کلینتون از عوامل شکست خود می گوید

هیلاری کلینتون در مصاحبه ای که اخیرا با مجله نیویورک تایمز داشت، به توضیح شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری در برابر دونالد ترامپ پرداخت.

0

تقریبا چهار ماه پس از شکست غافلگیرکننده خود، هیلاری کلینتون در مصاحبه روز پنج شنبه  شکستش در برابر دونالد ترامپ را مربوط به چهار عاملی دانست که در ورای نظارت اوبوده است.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا ، این چهار عامل را به ترتیب اهمیت، عوامل عدم موفقیت خود در انتخابات دانست: دخالت روسیه در انتخابات، مداخله جیمز کُمی  رئیس اف بی آی در جریان دور پایانی انتخابات، علنی شدن و سرقت ایمیل ها از رئیس کمپین خود و زن ستیزی.

این مصاحبه را  نیکلاس کریستوف از مجله نیویورک تایمز با کلینتون انجام داد و طی آن کلینتون به طور کامل به بیان عوامل شکست خود در برابر دونالد ترامپ به این ترتیب پرداخت:

  • روسیه:

کلینتون می گوید که روسیه به عنوان یک قدرت خارجی  دخالتش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا  اقدامی متجاوزانه بوده است.

به همین جهت هم هیلاری کلینتون درخواست بررسی از سوی دو حزب مستقل را در باره مداخله های کاخ کرملین کرده است و عنوان کرده که این گمانه زنی هم بایستی مورد آزمایش قرار بگیرد که آیا تبانی و دسیسه کمپین ترامپ هم در این مداخله ها وجود داشته است یا خیر.

  • زن ستیزی:

از نظر کلینتون بدون شک زن ستیزی نقشی مهم را در شکست او از رقیب انتخاباتی اش ایفا کرد. کلینتون عنوان کرد که گروهی از مردم آمریکا، که شامل زنان هم می شود، با انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور مشکل داشته اند.

  • جیمز کمی:

به عنوان عاملی مخرب برای کمپین خود ، کلینتون ذکر کرد که تصمیمات غیر متعارف جیمز کمی، برای انتشار نامه ای در تاریخ 28 اکتبر، که کمتر از دو هفته قبل از روز انتخابات بوده، بسیار موثر بوده است. گفته می شد که جیمز به دنبال ایمیل های اضافه شده مرتبط با گمانه زنی و بررسی های اف بی آی از یک سرور خصوصی بوده است.

 

  • علنی شدن و لو رفتن نامه ها:

کلینتون در مورد عامل چهارم معتقد است: لو رفتن ایمیل های به سرقت رفته از اکانت شخصی و بعد از آن، ایمیل های مربوط به رئیس کمپین انتخاباتی اش ، جان پودسا، بسیار برای او زیان بخش بوده است. به گفته خانم هیلاری بسیاری هنوز این موضوع را از یاد نبرده اند.

کلینتون می گوید: ترکیب اقدامات و عمل جیمز کمی و نامه ها اثری بادوام بر علیه او بر جای نهادند.

در مورد نقش خودش در شکست انتخاباتی اش، کلینتون می گوید که کارهایی بودند که من می توانستم بهتر آنها را انجام دهم.

در میان این عوامل چهارگانه وی بر مسئله روسیه و دخالت این کشور بسیار تاکید داشت.

هیلاری می گوید:من به طور کامل متوجه نمی شوم که این اقدام روسیه تا چه حد بر ایجاد تردید نسبت به من تاثیر گذار بوده است. بعد هم نامه آقای کمی ، آن هم درست تنها 10 روز قبل از انتخابات، باعث برانگیخته شدن سوالات زیادی در بین مردم آمریکا شد. دو روز قبل از انتخابات، جیمز کمی اعلام کرد که هیچ یک از ایمیل ها منتهی به اتهامات جنایی نشده است.

کریستوف در این مصاحبه همچنین در مورد ترامپ از کلینتون سوالاتی را پرسید.

کلینتون در حالی که اشاره به قانون منع مهاجرت، شکاف بودجه در میان اقشار و طبقات مردم و نیز قانون برداشتن بیمه سلامت می کند، می گوید:

نمی فهمم آیا این اقدام ها برای آزار رسانیدن به بخش وسیعی از افراد جامعه است که به نظر می رسد دولت ترامپ و کاخ سفید می خواهند به آنها بپردازند؟

کلینتون اضافه می کند: بایستی اعتراف کنم  روشن نیست که دولت ترامپ  در مورد بیمه سلامت چه کاری انجام داده و یا سعی دارد انجام دهد و در واقع باید گفت که این دولت هیچ ایده ای در این زمینه ندارد. من نمی دانم هیچ یک از عوامل دولت جدید تا کنون حتی یک بار این قانون را خوانده اند یا نه.

کلینتون در حال تالیف کتابی است که به گفته وی این کتاب به توصیف شکست او در سال گذشته می پردازد. او می گوید شک دارد بتواند در مراحل بعدی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات شرکت کند.

منبع: یاهو ام اس ان/انتهای متن/

درج نظر