موفقیت ورزش بانوان در المپیک کلید خورد

برخی بانوان المپیکی کشورمان در المپیک لندن با عملکرد خوب خود نشان دادند که با توجه مسئولان و سرمایه‌گذاری می‌توان به موفقیت‌شان در آینده امیدوار بود.

0

سرویس اجتماعی به دخت/

سی‌امین دوره المپیک لندن با حضور فعال بانوان ایرانی در این میدان بزرگ همراه بود. اگرچه دست بانوان از کسب مدال کوتاه ماند اما افزایش تعداد آنها نسبت به دوره‌های قبل و درخشش برخی از آنها توجه رسانه‌های مختلف را به حضور بانوان ایرانی جلب کرد.

بسیاری از رسانه‌های خارجی با قرار دادن عکس بانوان محجبه در خبرهای خود عملکرد ملی‌پوشان کشورمان را مورد توجه قرار دادند.
الهه احمدی و مه‌لقا جام‌بزرگ (تیراندازی)، زهرا دهقان (تیراندازی با کمان)، سوسن حاجی‌پور (تکواندو)، ندا شهسواری (پینگ‌پنگ)، لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، سولماز عباسی و آرزو حکیمی (قایقرانی)، ملی‌پوشان ایران در المپیک لندن بودند.
الهه احمدی، اولین بانوی ایرانی بود که در این رقابت نتیجه قابل قبولی کسب کرد و مقام ششمی وی این باور را در بین مسئولان و ورزشی‌ها به وجود آورد که آنها هم می‌توانند. کسب این مقام بهترین عنوان در بین بانوان ورزشکار بود.
مه‌لقا جام‌بزرگ، دیگر تیرانداز کشورمان در بخش بانوان بود که نتوانست از گروه خود صعود کند.
زهرا دهقان دیگر بانوی ایرانی بود که با وجود حاشیه‌های بسیار راهی المپیک شد. البته انتظار مدال از این ورزشکار وجود نداشت و با وجود حاشیه‌ها در فدراسیون تیراندازی با کمان و نبود مربی حذف وی دور از انتظار نبود.
در بین بانوان ورزشکاران المپیکی، شاید قایقرانان ایرانی ضعیف‌تر از سایرین عمل کردند. هر دو ورزشکار اولین حضورشان را در المپیک تجربه می‌کردند اما حاشیه‌های این فدراسیون، بحث رفتن و نرفتن به المپیک و تعلیق به نظر می‌رسد در کسب نتیجه آنها تاثیرگذار بود. عباسی در روئینگ تک‌نفره در جایگاه بیست‌وچهارم قرار گرفت و حکیمی که با سهمیه معتمدی به المپیک راه یافته بود در کایاک 200 و 500 متر نتوانست به دور دوم صعود کند. آرزو حکیمی با 17سال سن در میان قایقرانان کم‌سن ترین ورزشکار بود و اگر بتواند تمرینات خود را به طور منظم پشت‌سر بگذارد بی‌شک در المپیک آینده حرفی برای گفتن خواهد داشت.
ندا شهسواری، پینگ‌پنگ‌باز کشورمان نیز عملکرد خوبی داشت. وی در اولین مسابقه به مصاف قهرمانی از آفریقا که سابقه 5 حضور در المپیک را داشت، رفت و در نهایت در دیداری کاملا نزدیک و با نتیجه 4 بر 3 بازی را واگذار کرد. شهسواری اولین بانوی ورزشکار ایرانی بود که در طول تاریخ المپیک در پینگ‌پنگ وارد بازی‌ها شد.

لیلا رجبی، پرتابگر وزنه ایران که مدت‌ها در اردوی بلاروس حضور داشت نتوانست از گروه خود صعود کند اما به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی مناسب فدراسیون بتواند یکی از بانوانی باشد که باید به مدال‌آوری وی امیدوار بود.
سوسن حاجی‌پور، تکواندوکار کشورمان با مبارزه خوبی که مقابل حریف استرالیایی انجام داد از تیررس انتقادات بر خلاف سایر تکواندوکاران در امان بود. وی اگرچه در اولین مسابقه حذف شد اما به نظر می‌رسید بی‌تجربگی حاجی‌پور چنین نتیجه‌ای را برایش رقم زد و با عدم حضور حریفش در فینال نتوانست شانس مجدد برای کسب مدال داشته باشد.
به گزارش فارس، نگاهی سطحی به جدول مدال‌های به دست آمده در المپیک لندن نشان می‌دهد که کشورهای چین و آمریکا که تعداد ورزشکاران بیشتری در المپیک داشتند، بانوانشان نقش به سزایی در جایگاه کشورشان داشتند.
اگرچه باید قبول کنیم بانوان ایرانی در رشته‌هایی که سایر کشورها در آن مدال‌آور هستند از جمله شنا و ژیمناستیک شانسی ندارند چرا که اصلا میدان رقابتی در میان نیست اما به نظر می‌رسد اگر مسئولان ورزش کشور کمی از تبعیض‌ها بکاهند، هنگام کمبود بودجه از حقوق بانوان کم نکرده و تیم‌هایشان را منحل نکنند، فضای رقابتی زیادی برایشان در نظر بگیرند تا تجربه کسب کنند، با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به درخششان و حتی کسب مدال در آینده خوشبین بود و در پیش‌بینی مدال‌ها برای آنها سهمی قائل شد، چرا که بانوان با همین منابع محدود در المپیک لندن خوب ظاهر شدند و نشان دادند پتانسیل بالایی دارند.
وقت آن رسیده که بانوان در میدانی به نام المپیک تماشاگر نباشند و نه برای کسب تجربه که برای مدال به این رقابت عظیم اعزام شوند.
منبع: فارس/انتهای متن/

درج نظر