مهدکودک خوب بر رشد بچه ها اثر مثبت دارد

مهدکودک خوب چه شرایط و ویژگی هایی دارد؟ این سوال خیلی از والدین است در سنینی که می خواهد کودک شان روانه مهدکودک شود.

2

فریبا علیزاده/

پیدا کردن مهدکودک و پیش دبستانی خوب که مناسب فرزند شما باشد ، تا حدودی مشکل است . آنچه در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است، این است که انتخاب مهدکودک باید با شرایط و نیازهای فرزند شما مطابقت داشته باشد . مهدکودکی که برای فرزند خود انتخاب می کنید باید بهترین تربیت و آموزش را در اختیار اوقرار دهد.    

 

چرا مهد کودک خوب مهم است؟

 لازم است والدین در هنگام انتخاب محیط آموزشی برای کودکان، حتی در حد نگهداری آنها دقت کافی را داشته باشند. چرا که محیط همسالان فضایی جذاب و با نفوذ برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم به کودکان و رشد اجتماعی آنهاست و عدم مناسب بودن این محیط ها به دلایلی مثل عدم صلاحیت اخلاقی و علمی مربی ،     عدم شاد بودن محیط و … می تواند تاثیراتی عمیق را در کودکان داشته باشد.

ویژگی های مهدکودک اعم از  صلاحیت اخلاقی و تحصیلی مربی ، کمیت کودکان در مهد ، تعداد مربیان و انگیزه آنان برای ایجاد یادگیری در ارزیابی هوش و زبان و رشد اجتماعی کودکان موثر است.

 بهتر است مهدکودک به محل زندگی یا کار مادر نزدیک باشد ، تا کودک این حس را داشته باشد که به راحتی می تواند به محیط قبلی که خانه است برگردد.

 

خصوصیات یک مهد کودک خوب

   وقتی به دنبال مهدکودک هستید ، موارد زیر را در نظر بگیرید :

  • مهدکودکی را انتخاب کنید که کودکانی که آنجا هستند همسن و سال فرزند شما باشند . اجتماعی شدن و به دست آوردن مهارتهای اجتماعی ، مستلزم بازی و تعامل با سایر همسالان در کودکان است . این امر در رشد مهارتهای اجتماعی،اهمیت خاصی دارد .                                                         
  • تا آنجا که می توانید در مورد وضعیت کارکنان چنین مراکزی سؤال کنید  و نگرانی هایی را که در مورد فرزند خود دارید ، با مربیان در میان بگذارید .

3) مهدکودک باید از وضعیت و شرایط آموزشی و تفریحی خوبی برخوردار باشد و بتواند کودکان را همیشه سرگرم نگه دارد . 

4) دقت کنید که هر مربی چه تعداد از کودکان را سرپرستی می کند ، به طور متوسط هر مربی باید پنج تا هفت کودک را سرپرستی کند .

5) قبل از آنکه فرزند خود را در چنین مراکزی ثبت نام کنید ، چند ساعتی وقت صرف کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید ، زیرا حتی بهترین مراکز نیز ممکن است مناسب با وضعیت فرزند شما نباشد .

6) مطمئن باشید که نیازهای اولیه و اساسی فرزند شما برآورده خواهد شد ؛ یعنی غذای خوب و سالم ، فرصت های یادگیری و ورزش در اختیار او قرار خواهد گرفت . اگر فرزند شما در زمینه خاصی ؛ مثلا به موسیقی علاقه داشته باشد ، آیا امکانات و فرصت هایی برای این امر وجود دارد یا خیر .                                      

یک مهدکودک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟                             

اگرچه نتایج تحقیقات ، همه اثرات مهدکودک را بر روی رشد اجتماعی کودکان نشان می دهد ، اما باید آگاه باشید که کودک خود را به هر مهدکودکی نیز نسپارید زیرا مهدکودک های کم کیفیت ، اثرات منفی بر روی کودکان خواهد گذاشت . درهنگام انتخاب یک مهدکودک برای فرزندان تان به عوامل زیر توجه داشته باشید :                     

ـ  تعداد کودکان در هر محیط و فضا   

 ـ  نسبت تعداد مربیان به کودکان  

–  تعویض کمتر مربیان و میزان تحصیل و آموزش آنها

 – وسایل بازی و امکانات آموزشی

اگر نسبت تعداد مربیان به کودکان مناسب باشد ، مربیان توجه بیشتری به کودکان نشان می دهند ، به نیازهای آنها حساس تر هستند و گیرایی کلامی بیشتری دارند و در نتیجه کودکان در آزمون های هوش و رشد اجتماعی عملکرد بهتری نشان می دهند .

