نشانه های هشدار دهنده سرطان پوست

علائم و نشانه هایی هشدار دهنده برای بیماری سرطان پوست یا همان ملانوما هست که که هرگز نبایستی نادیده گرفته شوند. قدم اول آن است که این علائم را بشناسید.

0

با توجه به اینکه بروز اکثر بیماری ها از راه پوست صورت می گیرد، پس بهتر است مراقبت های لازم در مورد پوست را بدانیم.

نهم ماه می در آمریکا روز جهانی سرطان پوست است. سرطان پوست اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان پذیر است، به شرط آنکه، به گفته پزشکان و متخصصان، بیماران همکاری لازم را انجام دهند.

 دکتر جولی کارن، متخصص پوست و دارای بورد تخصصی از نیویورک می گوید:

در صورت مشاهده لکه وخال که تغییر خاصی دارد، بر پوست خود فورا به پزشک مراجعه کنید و اطلاعات لازم را از دکتر خود به دست آورید.  زیرا  این نشانه ها از آنچه در بدن اتفاق می افتد  پرده برداری می کند.

علائم سرطان پوست عبارتند از : عدم تقارن، تغییراتی در رنگ ، اندازه و قطر خال های پوستی.

علاوه بر موارد ذکر شده، خارش، خونریزی و یا زخم می تواند در این مورد هشدار دهنده باشد.

به گفته دکتر دبرا واتنبرگ، متخصص پوست از نیویروک، یک پزشک و متخصص مجرب و ماهر پوست باید نقاطی از بدن را معاینه کند و آزمایش های لازم را انجام دهد که شاید شما هرگز فکرش را نمی کنید.

این نقاط عبارتند از : پوست سر، پلک چشم، پوست بین انگشتان دست و پا و پشت گوش ها.

حال با نشانه های اولیه ملانوما که همان سرطان پوست است شما را آشنا خواهیم کرد:

  • یک خال گوشتی عجیب روی بدن :

دقت کنید که آیا شما خال گوشتی عجیبی در بدن تان می بینید که شبیه سایر خال های بدن نباشد. خیلی از افراد خال هایی شبیه به زخم دارند که معمولا در ناحیه بازو و پشت دیده می شود. این نوع خال ظاهری کاملا متفاوت باسایر خال ها دارد که در علم پزشکی به این نوع خال “اردک کوچک زشت” یا “خال غیر معمول” گفته می شود. این نوع خال  می تواند عامل بیماری باشد.

به گفته دکتر واتنبرگ، بعضی خال هایی که شما به هنگام تولد بر روی بدن خود دارید، شاید بعدا سرطانی شوند.

  • خطوط تیره و سیاه عمودی روی ناخن:

دکتر کارن می گوید:

غالبا افراد تصور نمی کنند که شاید از طریق تغییرات به وجود آمده روی ناخن دچار سرطان شوند. توجه کنید که تغییرات ناخن در بین آفریقایی- آمریکایی ها شایع تر است. باب مارلی، خواننده 36 ساله ای بود که به دلیل وجود لکه سیاه در زیر ناخن درگذشت. ابتدا سرطان  به صورت نقطه ای تیره زیر ناخن شصت پای او بود که سپس کبد و سایر بخش های بدن باب را در برگرفت. سرطان پوست می تواند مانند نوار سیاه یا قهوه ای باشد که در طول ناخن دست یا پا امتداد پیدا می یابد و یا مانند تاول در زیر پوست ناخن رشد کند.

به گفته واتنبرگ ، به هنگام مراجعه به پزشک بهتر است لاک ناخن های خود را پاک کنید، زیرا این کار به تشخیص بیماری سرطان در صورت وجود، کمک خواهد کرد.

  • تاری دید و سرطان پلک چشم:

 دکتر ساپنا پاتل متخصص پوست در هوستون می گوید:

 دومین سرطان های رایج و معمول ، سرطان پلک چشم است. همان طوری که شما ممکن است خال گوشتی روی پوست خود مشاهده کنید، یک نقطه و یا لک می تواند در پشت چشم دیده شود. به گفته دکتر پاتل کمتر از نیمی از بیماران در واقع این علامت را دارند و دچار ضعف بینایی و تاری دید هستند.

  • جوش غرور و یا کورک که محو نمی شود:

سلول های سرطانی پوست می توانند فلس مانند باشند و یا شبیه جوشی هستند که پس از سپری شدن چندین هفته محو نمی شوند و از بین نمی روند و التیام نیافته و خوب نمی شوند. کورک یا جوش غرور نیز ممکن است پاک شود ولی دوباره در همان محل خود را نشان دهد و به هنگام فشار دادن چرکی از آن بیرون نمی آید.

 

  • خال گوشتی در کف پا:

افراد بسیاری هستند که خال های گوشتی خوش خیم در پاها و یا کف دستان خود دارند . اما آنها باید آزمایش بدهند مخصوصا  زمانی که خالی جدید و یا تغییر یافته در بدن شان پدید می آید.

دکتر پاتل تاکید کرد مشکل اساسی در اینجاست که این افراد گاهی به هنگام مشاهده خال یا لک در این نواحی، بی تفاوت هستند.

  • تجربه مشاهده تغییرات پس از برداشتن خال:

دکتر کارن می گوید:

 اگر خال خود را از طریق عمل جراحی برداشته اید و شاهد تغییر در رنگ و اندازه آن هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید، حتی اگر آن خال خوش خیم باشد.

اگراحساس درد در ناحیه ای که خال گوشتی را برداشته اید می کنید، با پزشک خود در میان بگذارید.

  • یک نقطه سیاه رنگ درون گونه ها:

دکتر پاتل می گوید:

 از جمله نواحی دیگری که شاید دچار سرطان پوست شوید: درون گونه ها، حفره های بینی، حفره مقعد و واژن است. به گفته دکتر پاتل هیچ یک از این علائم به دلیل تابش نور خورشید به وجود نمی آیند و ما مطمئن نیستیم که چرا افراد به این سرطان ها مبتلا می شوند. نکته مهم آن است افراد همیشه آزمایش های مربوط به غشای مخاطی را انجام دهند.

منبع: یاهوام اس ان/انتهای متن/

درج نظر