آمار 4 میلیونی متقاضیان اهدا باید تبدیل به 40 میلیون شود

31 اردیبهشت روز اهدای عضو است. دیروز در جشن نفس که به همین مناسبت برگزارشد، از ربات تلگرامی اهدای عضو پرده برداری شد تا از این به بعد افراد از طریق همین سایت عضو انجمن اهدای عضو شوند و کارت هم دریافت کنند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان از این اقدام مهم و دیگر فعالیت های مثبت این انجمن با خبرنگار به دخت سخن گفته است.

0

31 اردیبهشت مصادف با روز اهدای عضو در کشور است. سالانه اهدای عضو منجر به نجات جان بیماران بسیاری در آستانه مرگ می شود. فرهنگ نکویی که با اخلاقیات افراد گره خورده ودر دین اسلام بسیار به عنوان« ایثار» سفارش شده است، امروز به نسبت چند سال گذشته  جای بیشتری در تفکر افراد باز کرده است لیکن همچنان نیازمند آماده سازی فرهنگی به منظورارتقای  سطح فرهنگ وافزایش آمار اهدای عضو در کشور هستیم .

دکتر کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در آستانه این روز از فعالیت های مثبت این انجمن وموانع پیش رو با خبرنگار به دخت به گفتگو نشسته است.مطلب زیر حاصل گفتگوی ما با ایشان است.

 

رشد آمار اهدا نسبت به 12 سال گذشته

کتایون نجفی زاده در خصوص وضعیت اهدای عضو در ایران گفت:

به دلیل تفاوت جمعیتی در کشورهای مختلف به منظور مقایسه میزان اهدای عضو تعداد موارد اهدای عضو در یک میلیون نفر تعریف می شود. در اکثرکشورهای  اروپایی این میزان بالای بیست در میلیون است. اسپانیا بالاترین کشور در زمینه اهدای عضو است که آمار اهدای عضو در این کشور 35 در میلیون نفر است. در ایران در حال حاضر حدود 9/10 در میلیون است که نسبت به 12 سال گذشته این میزان افزایش قابل توجهی داشته است.  در سال 84 این آمار 7/1 در میلیون بوده است . نکته مهم این است که با این تعداد تصادفات در کشور با محاسباتی که صورت گرفته است، اهدای عضو قابل قبول در کشور باید چهار برابر این میزان باشد یعنی رقمی بالای 40 در میلیون.

 

مرگ روزانه 7 تا 10 نفر بیمار

وی افزود:

محاسبه دیگری که بر روی موارد مرگ مغزی صورت گرفت مشخص شد بیش از 5 تا 8  هزار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که بر طبق آمار جهانی نصف این میزان حائز شرایط اهدای عضو هستند. درحال حاضر یک چهارم موارد مناسب به اهدای عضو منجر می شود  واین امر دلایل متفاوتی دارد. اولین نکته این است که برای دستیابی به این هدف وبا توجه به اسلامی بودن جامعه ما که افراد در دین سفارش به ایثار شده اند، این شایسته نیست که تنها یک چهارم موارد مرگ مغزی مناسب برای اهدا را اهدا کنیم ومابقی افراد  اعضای مناسب برای اهدا را به زیر خاک ببرند وروزانه 7 تا 10 نفربیمار به دلیل نبود عضو پیوندی از بین بروند.

4 میلیون دارنده کارت اهدای عضو

دکتر نجفی زاده در خصوص ارتقای  فرهنگ اهدا در کشور اظهار داشت:

