به کلانتری و پزشکی قانونی سر بزنیم که متاسفانه آنجا با جسد پدرم روبرو شدیم که گفتند در اثر تصادف در کنار جاده افتاده بود و هیچکس هم به او کمک نکرده و راننده هم فرار کرده بود. جسد پدرم را وقتی پیدا کردند که در کنار بزرگراه افتاده بود و راننده ای دیگر که فکر نمی کرده جسد انسان است با آن تصادف کرده و به پلیس 110 خبر می دهد. آمبولانس و پلیس که در صحنه حاضر شده بودند، صورتجلسه ای تهیه می کنند و چون پدرم فوت شده بود، او را به پزشکی قانونی می برند.  راننده را هم بازداشت می کنند. راننده خیلی ناراحت بود که فکر می کرد انسانی را کشته. ولی با اصرار به پلیس می گفت من او را نکشتم او قبل از تصادف با من فوت کرده بود که این مطلب نیز در پزشکی قانونی تایید شد و راننده آزاد شد.

الان خانواده ما بسیار ناراحتند. با سختی توانستیم وکیلی بگیریم و کارمان را پیگیری کنیم. پدر ما هنوز وارد شصت سالگی نشده بود. یک فرد خیلی زحمتکش بود و خانواده ما همه وجودش به او بستگی داشت.الان می خواهیم اگر بتوانیم ضارب را پیدا کنیم و دیه اش را بگیریم. آیا می توانیم این کار را انجام بدهیم؟

چطور می توانیم راننده ای که پدرم را کشته و با بیرحمی او را کنار جاده گذاشته و رفته، پیدا کنیم و او را به مجازات برسانیم تا با دیگری این کار را انجام ندهد؟

مادرم از وقتی پدرم را دیده، مشکل روحی پیدا کرده. بچه های کوچکتر خانه بیتابی می کنند و ما که بچه های بزرگتر هستیم، باید از یک طرف پیگیری پرونده را بکنیم و از طرف دیگر به حال و احوال مادرمان و بچه ها رسیدگی کنیم. نمی دانم عاقبت کارمان چه می شود.

پاسخ دکتر فرزانه اژدری :

 باعث تاسف است که آدمهایی پیدا می شوند که زندگی و جان دیگران برایشان مهم نیست. در هر شرایطی پشت فرمان اتومبیل قرار می گیرند و با بیخیالی و بی مسئولیتی که شاید نشات گرفته از غرور و نخوت باشد یا  مستی یا دراثر مواد روان گردان، رانندگی می کنند و نه مال و نه جان دیگران هم  برایشان مهم نیست. بعضی از اینها ممکن است فکر کنند همه چیز را می توان با پول حل کرد. بعضی هایشان هم که  در کمال بی رحمی از صحنه تصادف هایی اینچنین می گریزند و داغ بر دل خانواده ای منتظر و چشم به راه می گذارند.

برای شما در حال حاضر بهترین راه این است کاررا به  وکیلی که گرفته اید، بسپارید و بدانید که او حتماً کار شما را پیگیر خواهد بود و ان شاءالله به نتیجه می رساند.

درعین حال این نکات را هم  باید بدانید :

  1. چون طبق مدارکی که دارید، گزارش پزشکی قانونی تایید کرده که در اثر تصادف، قبل از تصادف دوم، پدرتان درگذشته  و علت فوت نیز ضربه از ناحیه اتومبیل تشخیص داده شده و بعد از پرت شدن و برخورد با جدول خیابان و نیز شکستگی های متعدد و خونریزی فوت کرده، این اظهارات، خانواده متوفی را مستحق دریافت دیه می کند.
  2. حالا به دلبل فرار ضارب و نامعلوم بودن هویت وی، پرداخت دیه به عهده بیت المال است.
  3. دیه کامل وقتی به مقتول تعلق می گیرد که:

الف: تصادف در جاده و بزرگراه اتفاق افتاده باشد.

ب: تصادف روی خط کشی عابر پیاده اتفاق افتاده باشد.

ج: پل هوایی عابر پیاده و یا خط کشی عبور عابر پیاده وجود نداشته باشد و عابر مجبور به عبور از عرض خطرناک شده باشد.

د: مقتول در حال عادی و سالم و هوشیار بوده باشد. یعنی مثلا مقتول سالمند، ناتوان، یا مبتلا به بیماری آلزایمر نباشد یا مواد روانگردان و الکل استفاده نکرده باشد.

هـ: عمداً خود را برای خودکشی زیر اتومبیل نینداخته باشد.

و: چون این اتفاق برای پدر شما در ماه محرم که از ماه های حرام است، افتاده دیه آن دو برابر ماه های معمولی حساب می شود.

که همه این موارد قابل اثبات و یا رد است.

  1. در صورت وجود هرکدام از شرایط فوت درصد سهم مقتول در ایجاد تصادف محاسبه می شود و مابقی دیه به وراث پرداخت می شود.
  2. در حال حاضر در بسیاری از معابر دوربین برای ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی وجود دارد که در صورت نیاز می توانید برای پیدا کردن ضارب از آنها بهره ببرید. با درخواست پلیس راهنمایی و رانندگی، دوربین های آن محل بازبینی می شوند. البته به احتمال قوی همه این اقدامات انجام شده است.
  3. چون بین وراث همانطور که گفتید، فرد نابالغ وجود دارد، تقسیم دیه که از بیمه دریافت می شود، موکول می شود به زمانی که وراث نابالغ به سن قانونی برسند و اهلیت حقوقی برای دریافت سهم الارث شان را پیدا کنند.
  4. منتها اگرکسی از میان نزدیکان باشد که از لحاظ حقوقی واجد همه شرایط کفالت باشد، بتواند کفالت صغار(یعنی افراد زیر 18 سال خانواده) را بعهده بگیرد، بعد از تقسیم دیه کفیل می تواند  سهم آنها را به عنوان امانت نگه دارد یا تبدیل به احسن کند یا هر اقدام دیگری که بنفع آنها باشد، انجام دهد تا در سن  قانونی به آنها بازگرداند.
  5. مبلغ دیه پرداختی در هر تصادف یا هر امری که منجر به پرداخت یا دریافت دیه شود، به نرخ روز، یعنی سال قبل از حادثه، محاسبه می شود.

ما از این مصیبت که برای شما  و خانواده تان پیش  آمده، متاسفیم.

مهم آن است که این،  اولین و آخرین اتفاق از این دست نیست. هر روز چندین مورد از این نوع قتل های غیرعمد پیش می آید و همین  وظیفه پلیس های زحمتکش راهنمایی و رانندگی را خطیرتر می کند.

/انتهای متن/

درج نظر