اگر با شکم گرسنه بخوابید

بعضی ها به هر دلیل دوست دارند وعده شام را حذف کنند و شب گرسنه سر به بالین بگذارند اما آیا این کار درست است؟ می دانید برای بدن شما در این صورت چه اتقاقاتی ممکن است بیفتد؟

0

خوابیدن با شکم خالی بر روی افراد مختلف اثراتی متفاوت به همراه دارد.
نخوردن شام شاید شما را مجبور کند که در طول شبانه روز چندین بار به دستشویی بروید.

1- شاید خوب نخوابید:
ضمنا باید بدانید که حتی اگر شما بخوابید، مغزتان فعال است و این گرسنگی باعث می شود شما به اندازه کافی نخوابید.
 مطالعات نشان می دهند که فقدان خواب می تواند منجر به باری از اثرات جانبی منفی شود که از جمله به کاهش سوخت و ساز بدن، اشتهای زیاد، ضعیف شدن دستگاه ایمنی، ریسک بالا برای ابتلا به برخی انواع سرطان ها و نیز بیماری قند می توان اشاره کرد.
پس اگر می خواهید لاغر شوید و یا سالم بمانید رفتن به بستر خواب  با شکم خالی در واقع می تواند نتیجه معکوس بدهد. زیرا شما در طول شب به اندازه کافی  نمی خوابید.

2- ممکن است اضافه وزن پیدا کنید:
 به گفته دانشمندان گروهی بر این باورند که با شکم خالی و نخوردن غذا می توانند  به نفع بدن خود کاری انجام دهند. اما هر اندازه که احساس گرسنگی کنید و غذا نخورید به همان اندازه به ضرر بدن خود قدم برمی دارید. اگر آن قدر صبر کنید که کاملا گرسنه شوید، میزان قند خو نتان می تواند پایین بیاید و حتی بدتر آنکه خوابیدن با شکم خالی می تواند منجر به پرخوری شبانه و نصف شب گردد و قند خون تان را تا سطوحی غیر سالم بالا ببرد و باعث شود  سوخت وساز بدن در طول روز به خوبی انجام نشود. در حالی که  یک تکه شکلات تلخ و یا یک مشت کوچک آجیل  تا  صبح روز بعد شما را سیر نگه می دارد.

3- کاهش ماهیچه و عضله:
اگر با شکم خالی و گرسنه بخوابید، تمام زحمات و تلاش های شما برای داشتن ماهیچه های قوی به هدر می رود. مطالعات نشان می دهند که خوابیدن با شکم خالی می تواند شما را از مواد مغذی لازم برای انتقال پروتئین به ماهیچه های شما محروم کند و بدن تان شروع به تجزیه و تحلیل ماهیچه به انرژی می کند  یا ماهیچه ها را تجزیه می کند تا انرژی تولید شود. پس تلاش کنید که چند ساعت قبل از ورزش کردن غذا و آب کافی بخورید اما از پرخوری نیز پرهیز کنید. سیری به قدر کافی  به شما این اجازه را می دهد که بدون ناراحتی و مشکلی بخوابید و این در حالی است که بدن به انجام تمام مراحل گوارشی خود در طول شب به منظور هضم غذا می پردازد که از جمله به ترمیم و ساختن ماهیچه و عضله می توان اشاره کرد.

4- تنظیم وعده های غذا به هم می خورد:
تنظیم منظم برای وعده های اصلی غذا شما را باریک اندام می کند. اما اگر به هنگام رفتن به بستر خود گرسنه هستید، می توانید با حرص و ولع زیاد به خوردن غذا بیدار شوید و کشش به خوردن صبحانه ای مفصل داشته باشید. هر اندازه که صبحانه سرشار از فیبر و پروتئین باشد باعث می شود شما وزن کنید و سبک تر شوید که این برای سلامتی شما بهتر است و شما را  از خوردن کالری های سنگین بازمی دارد.

5- کم انرژی می شوید:
فکر می کنید که بدن تان به غذا در هنگام شب نیاز ندارد؟ دوباره فکر کنید. بدن شما دائما در حال مصرف و استفاده انرژی در طول 24 ساعت روز است و کالری ها را تمام وقت می سوزاند که این نکته به این معنی است که شما نیاز دارید سوخت کافی به بدن حتی زمانی که خواب هستید، برسانید. اگر گرسنه بخوابید میزان انرژی کاهش یافته بدن می تواند اثری طولانی روی بقیه روز شما بگذارد.

6- می توانید بد خلق شوید:
 اگر بدون غذا خوابیده باشید،  به احتمال زیاد صبح روز بعد از نظر روحی و روانی بد اخلاق می شوید.
محققان دانشگاه کمبریج دریافته اند که هورمون تنظیم کننده خلق  سروتونین نام دارد، می تواند در صورت نخوردن غذا  دچار نوسان شود و کم و زیاد گردد. سروتونین می تواند بر روی بخش های مختلفی از مغز که به انسان کمک می کند بر خشم خود غلبه کند، اثر بگذارد. البته ممکن است زیاد هم غذا بخورید اما بدخلق و خشمگین باشید، که در این صورت  باید به دنبال علت علمی این مساله بود.

7- تغییر وزن:
تحقیقات نشان داده اند که دیر غذا خوردن در هنگام شب می تواند باعث  چاقی شود. خوابیدن با شکمی پر هم می تواند منجر به بالارفتن انسولین و گلوکز در جریان خون تان شود و چون در شب فعالیت کمتری دارید بدن شما این کالری های اضافی را زمانی که شما خوابید به چربی تبدیل می کند. در عوض برخی محققان می گویند خوب است حداقل 12 ساعت بین شام و صبحانه فاصله باشد. به علاوه باید در طول روز از خوردن اسنک و شیرینی جات و مواد ناسالم پرهیز کرد. در عوض از روشهای غذایی متعادل سالم پیروی کنید. تحقیق نشان داد موشهایی که به مدت 16 ساعت چیزی نخورده بودند به لاغری موشهایی بودند که به آنها برنامه غذایی رژیمی سالمی داده می شد. پس توصیه ما در آخر این است که حتما قبل از خواب فیبر و پروتئین مصرف کنید.

منبع :یاهو/انتهای متن/