دو نگاه متفاوت نسبت به بیمه مهریه

دبیر کل جامعه فاطمیون گفت: «بیمه مهریه» راهکار موثری برای حل مشکلات مهریه نیست؛ بلکه لازم است در این زمینه قوانین اصلاح شود و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

5

سرویس اجتماعی به دخت/

طاهره رحیمی در گفت‌وگویی در مورد مهریه اظهار کرد: به منظور رساندن میزان مهریه به حد معقول و منطقی باید قوانین خود را اصلاح و به فرهنگ‌سازی توجه کنیم تا مردان به این باور برسند که مهریه به محض جاری شدن خطبه عقد، قابل مطالبه است و مرد باید مهریه را بدون هیچ دعوایی بپردازد. در این شرایط قطعا مردان به میزان توانایی و داشته‌های خود زیر بار مهریه می‌روند و زنان نیز بیش از توانایی همسر خود از او مهریه‌ای مطالبه نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: بر اساس آیه ۲۰ سوره نساء، خداوند می‌فرماید اگر به اندازه پوست گاو پر از طلا مهر زنان کرده‌اید، از آن نکاهید مگر آنکه زن از روی میل و رغبت مهریه خود را ببخشد.

این فعال حقوق زنان با بیان این که اسلام با دو هدف برای زن مهریه و صداق تعیین کرده است، تصریح کرد: مهریه نشانه محبت مرد به زن و باعث دلگرمی و دلخوشی زن است. علاوه بر آن پشتوانه اقتصادی برای او محسوب می‌شود تا بتواند از نظر اقتصادی استقلال داشته باشد و اگر قصد کار کردن بیرون از خانه را داشته باشد، هدفش خدمت به اجتماع باشد، نه برآورده کردن نیازهای اقتصادی.

وی افزود: متاسفانه در جامعه ما تنها هنگام مرگ یا طلاق بحث مهریه زن مطرح می‌شود. علاوه بر آن قوانین دست و پا گیر درباره طلاق زنان باعث شده است که زنان از مهریه به عنوان تنها اهرم قدرت اقتصادی استفاده کنند.

این کار‌شناس ارشد حقوق زن در اسلام با اشاره به دلایل بالا بودن مهریه دختران، گفت: چون زنان به مهریه به عنوان تنها اهرم قدرت خود می‌نگرند ، سعی می‌کنند مهریه بالایی را از شوهر خود مطالبه کنند.

رحیمی در ادامه گفت: اگر زنی قصد داشته باشد که در طول زندگی مشترک بخشی از مهریه خود را مطالبه کند، این کار به معنای خاتمه زندگی مشترک از سوی همسرش تلقی می‌شود. متاسفانه مردان به مهریه به عنوان یک دین و طلب نگاه نمی‌کنند. به همین علت به راحتی زیر بار مهریه‌های سنگین می‌روند؛ چون معتقدند که مهریه را کی داده و کی گرفته؟

وی در پاسخ به این پرسش که لازم است کدام بخش از قوانین اصلاح شود، اظهار کرد: لازم است قوانین طلاق اصلاح و راه‌های اثبات عسر و حرج آسان‌تر شود و در صورت اثبات آن زن به مدت طولانی بلاتکلیف باقی نماند. زمانی که مرد وظایف همسری خود را انجام نمی‌دهد، چرا زن باید مدت طولانی معلق باشد تا بتواند طلاق قضایی بگیرد؟ در این شرایط تکلیف نیازهای عاطفی، جسمی و جنسی زن چه می‌شود و اگر زن به فساد کشیده شود، گناه آن بر گردن کیست؟

دبیر کل جامعه فاطمیون با اشاره به دیدگاه اسلام درباره طلاق زنان اظهار کرد: خداوند درآیه ۲۳۱ سوره بقره می‌فرماید: “زنان خود را به نیکویی نگهدارید یا به نیکویی‌‌ رها کنید. بنابراین نباید زن را به مدت طولانی معلق گذاشت.”

وی تاکید کرد: متاسفانه حتی در طلاق خلع (طلاقی که زن مهریه خود را به علت انزجار از مرد می‌بخشد) هم زن سال های سال برای گرفتن طلاق معطل باقی می‌ماند. این در حالیست که مرد در طی این مدت از نظر شرعی منعی برای ازدواج دائم یا موقت ندارد.

رحیمی درپایان اظهار کرد: متاسفانه در قوانین مدنی ما به این مسئله توجه نشده است که زن نباید به خاطر درخواست طلاق، معلق بماند. مرد می‌تواند هر وقت که مایل باشد زن را، حتی بدون دلیل موجه و منطقی طلاق بدهد، اما زن حتی در صورت عسر و حرج و اثبات تحمل سختی در زندگی مشترک باید سال های سال برای گرفتن طلاق خود در دادگاه‌ها دوندگی کند. در این سال‌ها زن طراوت، جوانی و شادابی و فرصت‌های ازدواج مجدد را از دست می‌دهد.

اما فاطمه آلیا نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی،در گفتگوی دیگری ضمن این که بیمه مهریه را روشی برای جلوگیری از بروز اختلافات در خانواده‌ها دانست، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع مهریه در ایجاد اختلاف در نهاد خانواده نقش دارد.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ بیمه در کشور، اظهارکرد: در هر کشوری صندوق‌های بیمه‌ای اتفاقاتی را پوشش می‌دهند که به خانواده‌ها فشار وارد می‌کند.

وی افزود: مطرح شدن بیمه مهریه و جهیزیه در کشور اشکالی ندارد؛ چرا که در حال حاضر مهریه و جهیزیه موانع تشکیل خانواده هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که لازم است مشکلاتی مانند مهریه و جهیزیه به صورت ریشه‌ای حل شوند، عنوان کرد: در صورتی که زندگی بر روی پایه‌های اساسی و بنیادین خود بنا شود، در این صورت مهریه و جهیزیه نمی‌تواند در متزلزل کردن آن نقشی داشته باشد، اما تا زمانی که با فرهنگ سازی به این نقطه برسیم،لازم است تا راهکارهایی برای جلوگیری از اختلاف و تنش اندیشیده شود که بحث بیمه مهریه نیز در این راستاست.

آلیا در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بیمه مهریه در دامن زدن و رواج مهریه‌های بالا موثر است یا خیر، گفت: هر طرحی مزایا و معایبی دارد. ضروری است حتی در زمینه بیمه مهریه نیز فرهنگ سازی شود تا از بروز معایب این چنینی جلوگیری شود.

ایسنا/انتهای متن/

نمایش نظرات (5)