همه نگاه‌ها به سمت دست اندر کاران بازار لباس

لباس و نحوه انتخاب آن برای اکثر افراد مهم است و هم زیبایی و شیک بودن لباس اما آیا بازار فعلی لباس توجهی به این موضوع دارد؟

6

سرویس اجتماعی به دخت/

زیبایی و شیک بودن لباس یکی از معیارهای مهم در انتخاب لباس است. اغلب مردم دوست دارند در اجتماع ظاهری آراسته داشته باشند. برای همین نیز تفاوت چندانی بین افراد با تحصیلات مختلف در انتظارشان از لباس وجود ندارد. و تقریبا تمامی افراد با هر میزان از سواد ترجیح می‌دهند که لباس شان آنها را شیک و آراسته نشان دهد تا هر چیز دیگری.

تمایل به شیک بودن همچنین به جنسیت، تحصیلات، سن و حتی منطقه محل سکونت بستگی ندارد. زیرا بیشتر افراد در اولین اولویت خود در انتخاب لباس به ویژگی “زیبایی و شیک” توجه دارند.

نحوه انتخاب لباس در افراد به مسائل زیادی بر می‌گردد از جمله فرهنگ، سلیقه و… .نتیجه  برخی نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که برای بیش از 90 درصد افراد جامعه، لباس خود و کسانی که با آنها معاشرت دارند اهمیت زیادی دارد. برای همین وقتی می‌خواهند لباسی را تهیه کنند، بیشتر از هر گزینه‌ایی به شیک بودن و زیبایی آن توجه می‌کنند. اما غالب افراد به لباس مورد دلخواه خود دسترسی ندارند .

طبیعی است که زنان به دلیل تنوع  در پوشاک و معیارهای مد نظر برای انتخاب لباس، نسبت به مردان بیشتر برای پیدا کردن لباس مناسب دچار مشکل هستند. زیرا کمتر می‌توانند لباسی با معیارهای مد نظر خود در بازار پیدا کنند. بازار معمولا نقش تعیین کننده‌ای در وضعیت پوشش هر جامعه‌ای دارد.

اما بازار پوشاک ایران نتوانسته از عهده این امر به خوبی بر بیاید. اغلب لباس‌هایی که در بازار موجود است تقریبا یک برش دارند که در بعضی موارد روی دوخت آنها تغییراتی ایجاد شده است. در دوخت این لباس‌ها معمولا به فرهنگ و سلیقه ایرانی توجهی نشده است.

 این مسئله نارضایتی مردم را از وضعیت پوشش جامعه بالا برده است. با نگاهی به نتیجه برخی نظر سنجی‌ها در می یابیم که 85 درصد مردم از این وضعیت ناراضی هستند. با این اوصاف تنها 43% از این افراد معتقدند دولت باید در این امر دخالت کند تا اوضاع بهبود پیدا کند. و این مشخص می‌کند که همه نگاه‌ها به سمت دست اندر کاران بازار لباس است. و آنها هستند که باید فکری به حال این نابسامانی‌ها بکنند.

 كم توجهي به مد و مدگرايي از يك سو و سرمايه بر بودن احداث يك كارخانه توليد پوشاك موجب شده تا بازار مصرف البسه ايران نگاه به واردات را سرلوحه كار خود قرار دهد. و درصد کمی از پوشاک مصرفی را تولید کند. هرچند طي دو سه سال گذشته چندین كارخانه‌ بزرگ، تلاش كرده اند اين نياز را تا حد قابل توجهي تأمين كنند. و خوشبختانه سرمايه گذاري اين گروه بر روي تحقيق در بازار براي شناسايي و گردآوري سليقه مصرف كنندگان و طراحي لباس همراه با استفاده از رنگهاي متنوع و شاد، موجب شده طرفداران پوشاك ايراني در بازار روز به روز افزايش پيدا كنند.

اما اين تعداد كارخانه در مقابل سيل واردات پوشاك هرگز نمي توانند جواب گو باشند. بازار منسوجات و پوشاك در ايران به شدت با چالشي به نام “واردات بي‌رويه” درگير است. و لباسهای وارد شده که عمدتا از چین وارد می‌شوند عمدتا تناسبی با فرهنگ و سلیقه ایرانی ندارند. به نظر می‌رسد مسئولین باید برنامه‌ریزی و توجه بیشتری به این امر داشته باشند. زیرا فرهنگ ایرانی هر مدل لباس را برا ی همه جا نمی پسندد، طراحان لباس باید توجه داشته باشند که در طراحی لباس هر ویژگی را در هر مدلی پیاده نکنند. مثلا در  لباس محل کار و تحصیل بیشتر به جنس و دوام باید بها داده شود و به لباس های رسمی و میهمانی به  زیبایی و شیک بودن .

تحقیقات نشان می‌دهد اکثر مردم با هر جنسیت و تحصیلات و قشربندی اجتماعی – اقتصادی به فرهنگ جامعه  و هنجارهای عرفی در لباس اعتقاد دارند وبا لحاظ کردن آن  در لباس و پوشش در سطح جامعه موافقند و باید این نکته مهم در طراحی لباس مدنظر باشد.

آسیه سلیمی/انتهای متن/

نمایش نظرات (6)