پر خوری در فصل بهار ممنوع!

تدابیری که برای فصل بهارباید رعایت شود، از نقطه نظر طب اسلامی بسیار مهم است؛ چرا که بهار، فصل پاکسازی سموم بدن است و مخصوصا در ماه  فروردین بایستی بعضی نکات را در جهت انجام این پاکسازی برای بدن بخوبی رعایت کرد.

0

مهناز فولادوند/

در فصل زمستان، مقدار غذایی که ما مصرف می‌کنیم در مقایسه با سایر فصل‌ها کمی بیشتر است. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که بدن ما در هوای سرد زمستانی، انرژی بیشتری برای تامین حرارت بدن و مقابله با سرما نیاز دارد؛ بنابراین خوراکی‌ها و غذای بیشتری در این فصل مصرف می‌کند. افزایش مصرف موادغذایی به‌دنبال خود، افزایش میزان مواد زائد و غیرضروری را به همراه دارد. به این ترتیب که حفره‌های ریز بدن و بافت‌های آن از این مواد زائد انباشته می‌شود و چون افراد در فصل زمستان نسبت به دیگر فصل‌ها کمتر عرق می‌کنند، این مواد زائد، امکان خروج از طریق پوست را پیدا نمی‌کنند. اما به مرور با گرم شدن طبیعت و آغاز فصل بهار این فضولات منجمد شده در حفره‌های بدنی، روان و سیال شده و وارد جریان خون می‌شوند. حال اگر این پاکسازی هدفمند و با کمک شیوه‌های طبیعی طب سنتی انجام شود، با پاکسازی مواد زائد و سموم از بدن، می‌توان بهار و تابستانی کم دردسر و بدون بیماری را سپری کرد.


افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی در فروردین

سرما و برودت به‌طور کلی، فعالیت عوامل بیماری زا را در طبیعت و در بدن انسان کند و در بسیاری مواقع متوقف می‌کند. بنابراین در فصل‌های سرد به‌ویژه فصل زمستان، امکان فعالیت این عوامل بیماری زا که ممکن است در بدن نیز موجود باشند بشدت کاهش پیدا کرده و با نزدیک شدن بهار و گرم شدن هوا امکان فعالیت این عوامل بیماری‌زا و میکروارگانیسم‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. به این ترتیب با آمدن بهار، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها بویژه بیماری‌های عفونی در بدن افزایش پیدا می‌کند که اگر این عوامل و دیگر مواد زائدی که در بدن وجود دارد، به درستی پاکسازی و تخلیه شود، امکان ابتلا به بیماری‌ها به حداقل می‌رسد.

سه نکته مهم و قابل توجه برای فصل بهار

درمانگران طب سنتی ایران براساس متون طب سنتی ، بر این باورند که:

1 – مصرف سبزی‌ها و گیاهان دارویی که در فصل بهار می‌رویند، تاثیر بسیار زیادی در پاکسازی خون و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های فصل بهار دارد.

2 – پوشیدن لباس‌هایی با جنس کتان در فصل بهار، بهترین نوع پوشش از دیدگاه قدما و حکمای این مکتب است. چرا که این نوع پارچه به لحاظ مزاج و طبع، سازگاری زیادی با فصل بهار دارد.

3 – نوشیدن عرق‌های گیاهی بویژه عرق‌هایی که از گیاهان بهاره مثل شاه تره، کاسنی و خرفه تهیه می‌شود، در پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی توصیه شده است.

 ابتلا به سرخک و اوریون در فصل بهار

اوریون، سرخجه، سرخک، آبله مرغان و سرماخوردگی از جمله رایج‌ترین بیماری‌هایی هستند که با فرا رسیدن فصل بهار در میان بزرگسالان و کودکان دیده می‌شود. این اتفاق به این دلیل بروز می‌کند که با گرم شدن هوا، حصار برودتی بدن شکسته شده و زمینه فعالیت عوامل بیماری‌زا فراهم می‌شود. از طرفی، افزایش حرارت غریزی بدن در آستانه بهار، موجب فعال شدن این عوامل بیماری‌زا شده و به‌طور خودبه‌خود آن‌ها را بیدار و فعال می‌کند و آن‌ها را وارد جریان گردش خون کرده و سبب ساز بروز بیماری‌ها می‌شوند.

پاکسازی بدن با  کم خوردن

افرادی وجود دارند که به هیچ‌یک از شیوه‌های پاکسازی اخلاط و سموم بدن مانند قی کردن، حجامت کردن، فصد (خون‌گیری) یا مصرف داروهای مسهل عادت ندارند و انجام این نوع پاکسازی‌ها برای‌شان بسیار دشوار است. برای این گروه نیز راه‌حلی ساده وجود دارد. این گروه باید دقت کنند که در فصل بهار، مقدار غذای‌شان را نسبت به فصل‌های دیگر کمتر کنند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن‌شان انباشته شود. علت کاهش مصرف موادغذایی در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام این است که با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا مواد زائد و انباشته درون بدن از حالت انجماد خارج شده و در بدن به جریان می‌افتند. در این حالت که بدن ما در حال برون ریزی مواد زائد است، پرخوری و ‌رعایت نکردن رژیم غذایی، موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده و به این ترتیب زمینه ابتلا به بیماری در افراد نمایان می‌شود.

منبع : استاد محمد عبادیانی ،از مرجع طب سنتی ایران

/انتهای متن/

درج نظر