اشتغال خانگی صبوری می خواهد

به دخت این بار به سراغ یکی از بانوان هنرمند در زمینه ی هنر نمد رفته است؛ بانوی جوان، خلاق و خوش فکریست که در خانه ی خود اشیای نمدی می دوزد و توانسته مشتریان خوبی هم جذب کارهای هنری اش کند.
او از نحوه آشنایی اش با این هنر، انگیزه اش برای کار، تجربیاتش، دلیل موفقیتش و مزایا و محدودیت هایش برایمان گفت.

1

خیلی از بانوان ما حتی با دارا بودن هنرهای مختلف هنوز نمی دانند چطور می توانند به تولید کارهای هنری در حد حرفه ای بپردازند و کسب درآمد کنند. حتی زمان های زیادی از روز را صرف  پرداختن به مسائلی می کنند که رشد زیادی در زندگی شان ایجاد نمی کند و در نتیجه استعدادهای بالقوه آن ها بالفعل نخواهد شد.

به دخت این بار به سراغ یکی از بانوان هنرمند در زمینه ی هنر نمد رفته، هنری که این روزها بر سر زبان هاست و بازار نسبتا خوبی هم پیدا کرده است. خانم مائده اسکندری بانوی جوان، خلاق و خوش فکری است که در خانه ی خود  اشیای نمدی می دوزد و توانسته مشتریان خوبی هم جذب کارهای هنری اش کند.

او از نحوه آشنایی اش با این هنر، انگیزه اش برای کار، تجربیاتش، دلیل موفقیتش و مزایا و محدودیت هایش برایمان گفت.

چه مدت است که با هنر نمددوزی آشنا شده اید و در این زمینه کار می کنید؟ چه انگیزه ای باعث شد وارد این حرفه ی هنری شوید؟

– دو سال است که در زمینه ی هنر نمد دوزی مشغول به کارم. البته من همیشه به کارهای دستی علاقه داشتم به طوری که هر وقت کارهای هنری را در سایت یا مغازه ای می بینم تلاش می کنم که برای خود یا نزدیکانم خرید کنم.

دو سال پیش عروسک های نمدی را در مغازه ای دیدم که خیلی نظرم را جلب کرد و بلافاصله عروسک ها را خریداری کردم .اما بعد از خرید با خود گفتم چرا باید هزینه ی گزافی را بابت خرید آن ها بدهم و از طرفی مسیر زیادی را بابت خرید آن ها طی کنم. بعد از این اتفاق بود که جرقه ی نمد دوزی در من ایجاد شد، در ابتدا انگیزه ام کاملا شخصی بود یعنی دوست داشتم چیزهایی که دوست دارم مثل کیف، وسایل تزئینی و… را با دستان خودم بدوزم و لذت ببرم. اما این انگیزه شخصی بعد از مدتی در ذهنم وسعت گرفت و برای کارهای بیشتر ترغیب شدم. ناگفته نماند همسرم وقتی علاقه ی زیاد من را برای کار با نمد دید بسیار مرا حمایت کرد.

چگونه و از چه طریق آموزش این هنر را دیدید؟

– چون به هنر نمد دوزی علاقه ی زیادی داشتم، با تلاش و همت خودم آن را طی مدت کوتاهی یاد گرفتم، در واقع جای خاص و نزد کسی آموزش ندیدم و خودم مربی خودم بودم. همچنین با مراجعه به ژورنال ها و سایت ها و دقت بسیار در تصاویر و الگوها، دوختن با نمد و درست کردن وسایل متفاوت را تمرین کردم و بارها آزمون و خطا کردم تا به شکل ایده آل رسیدم. البته کارهای ایرانی و سایت های داخلی کارهای تکراری و ساده ای را در زمینه ی نمد انجام می دهند اما ایده گرفتن از سایت های خارجی و خصوصا ترک، بسیار برایم خوب بود چون خلاقیت بیشتری در کارهای نمدی دارند و کارهای بهتری در این زمینه انجام داده اند.

گاهی هم آموزش کارهای مختلف را دانلود می کنم و مرحله به مرحله آموزش می بینم و می دوزم. خلاصه در این هنر توانسته ام مهارت های نسبی را کسب کنم، البته هنوز خیلی جا برای کار کردن وجود دارد و زمان بیشتری برای حرفه ای تر شدن در این هنر نیاز دارم.