نتیجه کلی که از اکثریت تحقیقات در مورد اثرات مهدکودک ها انجام گرفته شده این است که صرف نظر از اینکه محیط خانوادگی کودک چه وضعی داشته باشد ، مهدکودک های  پرکیفیت اثرات عاطفی و اجتماعی بر روی کودک دارند اما مهدکودک های کم کیفیت بر روی این جنبه های رشد اثرات منفی دارند .

 

مکان و فضای مهدکودک

یک مهدکودک ، باید فضای مناسبی برای بازی و فعالیت های گوناگون داشته باشد . محیط های کوچک امکان حرکت آزادانه که لازمه رشد کودک در این سنین است را محدود می کند . بهترین گزینه برای مهدکودک ها یک فضای جدا شده برای فعالیت های مختلف است به طوری که قسمت غذاخوری ، زمین بازی ، اتاق آموزش و محلی برای خواب و استراحت کودکان و اتاقی برای مربیان از یکدیگر جدا شده باشد و هر محل به فعالیت خاصی اختصاص پیدا کرده باشد .

                                                                                                      

آموزش و فعالیت های مهدکودک 

1- موسیقی :                                                                                             

 موسیقی نقش بسزایی در تکامل ذهنی و عاطفی کودکان ایفا می کند . موسیقی نه تنها به خلاقیت و عواطف کودکان خدمت می کند بلکه آموزش موسیقی از دوران کودکی ، بر رشد شناختی و فکری کودکان تاثیری زیادی دارد و به مرتب شدن و ساختارمند شدن ذهن شان کمک می کند . کودکان با موسیقی ، به درک هنر و زیبایی می پردازند و همزمان ، ذهن شان را برای درک ترتیب و طبقه بندی و نظم عادت می دهند و به رشد هوش و استعدادهای کودک کمک     می کند .                                                                                                               

2ـ نقاشی :                                                                                                 

نقاشی مهم ترین جنبه ابراز درون کودک است . کودکان با نقاشی ، پرده از درون خود برمی دارند و دنیای خود را برای ما به تصویر می کشند . نقاشی نباید آموزش داده شود بلکه بالعکس نقاشی در این سنین باید آزاد و مبتنی بر درک و توان کودکان باشد .                                                           

3- کاردستی :

کاردستی جزیی از آموزش مهدکودک هاست . زیرا به حفظ تعادل و هماهنگی چشم و دست کمک می کند . کودکان با انجام کاردستی نه تنها خلاقیت و هنر را تمرین می کنند بلکه به تقویت             ماهیچه های دست و انگشتان و چشم می پردازند . درست کردن کلاژ ، قیچی کردن ، چسباندن ، ورز دادن خمیر بازی و گل نه تنها یک فعالیت هنری بلکه کمک به رشد جسمی و فیزیکی کودکان است .

4- اسباب بازی :

تامین اسباب بازی مناسب با سن وسال و متناسب با مراحل رشد فکری و جسمی کودکان باید در هر مهد رعایت شود . کودکان نه تنها باید به اسباب بازی دسترسی داشته باشند، بلکه به محیطی برای جست و خیز ، دویدن و بازی های گروهی نیاز دارند .  

 

آمادگی برای مهدکودک                                                        

برای آماده سازی فرزندتان ورود به مهدکودک باید موارد زیر را رعایت کرد :

ـ در مورد شروع شدن مهدکودک صحبت کرده و در این مورد برای فرزند خود کتاب بخوانید .

ـ به مهدکودک رفتن او را جشن بگیرید و از او بخواهید که در آماده کردن کیف مدرسه و غذای ظهر و میوه به شما کمک کند .

ـ به فرزند خود بگویید ، چه کسی و چه موقع او را از مهدکودک تحویل خواهد گرفت و سعی کنید که این امر سروقت انجام شود .

ـ به یاد داشته باشید که بسیاری از کودکان برای رفتن به مهدکودک مقاومت می کنند ، ولی با شادی و خوشحالی از آن بیرون می آیند و این همان چیزی است که شما انتظارش را دارید .

قبل از شروع رسمی مهدکودک ، فرزند خود را با معلمش آشنا سازید .

/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)