درمان کیست سینه در طب نوین و طب اسلامی

کیست سینه هم در طب نوین و هم در طب سنتی و اسلامی درمان پذیر است و البته در کنار پرهیزهای غذایی مناسب.

1

مهناز فولادوند/

 در درجه ی اول باید دانست که زنان مبتلا به فیبروکیستیک، مطمئن باشند که  که مشکل خطرناکی وجود ندارد و این عارضه، امری قابل درمان است. در صورتی که بیمار برای کاهش درد نیاز به مصرف دارو داشته باشد، با تجویز ترکیبات ویتامین E و روغن گل مغربی تا میزان زیادی می توان مشکل را برطرف نمود و همزمان به بیمار توصیه می شود که رژیم غذایی مخصوص این عارضه را رعایت کند.در تمام مواردی که شدت درد زیاد باشد، نباید به دستکاری سینه پرداخت و باید با مراجعه به  طبیب، درمان های جدی تری را انجام داد. خوشبختانه کیست‌ها، زمینه‌ساز سرطان نیستند ولی باید در موارد حاد به درمان این بیماری پرداخت.
کیست های پستان نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه یک کیست بزرگ و دردناک  و یا  ناراحت کننده باشد. در آن صورت، مایع  کیست پستان تخلیه می شود تا از دردناک بودن آن کاسته شود.کیست های پستان می تواند در زنان در هر سنی یافت  شود ولی  بیشتر در زنان قبل از یائسگی بین سنین ۳۵ و ۵۰ است. بنا بر گزارش منابع تحقیقاتی  در طب نوین ۹۹درصد تغییرات فیبروکیستیک پستان با روش های غیر جراحی درمان می شوند .
تغییرات فیبروکیستیک پستان از حالت های شایع با آماری حدود ۸۰ درصد در بین خانم ها است که تا ۹۹ درصد با درمان های غیر جراحی برطرف می شود.

در طب اسلامی و سنتی روش های بسیار مفید و کارآمدی در درمان هر دو نوع کیست وجود دارد که به بعضی از این درمان ها اشاره می گردد.

بالا رفتن هورمون های زنانه عامل موثر در بروز درد قبل از عادت ماهیانه درحالت فیبروکیستیک است، با نزدیک شدن به زمان سیکل ماهانه ، به دلیل بالا رفتن هورمون ها در خون و حساس بودن نسج سینه به این هورمون ها، پستان دچار تورم و سنگینی می شود و به دنبال آن دردناک می شود.

بعد از شروع سیکل ماهانه به دلیل کاهش هورمون استروژن در خون، درد سینه ها به میزان زیادی برطرف می شود و فرد احساس راحتی می کند.


درمان انواع کیست ها در طب اسلامی و سنتی

 درمان های طب اسلامی در بیماری ها بر دو اصل استوار است :

  • پرهیزهای خوراکی
  • استفاده از داروهای تجویز شده توسط طبیب

    در طب اسلامی ، معمولا علت کیست ها تجمع ماده کثیف و عفونت و لبنیات و سردی خوردن زیاد است. کیست های تخمدان بعلت بلغم، استرس و اضطراب است و ربطی به عفونت ندارد و از طرفی کیست های سینه به سه علت بلغم، استرس و علل و عوامل دیگر برمی گردد.
    مهم ترین دارو در زمینه درمان کیست و یا اصولا ا نواع توده ها، استفاده از ویتامین E موجود در انواع گیاهان از جمله در سیاه دانه و استفاده از گل مغربی به عنوان یکی از داروهای مهم این عارضه است.

نسخه دیگر
حدود ۱۰ گرم پودر تباشیر را در یک لیوان دم کرده (رازیانه + انیسون) حل نموده و بنوشند. معمولا بعد از بین سه تا پنج مرحله مصرف، کیست ها کوچک و ناپدید می شوند.
پوست درخت زبان گنجشک خاردار را هم می‌توان در موارد شدید استفاده کرد. 
گیاهانی مانند برداک، ساطوری، مولین، قاصدک و گل همیشه بهار به بهبود درناژ لنفاوی و افزایش جریان خون کمک می‌کنند. این گیاهان را می‌توان به صورت شربت یا قرص مصرف کرد.

افشره گرم ساخته شده با بابونه، زنجبیل، گل همیشه بهار و اسطوخودوس نیز می‌تواند برای کاهشِ درد و التهاب مورد استفاده قرار گیرد.
گیاه دیگر در درمان کیست سینه و کاهشِ تشکیل کیست‌های فیبروزی روغن گل پامچال است. این گل، کیست‌های پستان را فقط در عرض سه ماه کاهش می‌دهد. هر روغن سرشار از ویتامین E را می‌توان با مخلوط روغن گل پامچال برای نتایج بهتر استفاده کرد. این عمدتاً به دلیل خاصیت سم‌زدایی و افزایش جریان خون ناشی از مصرف این دارو است. این دارو در تخلیه کیست‌ها از طریق رگ‌های خونی و لنف‌ها بسیار کمک می‌کند.
غلات سبوس‌دار، لوبیا، موز، گریپ‌فروت، انگور، آجیلِ خام، سبزیجات تازه و ماست می‌توانند در کنترل کیست‌های شما بسیار مؤثر باشند.

ضمنا باید از مواد غذایی با چربی و کلسترولِ بالا اجتناب کرد.
افشره گرم برای پستان فیبروکیستیک را می‌توان با یک فنجان آب گرم، نصف قاشق چای خوری تنتور گل همیشه بهار، سه قطره از روغن بابونه، سه قطره عصاره زنجبیل و 10 قطره اسانس تهیه کرد. این نیز یک درمانِ مؤثر برای سینه‌های فیبروکیستیک است.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)