مالکیت معنوی طرح‌های ثبت شده در بنیاد مد و لباس

داور بنیاد ملی مد و لباس ایرانی گفت: در این بنیاد طرح طراح ثبت شده و قانون کپی‌رایت یا حق مالکیت معنوی برای آن رعایت خواهد شد.

0

سرویس خبر به دخت/

 فاطمه بهرامی در گفت و گو با خبرنگار جامعه فارس گفت: در انتخاب طرح‌هایی که تاکنون به بنیاد فرستاده شده است، پیش از هرچیز تقلیدی و برای دیگری نبودن و تکراری نبودن درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: داوران نیز به دو گزینه تقلیدی و تکراری نبودن کارها و ضوابط حاکم بر جامعه و معیارهای آن بیشتر از بقیه موارد در انتخاب طرح توجه می‌کنند.

بهرامی تاکید کرد: از 3 هزار و 400 نمونه کار جدیدی که به بنیاد رسیده است باید طرح‌ها بررسی شده و سپس یکی از آنها به عنوان طرح انتخابی ارائه شود. در این میان محدودیت استفاده از رنگ‌ها آزاد بوده و تنها محدودیت در رنگ در لباس‌های کار، خود را نشان دهد.

وی افزود: به عنوان مثال از رنگ نارنجی در این نوع لباس‌ها استفاده نخواهد شد؛ چون اصلا رنگ مناسبی برای این طرح‌ها نیست. رنگ‌ها به شکل منطقی در لباس‌ها بررسی می‌شوند.

این داور درباره طرح های رسیده به بنیاد اظهار داشت: برخی طرح‌ها که تا به حال به بنیاد رسیده است چون به‌ روز نبودند امکان استفاده از آن‌ها در جامعه وجود نداشت و تبدیل شد به دو نوع کار؛ لباس‌های طراحی شده که قدیمی‌تر بوده و طراحی‌های خاص داشتند و لباس‌های جامعه. البته این لباس‌ها به استثنای چادر و مقنعه هستند.

مدیر گروه دانشکده جهاد دانشگاهی افزود: از دیگر مسائلی که در داوری طرح‌ها به آن توجه می‌شود مشتری‌مدار بودن آنهاست. ابتدا باید  مشتری ها شناسایی شوند. برای مشتری‌های جوان، تنوع و رنگ اهمیت بیشتری دارد و باید به این امر توجه ویژه‌ای شود و جنس آن لباس باید در بازار موجود باشد.

بهرامی ادامه داد: نباید در حوزه مد و لباس عجله کرد. فعالیت‌هایی که در بنیاد ملی مد و لباس اتفاق می‌افتد راه‌های چندین ساله را می‌پیمایند و باید کمی صبور باشیم  تا طرح‌های جدید بتوانند بازار مد و لباس را تکان بدهند.

منبع:فارس/انتهای متن/

درج نظر