از ناامیدی تا امیدواری

رمان ویلت نوشته ی «شارلوت برونته» نویسنده ی انگلیسی تبار خالق شاهکار جین ایر است که یک سال قبل از مرگش آن را به رشته ی تحریر در آورد.

6

سرویس فرهنگی به دخت/

 « شارلوت برونته»  در سال 1816 در یکی از روستاهای شمالی انگلستان، و در خانواده ی یک کشیش ایرلندی به دنیا آمد. دو خواهر دیگر او “امیلی و آنا” نیز نویسنده های معروفی هستند. شارلوت نتوانست  اولین رمان خود به نام “استاد دانشگاه” را به چاپ برساند. از این رو جین ایر اولین رمان نویسنده به حساب می آید. رمان جین ایر با نام مستعارمردانه ی” کرر بل” به چاپ رسید، ولی رمان های  بعدی نویسنده “شرلی و ویلت” را با نام اصلی خودش به چاپ رساند. شارلوت برونته یک سال قبل از مرگش رمان ویلت را به رشته ی تحریر در آورد. و پس از چاپ آن در سی و هشت سالگی به علت ضعف های ناشی از بارداری چشم از جهان فرو بست.

داستان رمان ویلت در مورد زندگی دختری به نام لوسی اسنو است، که در کودکی پدر و مادرش را از دست می دهد و تحت سرپرستی بیوه ای به نام خانم برتن قرار می گیرد و در آن خانه با خانم برتن و پسرش تا آخر دوران نوجوانی زندگی می کند. پس از آن برای تامین معاش به پرستاری خانم پیری می رود و چند سال با او زندگی می کند تا اینکه آن پیرزن هم چشم از جهان فرو می بندد. لوسی بعد از مرگ پیرزن وارد دنیای جدیدی می شود. او برای تامین معاش به عنوان معلم به یک دبیرستان دخترانه می رود. در آنجا با پزشکی به نام “دکتر جان” آشنا می شود که بعدها می فهمد همان پسر خانم برتن است. لوسی بعد از فهمیدن این موضوع پس از مدتها تنهایی احساس می کند که آشنایانی پیدا کرده است و همین موضوع کلید امیدواری را در زندگی اش روشن می کند.

از نظر بسیاری از منتقدین ویلت بهترین رمان نویسنده است. چرا که شخصیت های داستان نسبت به جین ایر ملموس تر و داستان کتاب واقعگرایانه تر است. وجه تشابه شخصیت های رمانهای شارلوت برونته(جین ایر و لوسی اسنو) در یتیم بودن، تنهایی و سیر سعودی است که شخصیت ها به ناچار خود به تنهایی آن را طی می کنند. این شخصیت ها با اعتقادی راسخ وگمان نیکی که به خداوند دارند، با سختی ها روبرو می شوند و سعی در جنگیدن با مشکلات و برطرف کردنشان دارند.

سرانجام لوسی اسنو پس ازیک دلبستگی کوتاه مدت به دکتر جان با واقعیت روبرو شده، قبول می کند که او و دکتر جان برای هم ساخته نشده اند. بعد از این اتفاقات لوسی با “موسیو پل” یکی دیگر از معلمان مدرسه ی شبانه روزی آشنا می شود. در ابتدا لوسی نسبت به موسیو پل احساس خوبی ندارد ولی بعد از گذشت مدت زمان اندکی روز به روز به شباهت خودش با موسیو پل، علیرغم تفاوت بینشان پی می برد.

یکی دیگر از نکات برجسته ی رمان تقابل بین نمایندگان دو مذهب پروتستان(لوسی اسنو) و کاتولیک(موسیو پل) است این دو با ظرافت تمام، جدای از تفاوتها و تعصب کور، با احترام و نگاهی انسانی به یکدیگر در کنار هم به کمال آرامش می رسند، آرامشی که هر یک به تنهایی و در کنار به اصطلاح همنوعان خودشان ، موفق به کسبش نمی شوند.

سر انجام پس از پشت سر گذاشتن اتفاقات بسیار، لوسی اسنو و موسیو پل به صلح و آرامش می رسند و در انتظار روزهای بهتر به آینده چشم می دوزند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در رمان ویلت نثر زیبا و روان داستان است که در کنار موضوع منسجم و دیدگاه الهی نویسنده، این کتاب را علی رغم ناشناس بودن(نسبت به جین ایر) به شاهکار شارلوت برونته تبدیل می کند.

نکته ی مهمی که کتاب های شارلوت برونته را از سایر شاهکارهای ادبیات جدا می کند قهرمانهای داستانهایش هستند. قهرمانهای رمانهای شارلوت برونته بر خلاف رسم معمول رمان های کلاسیک دخترانی با زیبایی خیره کننده نیستند. این دختران ظاهری بسیار معمولی دارند و هیچ نکته ی برجسته ای به جز شخصیت استوار و ایمان درونی شان ندارند و به وسیله ی همین درون مایه ها و بدون هیچ گونه اعتراضی نسبت به وضع شان در عین تسلیم در مقابل خواست خداوند، به جنگ با تلخکامی ها و مشکلات می روند. خوشبختانه این رمان در چند سال اخیر با نثری روان به زبان فارسی ترجمه شده است و در اختیار علاقمندان قرار داده شده است.

فاطمه قاسم آبادی/انتهای متن/

نمایش نظرات (6)