شوهرم وارد کانال های غیر اخلاقی تلگرام شده چه کنم؟

مشکل مهسا خانم که بخاطر ان به مشاور به دخت مراجعه کرده، این است که مدتی است شوهرش بیست و چهار ساعته در گروه های مختلف تلگرام و کانال های غیر اخلاقی است و … . مهسا خانم دنبال علت این مشکل در زندگی اش و راه علاجی برای آن می گردد.

0

“دیگه طاقتم داره تموم میشه، تا کی صبر کنم ذره ذره وجودم داره آب میشه. اگر بچه هام نبودن خیلی وقت پیش جدا شده بودم. شوهرم مدتیه تو گروه های مختلف تلگرام  با دخترا چت میکنه، تو کانالای غیر اخلاقی هم وارد شده. 24 ساعته آن لاینه. بعضی وقت ها شیطون میره تو جلدم میگم خب چه کاریه منم برم برا خودم دوست  پسر پیدا کنم باهاشون چت کنم و مشغول باشم. حداقل این طوری از شوهرم انتقام بگیرم. فکرش رو میکنم و می بینم با این کارم لجش درمیاد دلم خنک میشه. چطور او میتونه با زن  و دخترای دیگه دوست باشه و چت کنه ولی من فقط بشینم و نگاه کنم؟

 حسابی به هم ریختم عصبی شدم. نه حوصله ی زندگی رو دارم نه حوصله‎ی بچه هام رو. دائم دعوا داریم. بهش میگم چرا این کار رو میکنی انکار می کنه. نمی دونم چی شد که الان وضعیت زندگی من اینه؟! اوایل زندگی عاشقانه ای داشتیم. یه بار مسئله ای بین من و خانواده شوهرم پیش اومد که من خیلی حساس و زودرنج شدم. سر مسائل کوچیک خیلی به همسرم گیر میدادم و دعوامون می شد. الان که فکر می کنم شاید تقصیر خودمه که این بلا سرم اومده. موندم چیکار کنم؟”

آن چه خواندید صحبت مهسا خانم یکی از مراجعه کنندگان به مشاور سایت به دخت بود. شاید این مسئله، دغدغه فکری افراد دیگری هم باشد. بنابر این تصمیم گرفتیم در این مطلب به بحث و بررسی مشکل بپردازیم.

 

آسیب های شبکه های اجتماعی

عصر تکنولوژی و دیجیتال علاوه بر داشتن مزایا، مضراتی نیز برای جامعه و خانواده داشته است. شبکه‎های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام و غیره پدیده های نو ظهوری هستند که خطرات و آسیب های جدی را برای خانواده ها به ارمغان آورده اند. گر چه می توان از این شبکه ها استفاده ی خوب هم کرد ولی فرهنگ غلط استفاده از آنها می تواند چارچوب خانواده را به تزلزل بکشاند و در روابط افراد خانواده اختلال ایجاد کند.  این شبکه ها در هر زمان و مکانی در دسترس هستند و افراد به راحتی می توانند از طریق این شبکه ها با دیگران ارتباط برقرار کنند. وقتی این ارتباط خارج از حد و حدود روابط صحیح باشد می تواند مشکلات عمیقی را در پی داشته باشد.

 

علت گرایش افراد به روابط مجازی

عوامل مختلفی می تواند باعث شود که افراد به سمت فضای مجازی و رابطه های نادرست گرایش پیدا کنند. با توجه به موردی که در ابتدای متن آمد، در این جا به یکی از علت ها اشاره می کنیم.

بعضی اوقات روابط مجازی به مثابه تکیه گاه عاطفی عمل می کند. گاهی مسائل و مشکلات زندگی، تنش روانی در اعضای خانواده ایجاد می کند که می‎تواند دلیلی برای ورود به فضای مجازی و برقراری رابطه خارج از روابط زوجین شود. وقتی شخص دچار فشار روانی است برای تسکین درد به رابطه ای پناه می‎برد که کمبود عاطفی خود را جبران کند. همان طور که در داستان بالا نیز گذشت و صحبت های مهسا هم نشان می دهد مسائل کوچک باعث به وجود آمدن چنین مشکل عمیقی شده است. پس خود خانم هم در ایجاد چنین مشکلی نقش دارد و بی تقصیر نیست.

 

راه هایی برای برگشت همسر به روابط

اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید به موارد زیر عمل کنید:

  • وقتی متوجه شدید که همسر شما درگیر این روابط شده است در ابتدا سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید و رفتار مناسبی داشته باشید. اگر برای خودتان تنش روانی ایجاد کنید نمی توانید درست عمل کنید. سریع تصمیم به طلاق نگیرید. شما برای تصمیم گیری بهتر باید از مشاور کمک بگیرید و با ملاحظه پیش بروید.
  • داد و فریاد راه نیندازید. چون اغلب اوقات دعوا و مجادله نتیجه عکس دارد و وضعیت را بدتر می‎کند.
  • به دنبال راهی برای انتقام گرفتن نباشید.(مثلا بخواهید شبیه همسرتان رفتار کنید و به دنبال رابطه نادرست در فضای مجازی و حقیقی باشید. یا شما هم برای گوشی خود رمز بگذارید)
  • مراقب رفتارهای خود باشید. چون آسیب رفتارهای ناسازگار قبل از هر کس متوجه خود شما است.
  • در اخلاق و رفتار خود تجدید نظر کنید. شما می توانید با اصلاح خلق و خو و رفتار خود همسرتان را به رابطه برگردانید.
  • با لحن و گفتار مناسب احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید. علت این کار او را جویا شوید. سعی کنید خواسته هایتان از همدیگر را واضح و روشن بیان کنید. تعهدنامه ای تنظیم کنیدو به یکدیگر قول بدهید. با یاد آوری دوران نامزدی و زمانی که زندگی زیبایی داشتید، از تجارب خود استفاده کنیدو برای داشتن زندگی توام با آرامش برنامه ریزی کنید.
  • اگر فکر می کنید علت، ظاهر شماست و قابل تغییر است برای ایجاد تغییرات اقدام کنید.
  • اگر امکان دارد با همسر خود به مشاور مراجعه کنید تا با بررسی جزئیات، بتوانید تصمیم درستی بگیرید و برای رفع مسائل و مشکلات دیگر راه حل پیدا کنید.
  • وقت بیشتری را برای همسرتان بگذارید. در برخورد و رفتار با همسر خود عواطف بیشتری خرج کنید.
  • استفاده ی خودتان از شبکه های اجتماعی را کنترل کنید.
  • زمانی را برای گردش و تفریح اختصاص بدهید.

/انتهای متن/

درج نظر