زنان در اوج آمادگی برای خدمت به توسعه کشور هستند

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه باید تلاش کنیم با برنامه ریزی درست فاصله ها بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را کم کنیم، گفت: زنان اکنون در اوج آمادگی برای خدمت به توسعه کشور هستند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایلنا، شهیندخت مولاوردی در نشست با مشاوران روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده درمرور تاریخچه شکل گیری دفتر امور زنان و خانواده  اظهارداشت: دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی برای توجه به مسائل و وضعیت زنان نقطه عطفی بود که تاثیرش را به مرور در برنامه های توسعه داشتیم و اولین بار در برنامه سوم ،نگرش جنسیتی در مواد متعدد آن برنامه جاری شد که این رویه در برنامه چهارم بیشتر و کامل تر نیز شد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به اینکه در نزدیک به چهار دهه سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی زنان متناسب با شرایطی که داشتند، نقش آفرین بودند، تصریح کرد: زنان در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از پیروزی انقلاب دوشادوش مردان در تمام صحنه های مبارزه و دفاع مقدس حضور موثر داشتند و در دهه دوم نیز مقارن با دوره سازندگی و در سرآغاز توجه به مسائل و وضعیت زنان در میدان حضور داشتند و هر جا توانستند نقش آفرینی کردند.

وی با بیان اینکه پایه های حضور زنان در عرصه های اجتماعی در دوره سازندگی گذاشته شد و زنان توانستند از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در دهه سوم که مصادف با دوره اصلاحات بود، فضایی فراهم شد که در آن دانشگاهها به تسخیر زنان و دختران درآمد و امروز در دهه چهارم که در آن به سر می بریم، با تمام فراز و فرودها و دستاوردهایی که داشتیم، زنان با کسب بالاترین شاخصها در زمینه آگاهی های جنسیتی و علمی در اوج آمادگی برای خدمت به توسعه و پیشرفت کشور قرار دارند.

مولاوردی با طرح این سوال که چرا زنان با توجه به این سطح از آمادگی برای ایفای نقش در توسعه کشور هنوز نتوانستند به سطح مطلوب از نقش آفرینی در روند رشد کشور دست یابند، گفت: متاسفانه هنوز در دو عرصه سیاسی و اقتصادی نتوانسته‌ایم برنامه ها و سیاستهایی را در دستور کار قرار دهیم که زنان را به وضع مطلوب از نقش آفرینی در این دو عرصه رهنمون کند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: با وجود تاکید مقدمه قانون اساسی بر برابری زن و مرد در کرامت و شان انسانی و با توجه به تلاشهای گسترده به پشتوانه تاریخی و مذهبی و رشد چشمگیر شاخص آموزش زنان، اما هنوز زنان به جایگاه شایسته خود در عرصه مشارکتهای سیاسی و اجتماعی دست نیافته اند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای مهم زنان در عرصه آموزش، زمینه ساز مشارکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان در آینده خواهد بود، اظهار داشت: البته این مساله به خودی خود اتفاق نمی افتد. اینکه زنان مشارکت بیشتر و بهتری در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی داشته باشند، نیازمند یک برنامه و توجه ویژه است که اینگونه نشست‌ها می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

مولاوردی تصریح کرد: در اغلب کشورهای اسلامی مردان بیشتر از زنان به موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی دسترسی دارند و زنان بیشتر به موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی دسترسی پیدا می کنند. اینکه مردان کمتر به موقعیتهای اجتماعی و فرهنگی رغبت دارند دلیل بر این نیست که زنان نیز رغبت کمتری به موقعیتهای سیاسی و اقتصادی داشته باشند و این نکته باید مورد توجه مراکز دانشگاهی و تحقیقی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز در وضعیتی به سر می بریم که بشر به دلیل استفاده بی رویه از منابع زمین، ناچار شده به بهره مندی موثر و مدیریت شده از باقیمانده این منابع روی بیاورد، گفت: نقش زنان در مدیریت دانش در قرن ۲۱ برای تحقق توسعه پایدار به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. امروز جهان به سمت ایجاد شهرهای هوشمند در حرکت است و شهر هوشمند بدون شهروندان هوشمند معنا ندارد. از همین رو زنان به ویژه زنان حاضر در این جمع که همه از اعضای هیات علمی دانشگاهها هستند، باید در مدیریت دانش در جهان در حال حرکت به سوی هوشمند شدن بیشتر، با توجه به انبوه داده ها در جهانی که در آن انفجار اطلاعات رخ داده است، سهم بسزایی ایفا کنند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به اهداف برنامه توسعه پایدار ملل متحد افزود: پنجمین هدف از اهداف ۱۷ گانه این برنامه در کشورمان تحت عنوان عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان در حال پیگیری است. اگر چه با وجود تعهد روسای کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اجرای برنامه های این سند، روش قابل اجماعی برای بررسی میزان اجرای این برنامه در کشورهای مختلف وجود ندارد، اما دانشگاهیان ما باید کمک کنند تا بتوانیم با شاخصهای بومی گزارشی منطبق بر واقعیت از وضعیت جامعه تهیه کنیم و با توجه به فرصتی که این برنامه در اختیار ما قرار داده است، آن را به اطلاع جهانیان برسانیم و از فرصت تبادل تجربیات با دیگر کشورها در این زمینه نیز بهره مند شویم.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه سال ۹۶ مبنی بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد اظهار داشت: زمینه و بستر توسعه بیش از پیش شرکتهای دانش بنیان فراهم است. زنان نیز آمادگی زیادی برای استفاده از فرصت فراهم شده برای فعالیتهای دانش بنیان دارند و امیدوارم با ریل گذاری صحیحی که در این دولت انجام شده است بتوانند به بهترین نحو از این فرصت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: امیدوارم ماده ۱۱۶ برنامه ششم توسعه که اختصاصا به حوزه زنان مرتبط است، همانطور که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در شورای نگهبان نیز به تصویب برسد و زمینه را برای تحقق عدالت جنسیتی بیش از پیش فراهم کند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری به اجرای طرح تاب آوری زنان از سوی این معاونت اشاره کرده و گفت: وقتی صحبت از شهرهای هوشند است شاخصهایی مثل ارتقای کیفیت زندگی و محیط زیست نیز مطرح می شود و شهروندان این شهرهای هوشمند باید خلاق و تاب آور باشند، بنابراین با توجه به آغاز اجرای طرح ملی تاب آوری زنان و خانواده در سطح کل کشور با مشارکت استانداری ها ، از مشاورین امور زنان و خانواده وزارت علوم و دانشگاههای کل کشور انتظار داریم به غنی شدن اجرای این طرح کمک کنند.

/انتهای متن/

درج نظر