فرخ رو پارسا از جایگاه وزرات به جنگ با حجاب رفت

فرخ رو پارسا که از معدود وزیران زن دربار پهلوی بود، دانش اندوخته رشته پزشکی بود اما با اهمیتی که به مقوله فرهنگ و تعلیم و تربیت می داد، تدریس در مدرسه را ترجیح داد تا … به جایگاه مهم وزارت آموزش و پرورش دست یافت.

1

یکی از برنامه­های دولت پهلوی در طول چند ساله حکومت خود ترویج فرهنگ غربی و مبارزه با فرهنگ اسلامی بود. محمدرضا شاه که در این راه ادامه دهنده پدر بود از هیچ تلاشی کوتاهی نمی­کرد تا بتواند رضایت حامیان غربی خود را به دست آورد. از جمله مراکز پر اهمیت که او را در رسیدن به این هدف یاری می­رساند، نهاد آموزش و پرورش بود. برای همین منظور فرخ­رو پارسای به مدت هفت سال در دولت هویدا به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. او تمام توان خود را در این مدت برای از بین بردن ریشه­های فرهنگی و اسلامی در بین جوانان و نوجوانان به کار برد.

 

از قم تا تهران

اسفند­ فرخ­رو پارسای، فرزند فرخ­دین و فخرآفاق در سال 1301ش. در خانواده­ای بهایی مسلک به دنیا آمد. پدر و مادر فرخ رو پارسا علاوه بر تدریس در مدرسه، صاحب امتیاز مجله زنان امروز بودند. ­فرخ دین پارسا در یکی از شماره­های مجله خود، مقاله­ای چاپ کرد که مضمون آن مخالفت علنی با دین اسلام بود. انتشار این مقاله با مخالفت مردم روبرو شد که خواهان مجازات مؤسس و ناشر مجله شدند. حکومت کودتا، هم که تاب مقاومت در برابر مردم را نداشت، این زن و شوهر را در 1301 به اراک تبعید کرد. فرخ دین که می­دانست مردم اراک هم به خاطر دشمنی او با دین اسلام دل خوشی از او ندارند، از رفتن به اراک منصرف شد و در قم اقامت گزید و پس از گذراندن دوران تبعیدش در سال 1303ش، به همراه خانواده­اش به تهران بازگشت.

فرخ رو پارسا، در شش سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در منطقه هفت تهران، کوچه آبشار، دبستان هما آغاز کرد و در خرداد ماه1312، گواهی نامه پایان تحصیلات ابتدایی اش را دریافت کرد. او پس از پایان سیکل اول متوسطه، به دانشسرای مقدماتی رفت  و توانست دوره متوسطه را با کسب رتبه اول به پایان برساند و به دانشسرای عالی راه یابد.  در سال ۱۳۲۱ دانشسرای عالی را با اخذ مدرک لیسانس در رشته علوم طبیعی به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی اش را در دانشگاه تهران و رشته پزشکی ادامه داد و توانست در سال ۱۳۲۹ با گرفتن دکترا از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شود.

ضمنا او یک دوره یک ماهه آموزشی در لندن (اسفند 1338) و یک دوره شش ماهه هم در امریکا (از دی ماه 1339) گذراند.

 

تدریس را بر طبابت ترجیح داد

فرخ‌رو پارسا در سال ۱۳۲۱ با احمد شیرین‌سخن ازدواج کرد و در مهرماه همان سال پس از اخذ لیسانس، به عنوان دبیر در یکی از دبیرستان­های تهران مشغول به کار شد. او پس از پایان تحصیلات دانشگاهی تا مقطع دکترا، با این که در رشته پزشکی دانش‌ آموخته شده بود، کار طبابت را رها کرد و ترجیح داد که به کار فرهنگی بپردازد؛ زیرا می­دانست که آموزش و پرورش اساسی­ترین نهاد اجتماعی در شکل­دهی، هدایت و کنترل افکار محسوب می­شود و از آنجا می­تواند بهتر به خواسته­های خود و همکیشانش در  تضعیف فرهنگ اسلامی برسد.