آیا فکر می کردید از طریق این هنر بتوانید به کارآفرینی و درآمدزایی برای خود و دیگران دست یابید؟

– ابتدای امر فکر نمی کردم بتوانم از طریق نمد دوزی درآمد کسب کنم چون رقیب در این حوزه زیاد است و خیلی ها در حال حاضر به این کار روی آورده اند، بسیاری از خانم ها این هنر را به صورت حرفه ای آموزش دیده اند و وقتی اوایل کارم سایت ها و کانال های مختلف فعال در این زمینه را می دیدم حتی گاهی نا امید می شدم، چون می دیدم چقدر بازدید دارند و چقدر فعالند ولی وقتی در این مسیر قدم گذاشتم تمام سعی خود را کردم که کارهای  متفاوتی را تولید کنم که جاهای دیگر آن ها را درست نمی کنند و به نوعی کارهایم جدید و منحصر به فرد هستند  و خلاقیت زیادی در آن ها به کار رفته، بنابراین تصمیم گرفتم کانالی در تلگرام در زمینه ی کارم طراحی کنم و به تبلیغ کارهایم پرداختم و به مرور برای کارهایم مشتری پیدا شد و به این نتیجه رسیدم که می توان از طریق این هنر در آمدزایی کرد و آن را به عنوان حرفه در نظر گرفت.

چند نفر با شما همکاری می کنند؟ در چه زمینه هایی؟

– طبیعتا وقتی درخواست و سفارش زیاد می شود به تنهایی انجام دادن کارها مشکل است و از طرفی چون برخی کارها نیاز به چرخ صنعتی دارد نمی توان در خانه آن ها را انجام داد بنابراین مجبورم فقط آن ها را دوخت بزنم و کار را برای تکمیل مثلا زدن دسته و زیپ به بیرون بدهم. از  طرفی وقتی به طور حرفه ای وارد کار می شوی نیاز به کسانی داری که برایت بازاریابی کنند و تا الان چهار خانم در این زمینه با من کار می کنند و درصدی از فروش را برمی دارند . همچنین در زمینه دوخت و برش نیز چند نفر با من همکاری می کنند.

آیا با امکانات محدود می توان اشتغال خانگی ایجاد کرد؟ شما با چه امکاناتی شروع کردید؟

– همیشه امکانات زیادی برای شروع کار نیاز نیست، اما داشتن مهارت کافی و حداقل یک مکان کوچک برای کار لازم است یعنی اگر بخواهی حرفه ای و در حد وسیع کار کنی حداقل مقداری سرمایه و ابزار نیاز داری؛ مثلا چرخ خیاطی، چسب و قیچی مخصوص، پارچه مخصوص و الگوهای مختلف و……. برای مثال من در اوایل کار از قیچی معمولی و چسب معمولی استفاده می کردم اما پس از مدتی برای تمیز تر شدن کار و جلب نظر مشتری مجبور شدم ابزارهای حرفه ای تری را برای کارم تهیه کنم.

 همیشه امکانات زیادی برای شروع کار نیاز نیست، اما داشتن مهارت کافی و حداقل یک مکان کوچک برای کار لازم است یعنی اگر بخواهی حرفه ای و در حد وسیع کار کنی حداقل مقداری سرمایه و ابزار نیاز داری.

از مزایا و محدودیت کار در خانه بگویید.

– انجام کار و خصوصا کار هنری در خانه مزایای زیادی دارد. مثلا شما هزینه ی جا نمی دهی و می توانی یک اتاق یا قسمتی از خانه را برای انجام کارهایت آماده کنی. وقتت خیلی هدر نمی رود و نیاز به رفت و آمد به بیرون نداری و می توانی به کارهای خانه و روزمره ات هم برسی. اما یکی از محدودیت های آن این است که چون در خانه کار می کنی دیرتر شناخته می شوی و باید برای جا افتادن و جذب و اعتماد مشتری صبوری کنی ولی در مجموع مزایای آن از محدودیت هایش بیشتر است.

 انجام کار و خصوصا کار هنری در خانه مزایای زیادی دارد. مثلا شما هزینه ی جا نمی دهی و می توانی یک اتاق یا قسمتی از خانه را برای انجام کارهایت آماده کنی. وقتت خیلی هدر نمی رود و نیاز به رفت و آمد به بیرون نداری و می توانی به کارهای خانه و روزمره ات هم برسی.

دلیل موفقیت شما در کارتان چیست؟

– دلایل موفقیت من در این کار تمیز کار کردن، تحویل کار در زمان معین، جلب اعتماد مشتری و همچنین تبلیغات خوب است و چون مشتری در ابتدا ظاهر کار را می بیند بنابراین نوع بسته بندی کارها نیز بسیار مهم است و من به این مسأله بسیار اهمیت می دهم.

