ای خواهر، سیرت زیبا بیار!

این روزها تصاویر تبلیغاتی برخی از بانوان کاندیدای شورای شهر در بعضی شهرهای کشورکه اگر چه ظاهرا محجبه هستند، ولی افراط در خودآرایی و ظاهر گرایی دارند، متاسفانه این فکر مرتجعانه را در مورد زنان مطرح می کند که باز هم ارزش زنان به ظاهر زیبای آنهاست!

0

مشکات سخاوتی/

حضورپرشمار بانوان در انتخابات شورای شهر به عنوان کاندیدا قطعا کاری قابل تحسین است. حداقل برای ما خانم ها دیدن پوسترهای تبلیغاتی بانوان در سطح شهر، خوشایند و انرژی زاست و امید به جوشش و فعالیت اجتماعی و مدنی زنان را  به ما نشان می دهد که روز به روز در جامعه قوی تر می شود. بعید است این روزها خانمی از کنار پوستر و بنر تبلیغاتی یک کاندیدای زن به راحتی عبور کند و آن را نخواند.

این حضور را زنان ما حاصل  امنیت کافی و شرایط اجتماعی خوب نسبت به خیلی از کشورهای همسایه و برخی کشورهای دنیا می دانند؛  حضوری که در سایه کسب دانش و مهارت های کافی و مثبت دارد زنان را به رده های قابل قبولی می رساند و ثابت می کند که زنان جامعه ما می توانند در بسیاری عرصه ها موفق و قابل اعتماد ظاهر شوند.

اما در این میان یک مسأله هم هست؛ آنچه این روزها نظر بسیاری از افراد را نسبت به حضور بانوان به عنوان کاندیدای شورای شهر جلب کرده، تصاویر تبلیغاتی برخی از بانوان  است که اگر چه ظاهرا محجبه هم هستند، ولی به خاطر افراط در خودآرایی و ظاهر گرایی مفرط متاسفانه این فکر مرتجعانه را در مورد زنان مطرح می کند که باز هم ارزش زنان به ظاهر زیبای آنهاست و در سایه چنین ارزشی است که به دنبال رای مردم هستند و این جفایی است به خطی که در طول سال های انقلاب برای رشد زنان تعریف شده که ملاک این رشد، آگاهی و ایمان و توانمندی علمی و عملی و عقلی بوده است.

در حالی که در این سال ها  زمینه ی خوب و سالمی در کشورمان برای فعالیت اجتماعی بانوان ایجاد شده که البته این زمینه ها بدون زحمات  و فعالیت های بسیاری از افراد آگاه و مسئول و دلسوز در عرصه ارتقای جایگاه بانوان قابل تحقق نبود،  بهتر نیست زنانی که این پتانسیل و ظرفیت بالا را برای نماینده مردم بودن در این جامعه دارند، از این ظاهرگرایی دست بردارند و به این باور برسند که:

 صورت زیبای ظاهر هیچ نیست                                            ای برادر[خواهر] سیرت زیبا بیار

ناگفته نماند مرتب و منظم و آراسته بودن به همراه داشتن حجاب اسلامی- چه چادر و چه  مانتو- برای هر خانمی مخصوصا وقتی قرار است مسئولیتی اجتماعی بعهده بگیرد، نه تنها بد نیست، بلکه  خیلی هم  پسندیده و قابل قبول است. منظور نظر ما قطعا بی نظمی و شلختگی و نفی داشتن ظاهری  معقول و مقبول نیست، بلکه حرف این است که شرط این که زنی به صحنه فعالیت اجتماعی بیاید کارآمدی و دانش و توانمندی است همراه با نظم و ترتیب و آراستگی که با  سادگی و دوری از تجمل و خودآرایی جمع شده است.

قطعا جامعه و مردم ما برای انتخاب اعضای شورای شهر دنبال چنین عناصری در میان زنان هستند و نه کسانی که شاید به دلیل نبود سوابق تحصیلی و اجرایی کافی به ظاهرگرایی افراطی و خودآرایی و نمایش زیبایی های فیزیکی خود  متوسل می شوند.

چنین حضوری نه تنها مایه رشد و بالندگی زنان نیست بلکه به نومعی توهین به زنان است و همین طور توهین به شعور مخاطزبانی که قرار است به این زنان رای بدهند تا برای یک کار جدی اجتماعی انتخاب شوند و به میدان بیایند.

البته این روزها در در فضای واقعی اجتماعی و هم در محیط های مجازی این مسأله بقدری زننده و ناصواب جلوه کرده که چنین تصاویر تبلیغاتی سوژه و دستمایه طنز و خنده شده است.

البته خوشبختانه فضای غالب در زنان کاندیدای شورای شهر چنین نیست و این انتقاد متوجه بخش کوچکی از این کاندیداهاست.

به امید اینکه در دوره های بعدی همه بانوان علاقمند به حضور در عرصه های اجتماعی و سیاسی به این باور برسند که قدم نهادن در جایگاه اجتماعی و به میان مردم آمدن و رسیدگی به حل مشکلات آن ها ، با یک پوستر تبلیغاتی نمایشی مقدور نیست  و دریابند که امروزه بیشتر از هر زمان دیگری به بانوانی خردمند و هوشیار نیازمندیم که زیبا بیاندیشند و عمل کنند.

 

/انتهای متن/

درج نظر