او در سال1336 ریاست دبیرستان دکتر ولی الله نصر و دبیرستان نوربخش و یک سال بعد ریاست دبیرستان رضا شاه کبیر را بر عهده گرفت. همزمان با دبیری آموزش و پرورش، همچون پدر و مادرش به فعالیت در مطبوعات می­پرداخت و مقالاتی پیرامون ضرورت برابری حقوق اجتماعی و سیاسی زنان در روزنامه­های مختلف می نوشت.

در سال 1341ش.  همکاری با رادیو را آغاز کرد و تهیه یک برنامه میزگرد را بر عهده گرفت. راه یافتن او به دنیای سیاست بعد از انتخابش در سال 1342 به عنوان نماینده مجلس شورای ملی بود و زمانی به اجرای خواسته­هایش نزدیک شد که به عنوان وزیر آموزش پرورش برگزیده شد.

 

چرا شما چادر دارید؟

فرخ رو پارسا در سال 1347 هنگامی که هویدا از جمله شخصیت های دولتی منتسب به بهائیت کابینه خود را ترمیم می نمود، به وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد. در این مقام بود که پارسا توانست  اقدامات متعددی در مقابله با  عقاید اسلامی از جمله مسئله حجاب انجام دهد. از جمله کارهایی که پارسا برای مبارزه با حجاب در دوران وزارتش در دستور کار خود قرار داد این بود که رسماً اعلام کرد که دختران دانش­آموز حق ندارند غیر از یونیفورم و روپوش رسمی لباس دیگری در مدرسه بپوشند و به مدیران مدارس هشدار داد اگر دختران دانش­آموز در محیط مدرسه با چادر و یا مدهای افراطی حاضر شوند، باید جوابگوی وزارت آموزش و پرورش باشند.

دشمنی او با حجاب تا آنجا بود که وقتی در جلسه­ای که با جمعی از مدیران مدارس داشت با حضور هشتاد نفر خانم چادری و بیست نفر روحانی مواجه شد، گفت:

«اين چه وضعي است. چرا شما چادر داريد؟ اسلام هرگز نگفته است. با چنين وضعي باشيد،‌ اينها خرافات است… بايد خرافات ريشه کن شود.»

 

چرا از کشوري با سابقه 200 سال  اطاعت کنیم؟!

یکی از اقدامات او در جهت دین­زدایی و ترویج فساد در بین نوجوانان و جوانان برپایی اردوهای مختلط دختر و پسر در رامسر بود که او این اردوها را از افتخارات کاری خود برمی­شمارد.

کار دیگری که برای ضربه زدن به اسلام انجام داد حذف درس عربی از دروس دبیرستانی بود. در جلسه اي برخي از معلمان در جهت حذف درس عربي در مدارس اعترض کردند. گزارش آن به خانم وزير انتقال داده شد و روز بعد در يک سالن عمومي که عده اي از محصلين نيز دعوت شده بودند، فرخ روپارساي به اتفاق يک نفر آمريکايي پشت تريبون قرار گرفت. آن شخص آمريکايي مرتباً محاسن و مزاياي برنامه جديد را برمي شمرد و خانم وزير سخنان وي را براي حاضران ترجمه مي کرد. معلمي در اعتراض بيان داشت: “خانم وزير، کشور ما که 2500 سال سابقه باستاني و تاريخي دارد، چرا بايد از کشوري که 200 سال سابقه پيدايش دارد، الگو بگيرد و اطاعتش را بنمايد؟”!…

اقدامات فرخ رو پارسا که مقابله آشکارا با ارزش­های دین اسلام بود با مخالفت شدید مردم روبه رو شد و این فشارها رژیم شاه را وادار کرد تا سرانجام در سال 1353 او را از پست وزارت آموزش و پرورش کنار گذاشتند.

منابع

 1 زنان دربار عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، فرخ رو پارسا، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1382.

2 منصوره پیرنیا، خانم وزیر خاطرات و دست نوشته­های فرخ­رو پارسا، آمریکا، مصرایران، 1385.

3 صادقی، مریم، واکاوی در لُجنه: نقش بهاییان در پیدایش و استمرار رژیم پهلوی، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ اول1392.

4 زن ایرانی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب سفید، تهران، ابن سینا، چ 1347.

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (1)