درخواست اردوغان از زنان ترکیه برای تولد سه فرزند

اردوغان نخست وزیر ترکیه با ارائه طرح ممنوعیت سقط جنین در ترکیه برای افزایش جمعیت ترک‌ها تلاش می‌کند.

1

سرویس خبر به دخت/

به گزارش زنان نیوز؛ بر اساس برخی گزارش‌ها اخیرا، گروهی از زنان ترکیه در شهر استانبول با برپایی تظاهرات و راهپیمایی نسبت به اظهارات اردوغان نخست وزیر این کشور مبنی بر جنایت بودن سقط جنین، واکنش نشان دادند.

زنان شرکت کننده در این تظاهرات با سردادن شعارهایی نظیر “سقط جنین حق ماست، این بدن مال ماست” اعتراض خود را به اقدام دولت حزب حاکم عدالت و توسعه برای ممنوع کردن سقط جنین و نیز عمل سزارین به جز در موارد حیاتی ابراز کردند.

این تظاهرات از سوی برخی تشکل‌های مردم نهاد و احزاب سیاسی مخالف دولت آنکارا و جمعی از مردان حمایت می‌شد.

اردوغان چندی پیش در سخنان خود بیان کرد: یک کودک را در حالیکه هنوز جنین و در بطن مادر خود است، قبل از اینکه به دنیا بیاید می‌کشید چه فرقی دارد که یک کودک را در بطن مادرش بکشید یا او را بعد از به دنیا آمدن بکشید، هر دو اقدام جنایت است.

اردوغان به نیاز همبستگی میان حزب خود و اتحاد با یکدیگر، ایستادگی و مقاومت در مقابل اینگونه اقدامات که قتل محسوب می‌شود، اشاره کرد و سقط جنین را یک طرح خائنانه برای حذف یک ملت از صحنه جهانی دانست.

وزیر خانواده ترکیه نیز طی سخنانی ابراز کرد: سقط جنین حقی است برای مادرانی که در خطر قرار می‌گیرند و در برخی مواقع برای حفظ جان مادران و حقوق زنان باید این عمل صورت بگیرد.

به دنبال مطرح شدن موضوع “ممنوعیت سقط جنین در ترکیه” موجی از مخالفت‌های احزاب و گروه‌های حامی حقوق زنان ایجاد شد و به همین دلیل روزنامه‌ها، نشریات موافق و مخالف دولت طی مدت یک هفته اخیر اقدام به درج مقالات و اظهار نظرات موافق و مخالف در رابطه با سقط جنین کرده‌اند.

نکته قابل توجه این است که سقط جنین حتی در آمریکا نیز تحت شرایط خاصی مجاز اعلام شده و به جز اروپای شمالی عمده کشورهای قاره اروپا مخالف سقط جنین هستند.

اطلاعات منتشر شده در‌خصوص سقط جنین توسط موسسه بررسی ارزش‌های اروپایی و جهانی مشخص می‌کند طی دهه 1990 تا 2008 میلادی در ترکیه  هر چه اعتقاد مردم به مذهب بیشتر شده مخالفت آنها با سقط جنین نیز بیشتر می‌شود.

محمد گورمز، وزیر امور دیانت ترکیه در پاسخ به مخالفت‌های گروه‌های لائیک،‌سقط جنین را جنایت و از لحاظ فقهی حرام خواند.

وی افزود: هر خانواده به تعدادی که می‌تواند باید فرزند داشته باشد و در غیر این صورت یک زوج می‌توانند راه‌های ممانعت از حاملگی را در پیش بگیرند که این راه‌ها از لحاظ فقهی جایز است.

گورمز سقط جنین را پیشگیری از حاملگی ندانست و گفت: سقط جنین حرام و جنایت است، نوزادان متولد نشده همانند دیگر انسان‌ها حق حیات دارند.

حزب اسلامگرای حاکم بر ترکیه در حال آماده سازی لایحه‌ای برای کاهش مهلت زمان سقط جنین است؛‌این عمل از سال 1983 در ترکیه قانونی بوده و به زنان اجازه می‌داد تا در 10 هفته اول جنین خود را سقط کنند اما بر اساس لایحه جدید پیشنهاد شده از سوی حزب عدالت و توسعه این مهلت به شدت کاهش می‌یابد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت مهلت سقط جنین به 4 یا 6 هفته کاهش خواهد یافت اما به احتمال زیاد این مدت 4 هفته خواهد بود.

اردوغان نخست وزیر ترکیه بارها از زنان کشورش خواسته تا دست کم 3 فرزند داشته باشند.

اما گروه‌های حامی زنان با این طرح مخالفت‌های جدی کرده و عنوان می‌کنند: زنان خودشان تنها کسانی هستند که می‌توانند در مورد وجود خود و سقط جنین تصمیم بگیرند، سقط جنین یکی از حقوق اصلی و بنیادی زنان است دولت به جای اینکه از فرزندانی که متولد شده‌اند حمایت کند شعار حمایت از کودکانی که هنوز متولد نشده‌اند را می‌دهد.

یکی از اهداف اصلی اردوغان در مخالفت با سقط جنین افزایش جمعیت ترکیه است، دولت این کشور کنوانسیون اروپایی مبارزه با خشونت علیه زنان را امضا کرده است واین کمیته از مسئولان ترکیه می‌خواهد تا اجازه ندهند که تصویب ممنوعیت سقط جنین موجب افزایش خشونت‌های جنسی علیه زنان یا افزایش خطر برای سلامتی زنان شود.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (1)