سیستان و بلوچستان بیشترین زندانیان مهریه را دارد

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت:استان سیستان و بلوچستان بیشترین زندانیان مهریه را دارد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، اصغر جهانگیر طی سخنانی در سی امین جشن  گلریزان ستاد دیه گفت: در حال حاضر قریب 15 هزار نفر زندانی با جرایم غیرعمد داریم که از این تعداد،  دو هزار نفر مشمولین و محکومین جرایم دیه هستند.

وی افزود: قریب 13 هزار نفر از کسانی  زندانیان جرایم مالی هستند که نزدیک  2800 نفر از انها محکومان مهریه هستند و بخشی محکومین نفقه و چک هستند که  با همت شما می توانند به جامعه برگردند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از سنت های حسنه در کشور ما نهادینه شد بحث کمک به هم وطنان و کسانی است که اسیب دیدند و نیاز به کمک دارند و امروز شاهدیم که بدست شما و پیگیری های ستاد دیه در طول سال های گذشته قریب یکصد هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شدند، خاطرنشان کرد: هر نفری که وارد زندان می شود علاوه بر خودش ، خانواده او هم از اسیب مصون نمی ماند لذا کمکی که شما می کنید در درجه اول علاوه بر اینکه زندانی را آزاد می کند، بلکه کمک به خانواده هایی است که با از دست دادن سرپرست های خود در معرض اسیب قرار می گیرند.

وی افزود: قریب به 15 هزار و  729  نفر اکنون زندانیان جرایم غیرعمد داریم که 7 درصد از جمعیت  زندان ها را تشکیل می دهند که از این دو هزار نفر که مشمول  جرایم دیه اند،  12 درصد متهم و 88 درصد محکوم اند.

وی افزود: 14 درصد از محکومین دیه میزان دیه ای که بدهکارند زیر مبلغ 20 میلیون تومان اند. 8 درصد بین 20 تا 50 میلیون تومان است و 6 درصد بین 50 تا 100 میلیون تومان و 65 درصد بین 100 تا 200 میلیون  تومان بدهکار دیه اند و بالاتر از 200 میلیون تومان 5 درصد افراد را شامل می شود. برای آزادسازی همه زندانیان مشمول و محکوم دیه مبلغ 223 میلیارد تومان نیاز است که بتوانند از  نعمت ازادی برخوردار باشند.

وی افزود:  از 2400 نفر  مشمولین و محکومین دیه، 206 نفر کسانی هستند که بیش از 5 سال در زندان بسر می برند و 181 نفر بین سه تا 5 سال است که به دلیل نداشتن دیه در زندان بسر می برند و  548 نفر  بین یکسال تا سه سال در زندان اند.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تعداد دقیق زندانیان جرایم مالی را ۱۳ هزار و ۳۰۵ نفر خواند و اضافه کرد: از این تعداد ۲۱ درصد بابت عدم پرداخت مهریه ،۶۶ درصد محکومیت مالی و ۵ درصد به خاطر ترک انفاق در زندان هستند.

به گفته جهانگیر از مجموع محکومان مهریه 292 نفر محکوم زیر ۱۰ سکه، ۱۴ درصد ۱۰ تا ۲۰ سکه و ۲۲۸ نفر نیز به پرداخت بیش از ۲۰۰ سکه محکوم هستند.

جهانگیر یادآور شد: از زندانیان مهریه،۱۶۴ نفر بیش از ۵ سال،۵۱۹ نفر سه تا ۵ سال و بیش از دو هزار نفر، یک تا سه سال است که در زندان هستند.

به گفته رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، استان سیستان و بلوچستان بیشترین زندانیان مهریه را دارد.

وی افزود: بیش از 60 درصد از جمعیت کیفری خانواده های متاهل اند و 9 هزار نفر کسانی اند که بیش از چهار فرزند دارند ودر زندان اند. در اواخر سال گذشته نیز قریب 700 نفر فرزندان زندانیانی که به دلیل نداشتن پول ترک تحصیل کرده بودند را توانستیم به پشت میزهای مدرسه برگردانیم.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در پایان خاطرنشان کرد: ما در اوایل سال گذشته توانستیم ده هزار همسر زندانی را شناسایی کنیم و از فروپاشی زندگی آنهاجلوگیری کنیم. همچنین 2500 فرزند زندانی که در معرض اعتیاد بود را شناسایی و با کمک های شما نجات یافتند.

/انتهای متن/

درج نظر