فعالیت های مهمی در این خصوص می توان انجام داد؛ وزارت بهداشت فعالیت های مثبتی در این زمینه انجام داده است واگر همت بیشتری صورت گیرد به این صورت که دانشگاه ها فعالیت خود را در زمینه فراهم آوری اعضا بیشتر کنند، قطعا تعداد موارد اهدا بالا تر می رود. مسأله دیگر این است که فرهنگ اهدای عضو در جامعه باید بالاتر رود؛ گرچه فرهنگ سازی خوبی انجام شده است لیکن هنوز ما باید به ارتقای این فرهنگ همت داشته باشیم. الان تعداد بزرگسالان واجد شرایط برای دریافت کارت اهدا 40 تا 50 میلیون هستند ولی  تنها 4 میلیون به طرق مختلف کارت اهدای عضو را دریافت کرده اند. در آمریکا 46 درصد مردم تمایل خود را به اهدای عضو دعوت کرده اند ودر انگلیس یک سوم بزرگسالان داوطلب اهدای عضو هستند متأسفانه در ایران تنها 4 میلیون نفر ابراز تمایل کرده اند. پس  نیاز به فرهنگ سازی بیشتری هست. برای رسیدن به این امر لازم است تمام ارگان های فرهنگی دست به دست هم دهند تا فرهنگ جامعه را در این مورد بالا ببرند وکاری کنند تا اطلاعات صحیح در اختیار مردم قرار گیرد واطلاعات نادرست حذف شود. به طور مثال زمانی که در فیلمی نمایش داده می شود که اعضای مرگ مغزی خرید وفروش می شوند ویا در فیلمی این برداشت غلط اشاعه می یابد که بیمار مرگ مغزی زنده می شود، قطعا این باعث می شود مردم در زمان مناسب پاسخ درستی ندهند ونتوانند تصمیم به اهدای عضو عزیز خود گیرند.

 

اهدای عضو را به اندازه فوتبال می شناسند

وی افزود:

در کشوری مثل اسپانیا که آمار اهدای عضو بالاست، مردم به همان اندازه که فوتبال کشور را می شناسند از شرایط اهدای عضو ومطالب مربوط به آن آگاه هستند. این اقدام اشتباه است که فقط در لحظات حساسی که خانواده در آستانه از دست دادن عزیز خود قرار گرفته است وشرایط بدی دارد، در خصوص اهدای عضو فرهنگ سازی ودرخواست داشته باشیم؛ بلکه  ضرورت دارد خانواده ها از قبل آمادگی این کار  را داشته باشند وبتوانند تصمیم مناسب گیرند.

 

تأسیس انجمن اهدای عضو ایرانیان

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران در خصوص فعالیت های این انجمن گفت:

واحدهای فراهم آوری اعضا وارگان های درگیربا موضوع اهدای عضو به حدی با این مسأله درگیر هستند ومشکلات خاص خود را دارند که نمی توانند در خصوص فرهنگ سازی فعالیت قابل قبولی داشته باشند. به همین دلیل انجمن اهدای عضو ایرانیان با کمک بزرگان اهدا وپیوند کشور تأسیس شد تا تنها بر این مسأله تمرکز کند، یعنی فرهنگ سازی منسجم در زمینه اهدای عضو، توان بخشی خانواده های اهدا کننده ومددکاری آنها وتمرکز بر آموزش مدون تیم های فراهم آوری اعضا وحمایت از پژوهش های انجام شده در اهدای عضواز وظایف تعریف شده این انجمن است. از سال گذشته که انجمن شروع به کار کرده است افتخارات خوبی به دست آورده برای مثال به مدت 10 سال مراسم جشن نفس در بیمارستان ها برگزار می شد ویک سال هم با حمایت وزارت بهداشت برگزار شد و دوسال است که این مراسم توسط انجمن صورت می پذیرد و تفاوت ها قابل لمس است. الان خوشبختانه این جشن بسیار آسان تر وبا شکوه تر برگزار می شود.

مددکاری خانواده های اهدا کننده

وی در ادامه افزود:

در این انجمن امکان رایزنی با ارگان های مختلف وجلب اسپانسر بسیار سهل تر است.

از طرفی آموزش مدون تیم های فراهم آوری اعضای انجمن بسیار موثر انجام می شود به طوری که توانستیم هشت استان را در این خصوص  آموزش مدون دهیم؛  از آموزش امام جمعه ها، استانداران ومسئولین صدا وسیما گرفته تا کادر پزشکی درگیر در اهدای عضو و دانشجویان، داوطلبین از این آموزش های یک هفته ای برخوردار شدند که حدود 500 نفر در هر دوره توجیه شدند. از طرف دیگر فعالیت های انجمن در زمینه مددکاری خانواده های اهدا کننده شروع شده است که بسیار منسجم عمل می کند و سعی دارد قوانین حمایت از خانواده های اهدا کننده را (البته نه حمایت مالی ) بخوبی اعمال کند و هم به  شناسایی  و حل مشکل خانواده ها وتوانمندسازی شان از راه هایی مثل اشتغال وبیمه بپردازد.

