تاكوی نرم، تاکوی برشته

نان تاكو یک نوع نان مکزیکی است که خيلي راحت ميشه درست کرد و براي صبحونه يا غذاهاى نوني ازش استفاده كرد. به خانواده نشون بديد كه حتي نون رو هم ميشه تو خونه پخت و هيچ نيازي به نونوايي هم نداريد، بعدا انواع نان هاي فانتزي را هم يادتون ميدم.

0

جانان فرزان/

تاكو دو مدل داره: نرم كه بهش ميگن “سافت تاكو” و سفت يا برشته كه اسمش ميشه “هارد تاكو” .

من هر دو مدلش رو درست كردم كه مامان بزرگم هم راحت بتونن از مدل نرمش بخورن و بقيه خانواده هم مدل برشته اش رو بيشتر دوست داشتند؛ چون حس خوب چيپسى داره.

تاكو از سه قسمت تشكيل شده: نان،مواد گوشتى،سالاد.

اول نان تاكو كه اسمش تاكو شل (پوسته تاكو  شبيه صدف است )و بهش ترتيلا(ترتيا در تلفظ اصليش)رو خدمت تون ميگم كه خيلي راحته و ميشه براي صبحونه يا غذاهاى نوني ازش استفاده كرد. به خانواده نشون بديد كه حتي نون رو هم ميشه تو خونه پخت و هيچ نيازي به نونوايي هم نداريد، بعدا انواع نان هاي فانتزي را هم يادتون ميدم.

 

مواد لازم براي ترتيلا(ترتيا)

آرد سفيد : يك پيمانه

آب ولرم : نصف ليوان

 روغن: یک چهارم ليوان

خمير مايه فوري

نمك: يك قاشق چاي خوري

شكر : يك قاشق چاى خورى

طرز تهیه:

اول خمير مايه رو مي ريزيم روي آب ولرم و نمك و شكر هم مي پاشيم روش در ظرف رو مي ذاريم تا گرم بمونه.

بعد از ١٠ دقيقه آرد رو بهش اضافه مي كنيم و روغن تا جايي كه به دست نچسبد.

مثل يك توپ گردش مي كنيم و در يك ظرف دربسته قرار مي ديم تا بمدت نيم ساعت استراحت كنه،خيلي نياز به استراحت نداره.

بعد به توپ هايي به اندازه گردو ازش چونه مي گيريم.

يك ماهيتابه چدن يا تفلون رو داغ داغ مي كنيم بدون حتي قطره اى روغن، خميرها رو با وردنه به قطر يك ميليمتر باز مي كنيم تا گرد گرد شود و بعد مثل يك شاطر نانوا حرفه اي پهنش مي كنيم كف ماهيتابه  و بعد روى ديگرش.

آن را لاى سفره ميذاريم تا خشك نشود.

مواد گوشتى تاكو:

گوشت چرخ كرده ٢٠٠:گرم

پياز: يك عدد

فلفل دلمه اى: يك عدد

پودر زيره :يك قاشق چاى خوري

پودر سير: يك قاشق چاى خوري

نمك و فلفل و آويشن و ادويه دلخواه :به ميزان لازم

همه مواد را تفت م يدهيم و ادويه ها را تنظيم مي كنيم و توش اضاه می کنیم و خلاص.

سالاد مخصوص تاكو

سالاد خاصى نيست همون سالاد كاهو كه با انواع كاهو ها ميشه درست كرد و گوجه و خيار شور وروغن زيتون و آبليمو و سس تند مزه دار را مخلوط مي كنيم و كمي هم پنير چدار.

تاكوى نرم رو با همون نون هايي كه از لاي سفره در مي آوريم مواد گوشتى رو اول مي ريزيم و از سالاد روي آن مي گذاريم به سرعت مي پيچيم و كنار هم مي چينيم و سرو مي كنيم.

 براى تاكو برشته يا هارد تاكو اول لازمه كه مقداري روغن در ماهيتابه بريزيم و نون رو از وسط تا كنيم و با چنگك نگه داريم لايه رويى رو تا سرخ بشه و ترد ترد بشه و نصفه ديگر را هم همين طور، جوري كه وقتي نان سرخ شد مثل صدف لايه آن باز بماند تا از مواد گوشتي و سالاد وسطش را پر كنيم.

تاكو انواع مختلفى داره و هيچ محدوديتي در مواد گوشتي آن نيست ،انواع گوشت هاى سرخ شده يا مرغ يا ماهى يا سبزيجات را مي توان جايگزين كرد و تمام ذائقه ها و سليقه ها را از خوردن این غذاى مكزيكي به راضی راضی کرد.

/انتهای متن/

درج نظر