توانمندی های خانم ها در شورا باید متناسب با نیازهای شهر باشد

شورای شهر چه نقشی در مدیریت شهری مخصوصا در حوزه زنان و خانواده دارد؟ اعضای شورا چقدر نیازهای زنان شهری را می شناسند؟ زنان در شورای شهر چقدر در دیدن و براوردن این نیازهای زنان نقش دارند؟ به بهانه 9 اردیبهشت روز شوراها، این سوالات را از باسابقه ترین بانوی عضو شورای شهر تهران که جانباز جنگ تحمیلی است و دکترای بهداشت باروری دارد، پرسیدیم.

0

در واقع نیاز به داشتن شورای شهر وقتی جدی به نظر رسید که نیاز به نهادی ناظر بر عملکرد شهرداری و انتخاب شهردار و همچنین بررسی مشکلات مردم در شهرها خود را نشان داد. برای شناخت بیشتر جایگاه شوراها در زندگی مردم و به طور مشخص کارهایی که در حوزه زنان و برای زنان شهری انجام می دهند، با باسابقه ترین بانوی عضو شورای شهر تهران صحبت کردیم. متن زیر حاصل گفت و گوی به دخت با دکتر معصومه آباد است.

معصومه آباد، جانباز جنگ تحمیلی است و دکترای بهداشت باروری از دانشگاه شهید بهشتی دارد. همچنین اثر معروف او کتاب «من زنده ام» از خاطرات او در دوران اسارتش حکایت می کند. حساسیت های شورای شهر  و روند کاری آن  را به خوبی می شناسد و به گفته خودش به خوبی توانسته تناسبی را بین مسئولیت های اجتماعی و نقش های خانوادگی و نقش مادری ایجاد کند. او هم اکنون سه دختر دارد که دونفرشان پزشک هستند. می گوید نیازهای کمی فرزندانم به حضور مادر به خصوص در دوران کودکی را با حضور کیفی برآورده کنم.

 

خانم دکتر آباد، شورای شهر تا چه میزان می تواند در مدیریت شهری نقش داشته باشد؟

  • شوراها محصول تفکرات کارشناسی شده و علمی هستند که به دنبال تمرکز زدایی از دولت ها و سبک کردن کارهای حاکمیت هستند. این نهاد مردمی و مدنی با شروع انقلاب اسلامی تشکیل شد و نیازسنجی نشان داد که نمایندگان هر شهر باید توسط مردم همان شهر انتخاب شوند تا متوجه مشکلات محلی بوده و تصمیمات محلی بگیرند. به نظرم با گذشت زمان و نسبت به زمان شروع کار شورا، قابلیت های آن  در هر دو سطح کیفی و کمی به بلوغ قابل توجهی رسیده است. همچنین اثرگذاری شورا در شهرها بسیار مطلوب بوده به طوری که مجلس در دوره چهارم تصمیم گرفت تا تعداد اعضای شورای شهر را افزایش دهد تا توجه بیشتری به مشکلات محله و منطقه ها صورت بگیرد.

به صورت خاص حضور زنان در شوراهای شهر چقدر می تواند مدیریت شهری را با توجه به مطالبات خاص زنان پیش ببرد؟

  • جنس فعالیت شورا، فرهنگی و اجتماعی است و همین نگاه باعث می شود تا علاقه مندی زنان برای شرکت در انتخابات شوراها و فعالیت در همه کمیسیون ها بیشتر شود. این موضوع هم در ابعاد جنسیتی و مطالبات زنان و دختران و هم در نگاه تخصصی به مسائل کلان و عمومی شهر موثر بوده است. از طرفی تفاوت مهم نگرشی که زنان به مسائل و پدیده های شهری دارند، ضرورت حضور این قشر را در شوراها بیشتر می کند.

 

جنس فعالیت شورا، فرهنگی و اجتماعی است و همین نگاه باعث می شود تا علاقه مندی زنان برای شرکت در انتخابات شوراها و فعالیت در همه کمیسیون ها بیشتر شود

 

با توجه به کارنامه عملکرد شورای شهر تهران، «کارنامه زنان» چه میزان برای بهبود وضع زنان تهرانی مثبت بوده است؟

  • نظرم را بگذارید در قالب مثال عرض کنم؛ یکی از کارهای شورا اختصاص دادن سهم قابل توجهی از فضاهای شهری ا به زنان بود و طبق آمارهای ما، روزانه هفت هزار نفر به پارک های ویژه بانوان مراجعه می کنند که این نشان می دهد که چقدر این کار مهم بوده است. این اقدام برای بیشتر شدن رفاه زنان و تفریح سالم و نشاط این قشر بوده است.

 

 مطالبات زنان و دختران و هم در نگاه تخصصی به مسائل کلان و عمومی شهر موثر بوده است. از طرفی تفاوت مهم نگرشی که زنان به مسائل و پدیده های شهری دارند، ضرورت حضور این قشر را در شوراها بیشتر می کند.