برای آینده ی کاری تان چه تصمیمات و برنامه هایی دارید؟

– دوست دارم کارهای نو و خلاقانه را تجربه کنم و کارهایی را انجام دهم که واقعا مشتری پسند و نیاز روز جامعه است. مثلا من فکر می کنم برخی کارها مثل کارهای تزئینی اشباع شده و همه دنبال این هستند که برای اجناس کاربردی مثل کیف یا وسایل مورد استفاده ی زندگی هزینه صرف کنند تا وسایل تزئینی. از طرفی تصمیم دارم نمدهای سنتی را با نمدهای صنعتی ترکیب کنم و کارهای جدیدتری به مشتریانم ارائه دهم.

 حمایت از تولید ملی هم به اقتصاد جامعه کمک می کند هم منجر به بهبود وضعیت اجتماعی و افزایش امنیت خواهد شد.

لطفا تجربیات خود را در اختیار بانوان علاقمند به اشتغال خانگی خصوصا در حوزه هنر بگذارید.

– به طور کلی انجام کارهای هنری جسارت، صبوری زیاد، دقت و وقت کافی می خواهد. اما بهترین انتخاب برای بانوانی است که علاقه به کار اقتصادی در خانه دارند چون هم می توانند به زندگی خود برسند هم زمان زیادی را در بیرون صرف نکنند.

شخصی به من می گفت مردم ما متأسفانه برای کار دستی و هنری ارزش زیادی قائل نیستند و من نیز در این مدت به این نتیجه رسیده ام. به نظرمن انجام کارهای هنری نیاز به صبر زیاد دارد چون امکان دارد اوایل کار بارها ناامید شوی چون همه تمایل به کار هنری و دستی ندارند اما برای ماندن در این راه باید دنبال خلاقیت در کارهایت باشی تا مشتری به شما اعتماد کند و از کارهایت لذت ببرد.

مثلا من در ابتدای کار همکارانی داشتم که صبور نبودند و رفتند و گفتند مشتری پیدا کردن برای کار هنری سخت است اما چند نفر دیگر ماندند و بعد از مدتی به این باور رسیدند که با کمی صبوری و تحمل می توان کار کرد و ادامه داد. در این بازار پر رقابت و پر ایده و خلاقیت باید تمام تلاشت را برای خاص شدن کارهایت انجام دهی و این مسأله بی شک کار مشکلی است و نیاز به زمان دارد.

نظر شما به عنوان یک بانوی هنرمند و کارآفرین در مورد اهمیت تولید ملی و خرید کالای ایرانی چیست؟

– من معتقدم خرید از تولیدکنندگان داخلی بالاخص بانوان که در حوزه تولید کار می کنند، موجب می شود تا هم کیفیت کالای ایرانی بالا برود هم برای آن ها اشتغال زایی شود، بالاخره بانوان بخشی از چرخه تولید هستند.

از طرفی برخی بانوان شاغل در بخش تولید سرپرست خانوارند و خرید کالای ایرانی موجب می شود که از آن ها حمایت شده و انگیزه و دلگرمی بیشتری پیدا کنند. ضمن اینکه توسعه کار و کارآفرینی رابطه مستقیمی با کاهش بزهکاری، فحشا و مشکلات اجتماعی دارد. یعنی نه تنها حمایت از تولید ملی به اقتصاد جامعه کمک می کند بلکه منجر به بهبود وضعیت اجتماعی و افزایش امنیت خواهد شد.

 من معتقدم خرید از تولیدکنندگان داخلی بالاخص بانوان که در حوزه تولید کار می کنند، موجب می شود تا هم کیفیت کالای ایرانی بالا برود هم برای آن ها اشتغال زایی شود.

و حرف پایانی؟

– من فکر می کنم مشکلات اقتصادی در جامعه ما باعث شده درصد قابل توجهی از خانم های ما در خانه کار کنند، کارهایی مثل آماده کردن سبزی، خیاطی، بافتنی، تهیه وسایل سیسمونی و جهیزیه، نمد دوزی و….همچنین افزایش مشاغل خانگی را با سر زدن به کانال های متنوع تلگرام می توان دید و روز به روز هم به تعداد آن اضافه می شود. به نظر من باید زمینه برای تقویت این نوع کارها برای خانم ها فراهم شود.

برخی بانوان شاغل در بخش تولید سرپرست خانوارند و خرید کالای ایرانی موجب می شود که از آن ها حمایت شده و انگیزه و دلگرمی بیشتری پیدا کنند.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)