از کیست سینه نترسید اما مواظب باشید

کیست سینه از شایع ترین بیماری های رایج در میان زنان است که غالبا آن را خطرناک می دانند و غیر قابل درمان. در حالی که این بیماری نه خطرناک است و نه درمان ناپذیر.

1

مهناز فولادوند/

امروزه یکی از شایع ترین بیماری های رایج میان زنان، کیست سینه است که به علل مختلف و بعضا ناشناخته ایجاد می شود . تغذیه غلط  و ناسالم ، استفاده از پوشاک نامناسب از نظر جنس مثل مواد پلاستیکی، لباس های بخصوص سوتین های تنگ و غیر نخی و استفاده از آن ها به مدت طولانی، مواد دارای الیاف نامتعارف با بدن، همچون پشم شیشه وپلاستیک و…)، و مواردی دیگر از عوامل جدی این بیماریست.که باید به آن ها توجه لازم را نمود.

خود کیست خطرناک است؟

داشتن کیست در سینه یا سینه های فیبرو کیستیک ، یک عارضه است که البته به خودی خود خطرناک نیست اما باید توجه داشت که این مسئله می تواند در صورت عدم رفع آن  تبدیل به  یک بیماری مهم در زنان و دختران شود، چرا که می تواند  ضمن ایجاد بعضی ناراحتی ها، در صورت عدم درمان و توجه لازم به آن، تبدیل به بیماری خطرناک شود.

انواع کیست سینه

کیست‌های پستان دو نوع ساده و ترکیبی یا کمپلکس دارند. کیست‌های ساده، دارای جداره ای صاف هستند و داخل آن ها از مایع زلالی پر شده است . بیشتر خانم‌ها دچار این نوع کیست می‌شوند که بی‌خطر است و فردمار فقط باید تحت‌نظر باشد. به جهت از بین رفتن این نوع کیست ها رعایت موارد بهداشتی مثلسم زدایی از بدن، رعایت موارد مناسب تغذیه ای، پرهیز از دستکاری و استفاده از بعضی روغن ها و گیاهان مفید خواهد بود.
کیست ترکیبی یا کمپلکس ممکن است دارای جداره ضخیم و توپر یا چندحفره‌ای باشد.  فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی شود، اما به دلیل این که در بین زنان بسیار شایع است، بعضی از آنها بدون ارتباط با فیبروکیستیک ممکن است به سرطان سینه تبدیل شود و این احتمال وجود دارد که در سونوگرافی و ماموگرافی که برای تشخیص کیست ها انجام می شود، توده های سرطانی نیز مشاهده شود. شایع ترین علامت فیبروکیستیک، درد سینه همراه با ورم است. در بعضی از مواردی که شدت درد سینه کم باشد، بیمار پس از مراجعه به پزشک و اطلاع از این موضوع که این تغییر در پستان عارضه ای عادی است، این درد را تحمل می کند، ولی در بعضی موارد که شدت درد زیاد است، بیمار نیازمند درمان دارویی است. شدت درد سینه ناشی از فیبروکیستیک در دوران عادت ماهانه متفاوت است که عواملی همچون مصرف مواد محرک کافئین دار از جمله کاکائو، نوشابه های گازدار و قهوه در رژیم غذایی و مواجه با استرس و اضطراب می تواند این درد را افزایش دهد.

علل بروز کیست

هر یک از سینه‌‌ها حاوی سلول های شیرساز یا لوب ها که از بافت غده‌ای است، می باشد. این سلول ها به سلول های کوچک تقسیم می‌‌شوند که در تولید شیر هنگام شیردهی نقش دارند. مجاری کوچک، حرکت شیر به نوک پستان را برعهده دارند. بافت‌‌های پستان از بافت چربی و بافت پیوندی ساخته شده است. کیست پستان زمانی بروز می‌‌کند که رشد بیش از حد غدد و بافت همبند روی دهد که به تغییرات فیبروکیستیک مشهور است. در این هنگام تجمع مایع در این مجاری باعث تولید کیست در این نواحی می‌‌گردد. علت کیست پستان هنوز به روشنی معلوم نشده است. برخی از شواهد نشان می‌‌دهد که استروژن اضافی در بدن برخی خانم‌ها می‌‌تواند بافت پستان را تحریک نماید و موجب بروز کیست پستان گردد.  همچنین عواملی چون تغذیه نامناسب و غلط( فست فودها ، عدم استفاده از میوه ها و خوراکی ها در فصل خود، چای، قهوه  نوشابه های گاز دار و مصنوعی ، استفاده از سردی های زیاد بدون شناخت مزاج و نیاز بدن، عدم استفاده از پوشاک با جنس مناسب (نخی و پنبه ای ) بویژه در لباس های زیر و…. از دیگر عوامل  این بیماری می تواند باشد.

علایم و نشانه‌‌ها

علائم و نشانه‌‌های کیست پستان عبارتند : از توده صاف به شکل گرد و یا بیضی شکل و با لبه‌‌های مشخص که به طور معمول ولی نه همیشه خوش خیم است، معمولا در یک پستان یافت می‌‌شود اما می‌‌تواند هر دو سینه را همزمان تحت تاثیر قراردهد. درد پستان یا حساسیت در منطقه ای از توده پستانی می‌‌تواند وجود داشته باشد. افزایش در اندازه توده پستان و بروز درد پستان درست قبل از دوره قاعدگی و کاهش اندازه پستان و رفع علائم بعد از دوره قاعدگی نیز از نشانه‌‌های کیست پستان می‌‌باشد.
داشتن یک یا چند کیست ساده خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد؛ اما داشتن کیست ممکن است در توانایی شما برای تشخیص توده‌‌های جدید پستان و یا دیگر تغییرات غیرطبیعی که ممکن است نیاز به ارزیابی‌‌های پزشکی داشته باشد، تداخل کند.
نکته مهم این است که هر خانم معاینه سرپایی و شخصی را آموزش ببیند تا در صورت ایجاد تغییرات غیرطبیعی در اسرع وقت توسط طبیب معاینه شود.

بر گرفته از  مجموعه مقالات

/انتهای متن/
 

نمایش نظرات (1)