 

ایجاد ۱۸ مجموعه شهربانو در مناطق مختلف شهر و به کارگیری ۷۹۰ نفر نیرو در آن ها هم در حوزه خدمات تفریحی-رفاهی و هم در ایجاد اشتغال موثر بوده است. علاوه بر این راه اندازی ۱۵۸ سالن ورزشی چندمنظوره تحت عنوان ایستگاه های سلامت برای اهمیت قائل شدن به ورزش همگانی، راه اندازی خانه اسباب بازی، اماکن مهارت آموزی برای پیشگیری از طلاق، برنامه های متعدد برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، توانمند سازی 10 هزار زن سرپرست خانوار، ایجاد مراکز بازپروری برای زنان معتاد از کارهای اساسی برای بهبود مسائل زنان شهر و به دلیل حضور فعال زنان در شورای شهر بوده است که در شورا مصوب و در شهرداری تهران اجرا شد.

 

 ایجاد ۱۸ مجموعه شهربانو ، راه اندازی ۱۵۸ سالن ورزشی چندمنظوره، خانه اسباب بازی، اماکن مهارت آموزی برای پیشگیری از طلاق،  توانمند سازی 10 هزار زن سرپرست خانوار، ایجاد مراکز بازپروری برای زنان معتاد از کارهای اساسی برای بهبود مسائل زنان شهر بوده است که به دلیل حضور فعال زنان در شورای شهر و در شهرداری تهران اجرا شد.

 

چه میزان از این کارها در شهر تهران ، برای زنان اثباتی و مثبت بوده است؟

  • ببینید تمام مواردی که گفتم برای شهروندان عادی و سالم است که دچار آسیب های اجتماعی نیستند، یعنی رویکرد ما پیشگیرانه بوده است. مسائل زنان سرپرست خانوار وکمپ های ترک اعتیاد بانوان و چند کار دیگر بوده که برای آسیب دیدگان اجتماعی ترتیب داده شده است.

 

آیا زنان شورا کم کاری هم داشته اند؟ یعنی تقصیر زنان شورا نیست که توجه بقیه را به موضوع زنان و دختران جلب نکرده اند؟

  • ما زنان همه تلاش خودمان را کردیم که کم کاری نکنیم و به نظرم هیچ کم کاری هم صورت نگرفته است. قطعا برای هم نوعان خودمان که توجه ویژه ای هم داشته ایم. از گردش در شهر و حضور در کنار شهروندان، برداشت کرده ایم که زنان چه توقعاتی از شورا و به خصوص اعضای خانم شورا دارند؛ مثلا تاکسی بی سیم بانوان در حوزه عمل و نقل عمومی، اختصاص واگن های مخصوص خانم ها در قطارهای شهری نمونه ای از این نیازها بوده که رفع شده است.

 

در شورا مشخصا برای زنان کمیسیون و یا کارگروه ویژه ای دارید؟

  • خیر ما تمایل نداشتیم موضوعات را صنفی زنانه ببینیم. البته در هرصورت باید سهم گروه های مختلف اجتماعی را از فضاهای شهری پرداخت کنیم؛ زنان، سالخوردگان، مردان و کودکان. در این شهر به همان اندازه ای که گروه های مختلف وجود دارد، باید برایشان برنامه ریزی شود.

 

خودتان به عنوان یک شهروند چه انتقاداتی به شورای شهر دارید؟

  • بزرگترین مسئله، سیاسی کردن شوراست و اینکه ما به مسائل شهر و شهروندان با عینک سیاسی نگاه کنیم. اگر سلائق سیاسی ما در تصمیم گیری های مان تاثیر بگذارد، نمی توانیم به عنوان نمایندگان مردم به حل مسائل آنها فکر کنیم. این موضوع ممکن است به شوراها آسیب زده و آن را از کارآمدی دور کند.

 نکته دیگر اینکه به نظرم شورای سوم با وجودی که اعضا و کمیسیون های تخصصی کمتری داشت، کارآمدی بیشتری نسبت به شورای چهارم داشت. می توانم بگویم شورای چهارم بیشتر طناب کشی سیاسی بود تا کار کارشناسی.

 

  اگر سلائق سیاسی ما در تصمیم گیری های مان تاثیر بگذارد، نمی توانیم به عنوان نمایندگان مردم به حل مسائل آنها فکر کنیم. این موضوع ممکن است به شوراها آسیب زده و آن را از کارآمدی دور کند.

 

به نظر شما در آینده چه نیروهایی از خانم ها باید در شورا باشند تا بتوانند این خلا را پر کنند؟

  • توانمندی های خانم ها در شورا باید تخصصی و متناسب با نیاز شهر باشد. باید به مسائل مهم شهر و در شرایط فعلی به موضوعاتی چون پیشگیری و سلامت، محیط زیست، عمران شهر کاملا واقف باشند تا بتوانند در مسیر توسعه دادن به سرمایه های اجتماعی موثر شوند.

 

ارتباط گیری شهروندان تهرانی مخصوصا خانم ها با اعضای شورای شهر و خانم های عضو شورا چقدر راحت و  عملی است؟ آیا در دسترس هستید؟

  • این ارتباط خیلی خوب است به خصوص که من شخصا عادت دارم به صورت کارمندی و همزمان با ساعت کاری کارمندهای عادی وارد شورا بشوم و آخرین نفر خارج شوم تا وقت بیشتری برای مردم داشته باشم. علاوه بر بازدیدهای میدانی در بین کارها ، با مردمی که برای رفع مشکلات شان مراجعه می کردند هم دیدار داشته ام.

/انتهای متن/

درج نظر