60 سال زندگی با امام

از زندگی خانوادگی و خصوصی حضرت امام خمینی(ره) اگر بخواهیم بدانیم، باید کتاب «بانوی انقلاب، خدیجه‌ای دیگر» را بخوانیم؛ کتابی که حاوی خاطرات و تجربیات خانم خدیجه ثقفی، همسر حضرت امام از نزدیک به یک قرن زندگی پر فراز و نشیب و 60 سال زندگی مشترک با حضرت امام است.

0

کتاب «بانوی انقلاب، خدیجه‌ای دیگر» زندگینامه خانم خدیجه ثقفی، ملقب به «قدس ایران»، همسر حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، براساس دست نوشته‌ها و خاطرات، به کوشش برادر ایشان، علی ثقفی است.

کتاب، توضیح و تفصیل جامع و کاملی از پشت صحنه زندگی سیاسی و اجتماعی امام خمینی به خواننده ارائه می‌دهد که صحنه‌گردان این زندگی، همسر امام، خانم خدیجه ثقفی است.

 

60 سال زندگی با امام

خانم ثقفی با نزدیک به یک قرن زندگی پرفراز و نشیب خود که 60 سال از این زندگی را در معیت امام بوده و زندگی 20 ساله بعد از امام خمینی، مخزن بسیاری از خاطرات، گفته‌ها و تجربیات بود. مطالعه این کتاب می‌تواند الگوهای رفتاری مناسبی را در اختیار زن ایرانی قرار دهد.

این کتاب عمدتاً مبتنی بر دست نوشته‌های خانم ثقفی است که در دو کتابچه چهل برگی ـ حدوداً 100 صفحه‌ای ـ به خط خود اوست که اصل این نوشته‌ها در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) موجود است.

این دست نوشته‌های مرحومه ثقفی، به درخواست مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی، در سال 62 نوشته شده است.

این نوشته‌ها همراه با توضیح خانم ثقفی درباره دوران طفولیت و نحوه بزرگ شدنش، درباره پدر و مادر و مادربزرگ و درباره ازدواج و زندگی او در کنار امام، دوران تبعید و بعد از انقلاب، تا سال 62 است.

همچنین در یکی دو سال پایانی حیات مرحومه ثقفی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و برادرش، حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی، طی چند جلسه، گفت‌گوهایی با خانم ثقفی داشته‌اند که برخی از مطالب فصل پایانی کتاب، برگرفته از این گفت‌وگوهاست.

دست نوشته‌های خانم ثقفی عیناً در کتاب آمده است و با عرض کمتر، در کتاب گنجانده شده است تا تشخیص آن برای خواننده راحت باشد. نگارنده، بعد از آوردن مقداری از دشت نوشته خانم ثقفی، بنا به اقتضا، توضیحاتی را آورده است.

این توضحات نیز مستند است و نگارنده با استفاده از حافظه خود، اطلاعات اطرافیان، به خصوص دختران خانم ثقفی، آن‌ها را تنظیم و تدوین کرده است.

 

فصل های پایانی

اما دو فصل پایانی کتاب، با عنوان صفات ممتاز و معرفی خانواده، تنظیم شده است. فصل صفات ممتاز، حاوی خاطرات دیگران درباره صفات برجسته و حسنه خانم ثقفی است.

فصل معرفی خانواده، هم حاوی اطلاعات جامع و کاملی از شجره نامه امام خمینی، از اجداد پدری و مادری گرفته تا برادران و خواهران است و هم حاوی شجره‌نامه کامل خانم ثقفی، از اجداد پدری و مادری و معرفی خواهران و برادران و معرفی یک به یک فرزندان و نوه‌های امام و خانم ثقفی است.

به طور کلی، کتاب دارای بیانی  صمیمی،  نگاهی خالصانه و دارای پرداخت و جزئیات زنانه است که مطالعه آن برای زنان و دختران، جذاب و حاوی نکات آموختنی بسیاری است .

کتاب “بانوی انقلاب، خدیجه‌ای دیگر”  847 صفحه دارد و در سال 93 توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به چاپ رسیده است.

محبوبه جان نثاری /انتهای متن/

درج نظر