ثبت نشان تمایل به اهدای عضو بر گواهینامه رانندگی

دکتر نجفی زاده ضمن اشاره به تلاش این انجمن در به ثبت رساندن نشان تمایل به اهدای عضو بر روز گواهینامه رانندگی اعضای متقاضی عنوان کرد:

خوشبختانه این مسأله بسیار منسجم در حال پیگیری است ودرخواست آن در هیأت دولت در حال پیگیری است ومنتظر تصویب لایحه وتصویب نهایی هستیم. از طرف دیگر انجمن در طی جلساتی  که با آموزش و پرورش برگزار کرده است خواهان ورود موضوع اهدای عضو ومرگ مغزی در کتب درسی دانش آموزان شده است. این پیشنهاد از جانب مولفین کتب درسی دانش آموزان که از خبره ترین افراد در ارتقای فرهنگ در دانش آموزان هستند داده شد وامسال انشاءالله شاهد این موضوع باشیم که کودکان ونوجوانان از این سنین با این مفاهیم آشنا باشند نه اینکه در موقع حادثه تلاش برای این فرهنگسازی  کنیم.

پرده برداری از ربات اینترنتی اهدای عضو

وی تصریح کرد:

الا ن برای ما مهمترین مسأله  فرهنگ سازی برای هدای عضو است تا آمار 4 میلیونی متقاضیان اهدا  تبدیل به 40میلیون شود. تصمیم گیری برای خانواده فردی که مرگ مغزی شده است قطعا دشوارتر از این است که خود فرد ازقبل از هر حادثه ای داوطلب  اهدای اعضای خود باشد تا از این راه جان بیمارانی را نجات دهد وباقیات وصالحاتی هم از خود به جای گذارد. ما باید به مردم تفهیم کنیم که  شایسته نیست  به دلیل عدم آگاهی از امکان اهدای عضو، انسان های دیگر را از موهبت حیات و درمان محروم کنند. بنابراین افراد بهتر است از قبل نظر خود را راجع به این موضوع به اطرافیان اعلام کنند و به صورت شفاهی ویا با عضویت در انجمن اهدای عضو ودریافت کارت اهدا زمینه این حرکت خداپسندانه را خودشان در موقع حیات شان فراهم کنند. در حال حاضر این کار هم به صورت مراجعه حضوری وهم ازطریق سایت های ما امکان پذیر است.

خوشبختانه در وزارت بهداشت با ایجاد سامانه «ehda.center» این کار سهولت بیشتری یافته است. سابقا دریافت کارت سخت تر بود وافراد برای این موضوع مجبور به مراجعه حضوری بودند واز طرفی اطلاعاتی که ثبت می شد بصورت اطلاعاتی موضعی فقط در سطح یک دانشگاه خاص بود ولی الان در این سامانه جدید ملی، اطلاعات افراد در تمام ایران قابل دسترسی است وافراد می توانند با ثبت نام در سایت اهدای عضو و گرفتن کارت از این سایت، تصویر کارت شان را ببینند و برای خودشان چاپ کنند. دیگر احتیاجی به مراجعه حضوری برای عضویت و گرفتن کارت ندارند.

دکتر نجفی زاده در انتها گفت:

خبر خوبی که در آستانه روزاهدا داریم این است که در سی ویکم اردیبهشت در مراسم جشن نفس از ربات فضای مجازی انجمن پرده برداری می شود واین ربات شروع به کار می کند.از طریق این ربات افراد می توانند از طریق آدرس اینترنتی  کارت اهدای عضو را دریافت کنند ودر این خصوص دسترسی آسان داشته باشند.

آدرس دقیق این سایت هم این است:

ehdaye ozv_bot@

/انتهای متن/

درج نظر