بانوی مخترع کامیارانی دار قالی هوشمند ویژه نابینایان ساخت

مخترع جوان کامیارانی برای نخستین‌بار توانست دار قالی هوشمند ویژه نابینایان و کم‌بینایان را بسازد و اختراع خود را در سازمان ثبت اختراعات به ثبت برساند.

0

به گزارش به دخت به نقل از موج، این کار آموز فنی حرفه‌ای رشته قالی‌بافی گفت: با توجه به اینکه هنر فرش‌بافی یکی از غیرممکن‌ترین کارهایی است که یک نابینا یا کم بینا بتواند انجام بدهد تلاش کرده است که با اختراع خود این غیرممکن را از سر راه این افراد بردارد.

مرضیه سلیمانی با بیان اینکه در عرصه‌های مختلف برای افراد نابینا با رفع مشکل مربوط به دید به راحتی می‌توان از توانایی و هنر آنها نیز استفاده کرد افزود: رفع این مشکل در اختراع او با توجه به اینکه دستگاه قالی‌بافی دارای چله‌کشی منظم است به تعداد تارهای موجود بر روی گورد شیارهای منظم ایجاد شده و تارها در هر شیار قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به تعداد تارهای موجود میکروسویچ‌هایی در روبه‌روی شیارها قرار می‌گیرد که این میکروسویچ‌ها بر روی مدار الکتریکی نصب شده و به گورد قالی وصل می‌شود و در جعبه الکتریکی مدار حافظه‌گذار و بلندگو قرار گرفته است.

سلیمانی اظهار کرد: تمام تارهای موجود به ترتیب از چپ به راست شماره‌گذاری شده و در مدار حافظه‌گذار شماره مربوط به آن ثبت و به ترتیب با کشیدن هر کدام از تارهای قالی به میکروسویچ روبه‌رو برخورد کرده و شماره آن تار از طریق بلندگو داخل جعبه پخش می‌شود و بافنده بر آن اساس شروع به بافتن می‌کند.

این جوان موفق کامیارانی با اشاره به اینکه برای تشخیص رنگ از قطعه صوتی استفاده کرده است گفت: نحوه کار آن این‌گونه است که با فشار دادن آن بر روی کلاف نخ، اسم رنگ را برای نابینا بازگو می‌کند.

به گفته او برای نقشه‌خوانی، فرد نابینا یا از خط بریل یا از نقشه‌خوان صوتی که فرد دیگری آن را اجرا کرده است استفاده می‌کند.

این مخترع جوان با بیان اینکه اختراع وی در سازمان ثبت اختراعات کشور ثبت شده است اضافه کرد: با تاییدهایی که بر اختراع وی صورت گرفته است این اختراع قابلیت تجاری‌سازی را نیز دارد.

وی تجاری‌سازی این محصول را نیازمند حمایت نهادهای مختلف و افراد توانمند در بخش خصوصی دانست.

وی در خصوص مراحل ساخت این دستگاه گفت: با توجه به اینکه دانشجو بودم ساختن نمونه اولیه این دستگاه حدود یک سال طول کشید ولی نمونه صنعتی آن حدود چهار ماه وقت برد.

سلیمانی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ شروع به ساخت نمونه دستگاه کرده است افزود: با راهنمایی و کمک‌های یکی از استادهای دانشگاه توانست این ایده را عملی کند.

وی در خصوص تفاوت این دستگاه با دارهای قالی عادی اظهار کرد: در این دستگاه به جای گورد عادی از گورد شیار‌دار استفاده و دستگاه صوتی نیز بر روی دار قالی باید نصب شود.

/انتهای متن/

درج نظر