یک زن ایرانی علت بازی من در نقش ابن سینا شد

یک خانم جوان ایرانی ابوعلی سینا را برای من مجسم کرد. او نماد انسان یک مدرن است. در فیلم هم او یکی از مدرن ترین شخصیت هاست. او قوه درک بسیار پیشرفته ای دارد. همیشه کنجکاو و در حال کنکاش است.

3

سرویس خبر به دخت/

طی روز های اخیر، فیلمبرداری فیلم سینمایی «طبیب» (مدیکوس) با بازی بن کینگزلی در نقش ابوعلی سینا ملقب به «طبیب الاطبا» حکیم و طبیب سرشناس ایرانی آغاز شد.

بخش هایی از این فیلم در استودیوهای استودیوهای تهیه فیلم شهر کلن آلمان تهیه می شود. داستان «طبیب» در قرن یازدهم میلادی روی می دهد و درباره راب کول، یک بچه یتیم و فقیر انگلیسی است که تصمیم می گیرد برای تحصیل طب به ایران سفر کند.

گفت و گوی جالب دویچه وله با بن کینگزلی، بازیگر سر شناس هالیوود را در ادامه می خوانید:

سر بن، شما مشهور به این هستید که نقش های بالا و پیچیده بازی کنید. مانند گاندی، گانگستری به اسم دان لوگان یا الجازاری، چه نکته ای نظر شما را برای بازی نقش ابوعلی سینا جلب کرد؟

– نمی دانم، حس درونی، احساس؟ فکر می کنم نکته ای که مرا به این کار سوق داد ملاقات یک خانم ایرانی بود در لندن. او برای من تعریف کرد که ابن سینا در ایران یک قهرمان ملی محسوب می شه. احساس سربلندی و افتخار او من را به نحوی تحت تاثیر قرار داد.

یک خانم جوان ایرانی  ابوعلی سینا را برای من مجسم کرد. بوعلی سینا نماد یک انسان مدرن است. در فیلم هم او یکی از مدرن ترین شخصیت هاست. او قوه درک بسیار پیشرفته ای دارد. همیشه کنجکاو و در حال کنکاش است. استاد برجسته ای است و همچنین یک فیلسوف، یک شاعر و یک ستاره شناس، یک طبیب و به طور کلی یک هنرمند ارجمند است.

به خاطر همین من او را یک انسان مدرن خطاب کردم. جای دریغ و افسوس است که در دنیای امروزی نمی شود انسانی را پیدا کردکه پنج حسن را یکجا در خود داشته باشد. تصور کنید ما امروزه اغلب خودمان را روی یک رشته به خصوص متمرکز می کنیم ولی او پنج کاره بود. یعنی می شود تشبیهش کرد به کودکی که به تمام جهان و رشته کارهای آن ذوق و شوق دارد. خلاصه من در این انسان یک شوق و ذوق کودکانه و سرسختانه کشف کردم..

قبل از اینکه این نقش را قبول کنید، تا چه حد ابوعلی سینا را می شناخته اید؟

– اگر همان خانم جوانی که پیش تر صحبتش را کردم و با او مدت کوتاهی هم کار می کردم برایم توضیحی نمی داد، نمی دانستم که ابن سینا چه گنج گران بهایی بوده است ،اما می دانستم که جهان اسلام در آن زمان در رشته های علمی گوناگون مانند ریاضیات، شیمی، ستاره شناسی و جغرافیا پیشرفت های برق آسا و اکتشافات بسیاری داشته، در حالی که اروپا به اصطلاح سده های تیره را طی می کرد، به ویژه اینکه ایران عصر طلایی خود را می گذراند. دورانی بارور، خلاق و جذاب بود.

منبع:وفا/انتهای متن/

نمایش نظرات (3)