خرید وفروش زنان افغان درمناطق شرقی افغانستان

مدافعين حقوق بشر در ولايت ننگرهار در شرق افغانستان نگرانی خود را از نوع رسم و رواج خريد و فروش زنها در مناطق شرقي افغانستان ابراز نموده اند. مطابق به گزارشات آنها در اين مناطق زنان توسط خويشاوندان و شوهران شان به فروش رسانيده مي شوند. حتي زنان كه قبلأ ازدواج نموده اند توسط خويشاوندان و شوهران شان به فروش مي رسند.

1

سرویس خبر به دخت/

به گزارش پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا)،به نقل از سایت خامه پرس، بي بي زيور يكي از قربانيان اين رسم و رواج بوده و از بيان داستان خويش  احساس شر م خجالت مي نمايد. بي بي زيور از باشنده گان قريه شينواري مي باشد كه توسط شوهر دومش به فروش رسيده بود.

بي بي زيور مي گويد كه وي از شوهر اوليش سه طفل داشت و بعد از  مرگ وي با برادر شوهرش مطابق به رسم رواج عروسي نمود و شوهر دوميش وي را به يك مرد پاكستاني در آن طرف سرحد به فروش رسانيد. وي مي گويد وقتي كه وي به فروش رسيده بود 40 سال عمر داشت و در مقابل 120000 كلدار پاكستاني به فروش رسيده بود. كلدار پاكستاني تقريبأ پول رايج در مناطق شرقي افغانستان مي باشد كه مطابق به نرخ تبادله ي امروز 120000كلدار پاكستاني تقريبأ 1300 دالر امريكايي مي گردد.

بي بي زيور مي گويد: مرد پاكستاني كه وي را خريداري نموده بود در يكي از مناطق دور دست پاكستان زند گي مي کرد و براي او ممكن نبود كه دوباره به قريه اش برگردد و ناچار 17 سال با وي زنده گي نمود و وقتي كه وي پير و سالمند گرديد از طرف شوهرش يعني مرد كه وي را خريداري نموده بود رانده شد. حالا او مي گويد كه من روي ندارم كه دوباره به قريه و پيش خويشاوندانم برگردم زيرا من فروخته شده ام و اين يك نام شرم آور براي من است.

انيسه عمراني رييسه امور زنان ولايت ننگرهار مي گويد كه وي در ربع اول سال جاري با 5 قضيه مشابه روبرو شده است و در حدود 40 شكايت در اين زمينه دريافت نموده است.

وي مي گويد ” چند روز قبل ما به قضيه ي برخورديم كه يك زن جوان عروسي شده بخاطر جمع آوري چوب سوخت بيرون از خانه رفته بود و اين زن در حال جمع آوري چوب بوده كه برادرش نزد وي آمده و  خبر مي دهد كه او را فروخته است و او بايد با كسي كه وي را خريداري نموده برود. اين زن عذر و التماس می کند تا وي را بگذارد كه يك بار به خانه رفته و به طفلش شير بدهد اما برادرش به وي مي گويد كه تو براي اين كار وقت نداري تو يك جا با چوب هاي كه جمع آوري كرده ات فروخته شده اي.

رفيع الله بيدار مسوول كميسيون مستقل حقوق بشر درولايت ننگرهار مي گويد ” اينكار يك فاجعه بزرگ براي آن عده از  اطفال است كه  بعد از فروش زنان با فاميل پدر شان باقي مي مانند.

امثال بي بي زيور زنان در مکانهای دور به فروش مي رسند و براي آنها غیرممكن است كه دوباره به خانه و كاشانه ي  خودبرگردند. این زنان بين 50000كلدار پاكستاني الي 300000كلدار پاكستاني يعني از 530 تا 3200 دلار امريكايي معامله مي شوند.

ملك عثمان يكي از بزرگان قومي قريه ي شينواري اين شايعات را رد نموده و ميگويد كه اين شايعه پراگني ها بخاطر بدنام ساختن يك قوم مشخص صورت ميگيرد و چنين رسم و رواج در منطقه ي ما وجود ندارد. وقتي شوهر يك زن جوان در جنگ ها شهيد ميشود ما بخاطر كه عزت ونام فاميل در امان باشد وي را به عقد نكاح مرد ديگر در مي اوريم و اين هم در حضور و توافق فاميل طرفين و فيصله جرگه صورت مي گيرد و آنان مانند حيوانات خريد و فروش نمي شوند.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (1)